Sinterklaasinkopen worden dit jaar meer gedaan via zoekertjessites, dat concludeert 2dehands.be uit eigen onderzoek en uit de bezoekcijfers. Zo is het bezoekersaantal in de afdeling Speelgoed & Spelletjes met 113% gestegen ten opzichte van 2011. Mensen zien het als een manier om met hetzelfde budget meer cadeautjes te kunnen kopen. Ook het unieke aspect van de artikelen speelt vaak een rol. Lego, Playmobiel, iPads en het boek 50 tinten grijs zijn opvallend populair.

Meer cadeaus met hetzelfde budget

In deze tijd van bezuinigingen moet ook de Goedheiligman aan zijn portemonnee denken. Het is niet meer evident dat alle cadeautjes nieuw in de winkel gekocht worden. De zoekertjessite ziet het bezoek in de typische cadeau-afdelingen sterk stijgen in de aanloop naar het Sinterklaasfeest. 

"De voorbije jaren kon ik steeds mijn budget wat verhogen om leuke spulletjes te kunnen weggeven. Dit jaar hou ik mijn kosten gelijk, maar door op een zoekertjessite nauwelijks gebruikte artikelen aan te schaffen, kan ik zelfs meer mooie cadeaus kopen voor mijn familie," aldus hulpsinterklaas Els, één van de ondervraagden.

Lego, iPad en 50 tinten grijs

Wie wil weten wat er dit jaar populair is, kan dat zien aan de cijfers van 2dehands.be. Zo is het bezoekersaantal in de afdeling Speelgoed & Spelletjes hard gestegen en vergeleken met 2011 meer dan verdubbeld (+ 113%). Als we kijken naar de laatste 2 weken, dan valt een stijging te zien van meer dan 35% ten opzichte van de periode daarvoor. Daarnaast zijn computers en gameconsoles (met name iPads, PS3 en Wii) erg populair. En tenslotte boeken en strips, waarbij opvalt dat naast Kuifje vooral het boek 50 tinten grijs heel erg gewenst is.

Top 5 speelgoed: 

1.    Lego
2.    Playmobiel 
3.    Duplo
4.    Bruder
5.    Barbie

Originele vintage cadeaus

Een andere reden die werd gegeven is het unieke aspect van tweedehands spullen. "Vintage en retro is helemaal 'in' en het is origineel en nog duurzaam ook om zo'n uniek item uit vroeger tijden te schenken," geeft  één van de respondenten, aan.

Dit was een onderzoek van 2dehands.be.

-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf?
Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.