Of het nu gaat over UX, motion graphics, print of web: het designwereldje is een wereld op zichzelf. Alleen lijkt niet iedereen daar evenveel begrip voor te tonen. Hieronder vind je 5 herkenbare, maar vervelende situaties waarin iedere designer zichzelf wel herkent. En we geven je meteen mee hoe je er best mee omgaat:

1. “Kan je enkel nog die ene kleine aanpassing doen?”

Wanneer een nieuwe klant je benadert met een leuk project, sta je voor een hoop vraagtekens. Gaat het om een start-up, of is het een gevestigde waarde? Gaat het om een tastbaar product of een dienstverlening? Ga je instaan voor de huisstijl, een nieuw logo of businesskaartjes? Maar de belangrijkste vraag: gaat de klant je effectief betalen voor je werk? Ook voor correctierondes?

gif 1

Want we hebben ze allemaal al gehad: die klanten die vragen ‘of je nog een kleine aanpassing kunt doen’. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de uurtje-factuurtje redenering moet gebruiken. Nee, de kunst is om een gulden middenweg te vinden. Zolang beide partijen eerlijk blijven en water bij de wijn doen, komen ze er allebei beter uit.

2. Iemand kan een beetje knoeien in Photoshop, dus hij is designer

Je hebt voor je klant of werkgever een eerste voorstel gemaakt in Photoshop of Illustrator, en de graficus van dienst komt er plots tussen. Hij ziet de kleuren en de vormen helemaal anders. En hij kan het weten: want hij heeft een cursus Photoshop gevolgd. Of nog erger, die persoon bedankt voor je ruwe versie en werkt die op eigen houtje uit tot een logo. Maar wel eentje dat zo lelijk is als de nacht.

rolling

Communiceer bij elke opdracht met je tegenpartij over de gestelde verwachtingen. Maak kordaat, maar beleefd duidelijk dat je kennis van zaken hebt en weet van aanpakken.

3. “Dit designklusje heb je op een half uurtje geklaard, toch?”

Een belangrijke les voor creatieve nitwitten: het is niet omdat een design simplistisch is, dat het simpel is om in elkaar te boksen. Je automatische reactie is dan meteen ‘“oe het dan zelf, als het toch zo eenvoudig is!’ maar dat is weinig constructief. Informeer je klant of baas over de stappen die worden doorlopen alvorens een design tot stand komt. Tracht duidelijk te maken hoeveel tijd er kan inkruipen. Dan volgt het begrip vanzelf.

kdding me


4. Je baas of klant ziet niet in dat zijn website te wensen overlaat

En dat is nog zacht uitgedrukt. Jij wil je beste beentje voorzetten en, naast het logo, ook nog de website opsmukken, maar je klant bedankt je vriendelijk. “Mijn website heeft geen aanpassingen nodig”, en dan heeft hij of zij het over iets zoals dit:

big ugly website

Frustrerend, maar die goedgelovigheid moet je nu eenmaal accepteren. Wees gerust: vroeg of laat beseft hij of zij toch dat de website afschuwelijk is.

5. Iedereen heeft nood aan een grafisch designer … alleen niet aan jouw ‘soort’

Verschrikkelijk: iedereen heeft een grafisch designer nodig. Maar de hele wereld zoekt designers voor web en mobiel, en jij bent gespecialiseerd in print. Ja, de jobomschrijving voldoet nooit aan jouw profiel. Of was het nu omgekeerd? Geduld is een schone deugd …

Klinkt allemaal herkenbaar? Kom dan op 24 juni naar Kortrijk voor Bump Festival! Dit event is het Walhalla voor illustrators, grafisch designers, UX experts, codegoeroes en motion graphic artists. Je mag je verwachten aan diepgaande inzichten van internationale topsprekers, demo’s van de laatste nieuwe features van Adobe’s Creative Cloud, een Creative JAM en bovenal gratis Gin Tonics. Meer info vind je hier!

bump