4 Manieren om meer uit Facebook Advertising te halen via Custom Audiences

4 Manieren om meer uit Facebook Advertising te halen via Custom Audiences
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

woensdag 4 december 2013

Dat je met Facebook-advertenties heel gericht kan targetten, is algemeen bekend. Het gebruik van Custom Audiences om je doelpubliek te selecteren, is echter nog niet helemaal ingeburgerd. Kort samengevat is een Custom Audience een doelpubliek dat je zelf samenstelt aan de hand van bijvoorbeeld emailadressen die je in je bezit hebt. In de power editor kan je een CSV- of TXT-bestand met die adressen uploaden, waarna Facebook deze gegevens koppelt aan haar gebruikers en zo een heel gerichte advertentiedoelgroep samenstelt. Maar hoe kun je nu het meeste uit deze Custom Audiences halen? Hieronder volgen alvast enkele suggesties:

1. Spreek je nieuwsbriefdatabank aan voor meer page likes

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit wanneer het aankomt op je Facebook-fans. Toch wil je het aantal likes op je pagina graag snel zien stijgen, en dan raak je rap in de verleiding om een wedstrijd te organiseren. Dankzij Custom Audiences heb je nu echter een andere manier om relatief snel aan nieuwe fans te geraken, die bovendien heel wat kwalitatiever zijn.

Open hiervoor je database en haal daar alle emailadressen uit van de klanten die geabonneerd zijn op je nieuwsbrief. Zij hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in de content die je uitstuurt, dus dit zijn precies de mensen die je ook als fan op je Facebook-pagina wil. Vergeet wel niet je reeds bestaande fans van je doelgroep uit te sluiten.

Vervolgens creëer je best een Page Like Sponsored Story voor je net aangemaakte doelgroep. Op die manier zien je toekomstige fans niet alleen een merk passeren dat hen interesseert, maar zien ze ook dat hun vrienden al fan zijn. En die combinatie zorgt gegarandeerd voor een hoge click-through rate.

2. Vergroot het bereik van je Facebook-updates

Waneer je een nieuwe update post op Facebook, is er altijd 1 getal dat tot grote frustratie leidt: de reach. Standaard ziet amper 10 à 16% van je fans je updates namelijk, en dat getal zie je toch graag wat hoger liggen. Om dat te bereiken met een zo'n klein mogelijk budget, is het belangrijk dat je je posts promoot naar de juiste doelgroep. En ook daar zijn je nieuwsbriefabonnees precies de mensen waar je naar op zoek bent.

In eerste instantie richt je je best tot die abonnees die je pagina al liken. Zij hebben  namelijk al twee keer aangegeven dat ze je content interessant vinden, en zullen sneller geneigd zijn in interactie te treden met je posts. En hoe meer zij je posts liken, delen of er op reageren, hoe groter je organische reach wordt en hoe goedkoper jouw post een grote groep fans bereikt.

Daarnaast kan je echter ook de abonnees targetten die je pagina nog niet liken. Mocht je ze niet hebben kunnen overtuigen met een Page Like Sponsored Story, dan kan je ze op deze manier met een steengoede post tonen dat ze op je Facebook-pagina effectief terechtkunnen voor interessante content die ze via de nieuwsbrief niet zullen krijgen.

3. Zorg voor upselling/upgrades bij je bestaande klanten

Klanten die een bepaald product of dienst bij je kopen, kan je met de Custom Audience-optie specifiek targetten om nog iets extra's aan te kopen dat in lijn ligt met hun originele aankoop. Stel bijvoorbeeld dat je auto's verkoopt, dan kan je je klanten van het afgelopen jaar (die aangegeven hebben dat ze commerciële boodschappen van je willen ontvangen), rond oktober in een Facebook-advertentie aansporen om hun winterbanden bij jou te laten plaatsen.

4. Target het publiek dat lijkt op je nieuwsbriefabonnees

Wanneer je je bestaande abonnees al hebt aangespoord om je Facebook-pagina te liken, kan je nog een stapje verder gaan door een doelgroep te creëren die lijkt op de Custom Audience die je eerder samengesteld hebt. En dat kan heel makkelijk dankzij de "Lookalike Audiences" van Facebook. Hierbij upload je de emailadressen van je bestaande abonnees, en gaat Facebook vervolgens op zoek naar gebruikers die veel gemeen hebben met deze groep. Hou er wel rekening mee dat dit proces ongeveer een dag kan duren.

De Lookalike Audience die je daarna tot je beschikking krijgt, heeft grotendeels dezelfde interesses als je bestaande klanten, waardoor er een grotere kans bestaat dat ze ook jouw content zullen kunnen smaken.

Custom Audiences kunnen je dus zeker en vast helpen bij het uitbreiden van je Facebook-fans, en bovendien zijn je nieuwe fans nog kwaliteitsvol ook! Waar wacht je nog op?

Tags: , , , .



Over Claudia Tluk


Claudia Tluk

Heeft een passie voor social media. Facebookt en twittert voor Brussels Airlines, en deelt haar kennis met plezier via Dotcomm.

Volg mij


Bekijk volledig profiel