Dorsa Mohadjerin (© Alexander Populier)

De Antwerpse Dorsa Mohadjerin wil met haar kledingmerk en showroom Atelier Minimalist tegengewicht bieden aan de vervuilende mode-industrie door in te zetten op kwalitatieve, minimalistische en ecologische vrouwenmode. Alle kledij wordt volledig in België gemaakt, haar stoffen komen uit Europa. Daarnaast werkt Mohadjerin als datasconsultant voor multinationals en droomt ze om naast mode ook schilderijen te maken. “Het is het fijn om in beide werelden te kunnen wonen.”

Zwart is de jurk, oversized met halflange mouwen, sierlijk asymmetrisch met geometrische wit-grijze details op de bovenrug. De Wave heet het kledingstuk, en een golf was het voor modeontwerpster Dorsa Mohadjerin toen ze twee jaar geleden besloot rond dit model een collectie uit te bouwen en een nieuw kledingmerk op te starten.

Het werd Atelier Minimalist. Een merk heeft zelden een gepastere naam gekregen. Minimalisme staat niet alleen centraal in de ontwerpen van Dorsa Mohadjerin, maar ook in haar visie op wat mode zou moeten zijn en in de keuzes die ze maakt als ondernemer. Als kunstliefhebber is het atelier haar geliefde habitat.

Draagbare kunst

Maar niet alleen patronen, schetsen en stoffen zijn de dada’s van Mohadjerin. Ze is even goed thuis in data, analytics en digitale transformaties. Als consultant geeft ze advies aan bedrijven over projectbeheer en digitale transformatie. “Dat lijkt voor de buitenwereld misschien een vreemde combinatie met mode”, zegt ze, “maar voor mij is het fijn om in beide werelden te kunnen wonen.”

Als kind van een goudsmid en schilderes is de Antwerpse opgegroeid in een creatief nest. “Kunst was heel belangrijk en alomtegenwoordig. Creëren en experimenteren heb ik altijd leuk gevonden.” Het was een kwestie van tijd voor ze daar ook professioneel mee aan de slag ging. Het zit in haar DNA, vermoedt ze. “Een schilderij kun je niet dragen en dat wilde ik net wél maken: draagbare kunst.”

Daarom startte Mohadjerin enkele jaren geleden een modeopleiding aan de academie in Antwerpen. Vier jaar lang liet ze zich na de werkuren gaan in het maken van geometrische en architecturale kledij. Toen ze bijzonder goeie kritieken kreeg op haar Wave-jurk, besloot ze een Antwerpse patroonmaakster onder de arm te nemen om het ontwerp klaar te maken voor productie. Als snel had ze haar eerste collectie in handen. Intussen volgden er nog drie.

(©Alexander Popelier)

Geometrisch comfort

De stijl van Atelier Minimalist is eenvoudig, basic en elegant. Het is contrastrijk want de meeste stoffen zijn zwart of wit, soms in combinatie met een warme accentkleur zoals koningsblauw. Vooral de lijnen en vormen vallen op. Elk stuk heeft grafische en geometrische accenten. Je voelt de architecturale invloeden.

Naast unieke stukken, wil Mohadjerin vooral ook comfortabele kleren maken. “De snits zijn gemaakt om veel ruimte te geven zodat de kledij aangenaam is om te dragen. Sommige ontwerpen hebben niet veel rondingen waardoor ze soepel en vloeiend aanvoelen.”

Minimalistische voetafdruk

Op twee jaar tijd bracht Mohadjerin vier collecties uit. Een per halfjaar dus, wat ingaat tegen de gangbare moderegels. Ze doet niet mee aan de norm om seizoensgebonden grote collecties met snelle ontwerpen uit te brengen, slechte kwaliteit te leveren en daardoor even snelle dumps in vuilnisbakken of kledingcontainers te veroorzaken. Slow fashion, kwalitatieve stoffen en tijdloze designs moeten zorgen voor een minimalistische en ecologische voetafdruk.

“Wat ik aan mode niet leuk vind, is hoe snel het allemaal moet gaan, hoeveel vervuiling het teweegbrengt en hoeveel miserie fast fashion wereldwijd veroorzaakt”, zegt de ontwerpster. “Onze overconsumptie heeft niet alleen een grote impact op mode, maar ook op onze voeding en planeet. Ik wil ervoor zorgen dat mijn klanten niet constant nieuwe kleren moeten kopen. Minimalistische designs kun je makkelijk combineren en jaren dragen. Dat laat de kwaliteit ook toe.”

