10 tips voor het sneller schrijven van super-mega-killer content voor je e-mailcampagnes

10 tips voor het sneller schrijven van super-mega-killer content voor je e-mailcampagnes
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 14 juli 2014

Bij het opstellen van je nieuwsbrief is het bedenken van interessante artikels essentieel. Maar content met hoge kwaliteit schrijven neemt natuurlijk wel wat tijd in beslag. Worstel jij ook wel eens met het vinden van inspiratie voor je teksten? En wens je wel eens dat je er minder lang over deed?

In dit artikel geven we je een aantal geheimpjes mee die die problemen de deur uit helpen. We leren je een combinatie van technieken en kleine veranderingen in je manier van denken die ervoor gaan zorgen dat je niet alleen sneller en beter kan schrijven, maar het ook nog leuk gaat vinden. 

#1 Schrijf met het einde in je achterhoofd

Voor je ook maar begint met het schrijven van je artikel, moet je eerst nadenken over waar je eigenlijk naartoe wilt. Denk dus aan het eindresultaat. Wat moeten je lezers meenemen na het lezen van je artikel? Moeten ze een actie ondernemen?

Op die manier bepaal je welke onderdelen en puntjes zeker aan bod moeten komen. Bouw zo altijd eerst je inhoud en structuur op, en begin dan pas met schrijven.

#2 Hou een lijst met onderwerpen bij

Geef maar toe, je verspilt veel tijd met het bedenken van een onderwerp. Inspiratie krijg je meestal op volstrekt willekeurige momenten. Wanneer het dan tijd is om te schrijven, ben je dikwijls je idee vergeten. De beste manier om dit te vermijden is het bijhouden van een schriftje of notitieblok.

Wanneer je inspiratie hebt, schrijf je het op. Dit kan van alles zijn: misschien lees je een interessant artikel of zie je iets op tv. Interessante vragen van klanten kunnen ook een goed begin zijn voor een artikel.

#3 Hou het kort en simpel

Content van hoge kwaliteit is geen synoniem voor content ter grootte van een encyclopedie. Soms is kort en simpel zijn, de beste manier om je publiek iets bij te brengen. Niemand gaat iets niet lezen omdat het te kort is.
Pas de lengte van je artikel aan het onderwerp aan. Bedenk bij het schrijven van elk artikel of je veel uitleg moet geven bij het thema, of dat je de boodschap ook kort en krachtig kan weergeven. Zorg dat je altijd to the point bent, en dat je echte meerwaarde biedt.

#4 Plan vooruit

Hou een kalender bij voor je content. Zet je dus even neer om verschillende onderwerpen te bedenken voor de volgende maanden. In die kalender schrijf je dan welke onderwerpen je op welke dagen zal behandelen. Dit zorgt ervoor dat je niet elke keer moet nadenken over een onderwerp. Hierdoor verlies je veel minder tijd. Wanneer het dan tijd is om te schrijven, schrijf je.

Een extra voordeel: wanneer je twijfelt of je een bepaald thema nog moet bijvoegen in je artikel, kijk je gewoon op je kalender. Misschien zie je daar een artikel waar dit thema beter bij past, of is het een idee voor een totaal nieuw artikel. Bespreek ook telkens maar 1 onderwerp per artiwkel. Zo heeft je boodschap het meeste effect.

#5 Schrijf en bewerk niet op dezelfde dag

Schrijf eerst je tekst en verspil geen tijd met verbeteren en opmaken. Heb je iets opgeschreven, en bedenk je dan een betere verwoording, schrijf dat dan gewoon achter de vorige zin. Je tekst hoeft niet meteen van de eerste keer perfect te zijn. Laat je tekst altijd even bezinken. Wanneer je hem dan de volgende dag opnieuw bekijkt, kom je meestal tot nieuwe inzichten. Bovendien is het bewerken en ordenen van je tekst veel gemakkelijker wanneer er veel content op je blad staat. Het is een kleine aanpassing, maar je zal zien dat je hierdoor sneller kan werken.
Lees hem ook hardop voordat je hem publiceert. Waar je tong over de woorden struikelt, is een andere formulering beter op zijn plaats.

#6 Leg jezelf een deadline op

Bepaal voor jezelf wanneer je artikel af moet zijn. Denk hierbij aan de wet van Parkinson: "Work expands to fill the time available for its completion." Hoe verder vooruit je dus plant, hoe langer je er ook over zal doen.
Stel je deadline dus op in de nabije toekomst. Wanneer je met je rug tegen de muur staat voor het afwerken van een taak, dan is je concentratie en inspiratie zo gefocust als een laserstraal. Je werkt dus niet alleen sneller, maar levert ook betere content af!

#7 Laat je persoonlijkheid doorschijnen

Teksten met persoonlijkheid onderscheiden je van de rest.  Het hoeft niet altijd even stijf of formeel te zijn. Maak af en toe je teksten wat persoonlijker door je schrijfstijl een beetje aan te passen. Dit zorgt niet alleen voor wat afwisseling, maar maakt ook je artikels interessanter. Experimenteer af en toe met andere formuleringen en gekleurde adjectieven.

#8 Laat je tekst nalezen door iemand anders

Wanneer je je tekst schrijft ben je dikwijls zo geconcentreerd bezig, dat je over bepaalde fouten heen kan kijken. Om te voorkomen dat er je af en toe een foutje ontglipt, laat je best je tekst even nalezen door iemand anders. Zij komen misschien nog met interessante aanvullingen of  nieuwe inzichten.

#9 Vraag je af wat je klanten willen lezen

Vraag je tijdens het bedenken van onderwerpen altijd af wat je lezers interessant vinden. Welke thema’s spelen er bij hen, wat vinden ze interessant, …  Kortom, met welk soort content scoor je? Met sommige onderwerpen ben je zo vertrouwd, dat ze voor jou vanzelfsprekend worden. Misschien is dit niet het geval bij je doelgroep.

Als je twijfelt of een bepaald onderwerp goed gaat vallen bij je lezers, vraag het hen dan gewoon! Op social media kan je hen betrekken bij je onderwerp, en af en toe eens vragen over welk onderwerp ze meer informatie wensen.

#10 Stel een actie of promotie voor op het einde van je artikel

Heeft je artikel te maken met je product of dienst? Zet dan een actie of een promotie op het einde van je bericht! Onderzoek heeft uitgewezen dat deze tactiek je de beste conversie geeft. Je hebt je lezers warm gemaakt met interessante content. Ze zullen daarna veel meer geneigd zijn om door te klikken naar je speciale aanbod.

Ik volg meteen even de raad van mijn laatste tip! Wil jij nog meer tips over content, of ideeën om je e-mailcampagnes te verbeteren? Dan mag je onze Summer School op 28 augustus niet missen! Het volledige programma bekijk je hier!

Tags: , .



Over Michelle Dassen


Michelle  Dassen

Michelle Dassen is Marketing Manager bij Flexmail Email Marketing Solutions, een 100% Belgisch e-mailmarketing platform met een focus op gebruiksgemak en flexibiliteit. Het Flexmail platform is een van de meest gebruiksvriendelijke tools op de markt, met tal van automation en targeting features.

Michelle is verantwoordelijk voor de marketing, en geeft ze de strategische uitbouw mee vorm. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de Customer Support. Michelle wil aantonen dat e-mailmarketing zoveel meer is dan af en toe een campagne versturen: het draait om een duurzame strategie die rekening houdt met de klikgedrag en individuele wensen van ieder contact, om hen zo te voorzien van gerichte en doeltreffende boodschappen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel