Bron foto: Shutterstock

Van sommige zetten op carrièrevlak weet je dat ze maar beter kan vermijden. Vlammende ruzie krijgen met je baas of impulsief met je job stoppen, bijvoorbeeld. Maar niet van alle misstappen voel je op korte termijn effect. Vooral wie in de digitale sector werkt, kan de volgende missers onwetend maken. Hier zijn drie digitale blunders en hoe je ze kan vermijden.

1. Slack is geen Facebookgesprek

Misschien gebruik je op kantoor wel Slack of een andere groepschat, zodat je gemakkelijk al je collega’s kan bereiken. Volgestouwd met GIFjes en emoji, kan het snel nogal persoonlijk en luchtig aanvoelen, zeker wanneer je een een-op-een chat houdt. Verleidelijk om dan jouw frustraties over die ene luidruchtige collega te delen, niet? Hou zo’n dingen voor in real life. Bepaalde platformen geven je baas overzicht over alles wat gezegd wordt. Daarnaast is een printscreen zo genomen en is je privégesprek plots zo privé niet meer. Denk dus twee keer na voor je gevoelige dingen deelt over een chatkanaal.

2. Die tweet die toen zo grappig klonk

“Deze tweets zijn mijn mening en niet die van mijn werkgever.” Klinkt leuk, maar in de werkelijkheid beschermt het je helemaal nergens tegen. Om de zoveel tijd verschijnt er wel een verhaal in de media waarbij iemand ontslagen werd door een of andere uiting op social media. Het internet staat er bol van. Grote kans dat ook jij ooit beoordeeld wordt op je social media posts. Zelfs al postte je het lang, lang geleden of is het niet meteen terug te vinden, sommige mensen -een boze collega, een nauwkeurige recruiter- zijn er gewoon op uit om dat soort dingen terug te vinden. Je wil geen kansen mislopen door een oude ongefundeerde mening van jezelf. Niet iedereen is zo tolerant voor wat je ooit op het internet gooide. 

Tweet

3. Je eigen devices gebruiken op het werk

Je eigen laptop, smartphone of andere devices gebruiken voor het werk, kan verleidelijk lijken. Je moet nog snel-snel iets afwerken ’s avonds of werkt van thuis uit, er zijn redenen genoeg om je eigen spullen te gebruiken. Toch moet je overwegen of je privé en werk wel met elkaar wil mixen. Wat als je werkgever plots in een rechtszaak verwikkeld raakt en de deurwaarder jouw devices beslag legt? Of je werkgever door een datalek eist alle informatie van je laptop te wissen? Toegegeven, de vorige situaties gebeuren zelden. Maar ze gebeuren. Realistischer is een collega die plots door je feestfoto’s van vorig weekend zit te scrollen. Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show en de meesten onder ons krijgen er nooit mee te maken. Maar waarom niet er nu over nadenken, nu het nog geen probleem is?

Ga jij nu maatregelen treffen? 

Bron: Fast Company