Minimalistische designs kun je makkelijk combineren en jaren dragen. Dat laat de kwaliteit ook toe

Atelier Minimalist is ook een Belgisch merk. Alles wordt in eigen land gemaakt, zelfs in één stad. Mohadjerin zelf, de patroonontwerpster én het productiebedrijf zijn allemaal gevestigd in Antwerpen. De ontwerpster pikt de collecties zelf op, er komt geen vervuilend transport vanuit fabrieken in verre land bij kijken. Zo garandeert ze ook dat iedereen een eerlijk loon krijgt.

Daarnaast kiest ze de stoffen zorgvuldig uit. Omdat ze kleine collecties maakt, kan ze werken met stofresten. Dan koopt ze ergens enkele laatste meters stof op, of ze hergebruikt haar eigen stofresten uit vorige collecties om de asymmetrische accenten op haar ontwerpen toe te voegen. Alle stoffen komen trouwens uit Europa, opnieuw om zo min mogelijk impact te hebben op het milieu.

(©Alexander Popelier)

Slow shopping

Die minimalistische, maar kwalitatieve aanpak voel je in alles wat de onderneemster beslist. Andere merken vinden het bijvoorbeeld normaal om jaarlijks uit te pakken met twee verschillende modellen om hun ontwerpen te showen, maar Mohadjerin koos voor de laatste shoots voor hetzelfde model: niemand minder dan het Belgische topmodel Kim Peers. “Dat maakt haar het gezicht van mijn merk, én ze is bovendien een boegbeeld van de Antwerpse mode.

Die lijn trekt ze ook door in haar webshop en winkelpand in Edegem. Wit en zwart overheersen, de fotografie is kunstzinnig en grote planten onderstrepen haar ecologische visie. Op zaterdagmiddag kun je er spontaan binnenwandelen, op andere dagen zet ze in op private sales. Geen snelle winkelbezoekjes dus, maar een winkelervaring met vriendinnen, familie of collega’s én een drankje om de collecties rustig te verkennen en te passen.

Impact corona

Door de coronacrisis, of eerder dankzij, stelt ze haar pand nu ook open voor andere Belgische ontwerpers met een ecologische stempel. Zo vind je er handtassen van Lies Mertens en Awardt, en juwelen van Lydia Segers. Op die manier tovert ze haar winkel om tot een showroom en creëert ze in onzekere tijden opportuniteiten voor andere makers.

Corona had een zware impact op mijn onderneming”, vertelt Mohadjerin. “Mijn tweede collectie was net af toen de crisis begon. Mensen kopen nu een pak minder kledij want ze zitten toch maar thuis. Dat is natuurlijk goed voor het milieu, maar het is niet evident voor ondernemers.”

Het mooie aan Atelier Minimalist is dat het kleinschalig en intiem blijft

Door corona lukte het niet om uit te breiden en haar ontwerpen in andere winkels verkocht te krijgen. Achteraf gezien was dat maar goed ook, vindt ze. “Ik beschouw het als een troef. In retail zou ik te maken krijgen met strikte voorwaarden, seizoensgebonden collecties en de grote snelheid van mode. Het mooie aan Atelier Minimalist is dat het kleinschalig en intiem blijft.”

(©Alexander Popelier)

Uitbreiding met schilderijen

Maar uitbreiding komt er. Ook al haalt ze haar doelstellingen qua verkoop voorlopig niet, Mohadjerin blijft timmeren aan haar merk en zoekt steeds nieuwe invalshoeken. In de toekomst zal ze vooral de disciplines in haar winkel verbreden. Haar pand wordt zo nog meer een plek waar complementaire, lokale merken hun producten kunnen tonen.

Zolang ik kan creëren, nieuwe ideeën mag uitvoeren en mijn klanten tevreden zijn, ben ik gelukkig

En er komt kunst aan de muur. Naast kledij maakt Mohadjerin immers ook schilderijen. Dat doet ze vooral met acrylverf, soms met olieverf. Ze zullen een geheel vormen met de kledij in de winkelrekken, want ook haar schilderijen zijn abstract met geometrische invloeden. De basiskleuren uit haar collecties zijn ook de kleuren die ze gebruikt bij het schilderen. Misschien vertaalt ze haar schilderkunsten in de toekomt zelfs naar kledij, bijvoorbeeld als print voor een nieuwe jurk.

Ik heb veel moeilijke momenten gekend in de twee jaar dat Atelier Minimalist bestaat, maar ook heel fijne momenten”, aldus Mohadjerin. “Als mijn klanten tevreden zijn, nieuwe collecties mooi vinden en appreciëren hoe mijn collecties in elkaar overgaan en verder gezet worden, krijg ik energie. Zolang ik kan creëren, nieuwe ideeën mag uitvoeren en mijn klanten tevreden zijn, ben ik gelukkig.”