De groei van de app-economie in ons land gaat onverminderd door. Technologie- federatie Agoria telt nu al 150 app-bedrijven en zo’n 1000 app-ontwikkelaars, meer dan een verdubbeling tegenover één jaar geleden. Waren apps tot voor kort vooral consumentgericht, zijn ze nu bezig aan de verovering van de B2B-markt en worden ze ook steeds meer gebruikt op de werkvloer in productieprocessen. Agoria verwacht in 2014 een verdere doorbraak van de mobiele economie. De Agoria App Alliance zet de Belgische know-how alvast van 24 tot 27 februari in de schijnwerpers tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

Volgens het net gepubliceerde rapport “European app economy” van de Europese Commissie werden er al 1,8 miljoen jobs gecreëerd in deze nieuwe sector. In 2018 zullen naar schatting 5 miljoen mensen werken in de mobiele app-economie. En ook in ons land gonst het van de activiteit. Agoria peilt regelmatig naar de toestand van de app-economie. In februari 2013 registreerde de technologiefederatie 400 app-ontwikkelaars, amper één jaar later zijn het er al 1000. In werkelijkheid gaat het om een veelvoud aan jobs, want na de ontwikkeling van apps, worden er ook jobs gecreëerd in functies bij de afnemende bedrijven en de sales en marketing rond deze producten.

Bijna een Belg op twee heeft smartphone

Intussen zal de kaap van 50% smartphonebezitters in België dit jaar in zicht komen. Tanguy De Lestré van Agoria App Alliance: “En dat zal een keerpunt inluiden voor de ICT-markt. We stellen vast dat steeds meer bedrijven “mobile first“ en zogenaamde “API-first”-projecten ontwikkelen. Dit wil zeggen dat ze eerst producten ontwikkelen voor op tablets en smartphones, pas daarna voor andere schermen.”

Werken met mobiele apps is ook een groeimotor voor de bedrijven zelf. Meer en meer worden mobiele apps geïntegreerd in horizontale en verticale processen. Deze investeringen worden snel terugverdiend door productiviteitswinst of omdat het iets volledig nieuws mogelijk maakt. Vooral apps voor sales en account, HR, verticale projecten waarbij op afstand zaken kunnen opgevolgd worden en intelligente informatie zoals wegeninformatie hebben de wind in de zeilen.

Trends voor 2014

De trends in mobiel in 2014 zijn het stijgend belang van apps voor B2B (procesverbetering) en B2E (vervanging van intranetten). De Lestré: “Na een eerste ervaring in mobile, beginnen bedrijven nu echt te zoeken naar een mobiele strategie. Bedrijven vragen crossplatformoplossingen. Om productiviteit en businessprocessen intern te verbeteren is aandacht voor een gebruiksvriendelijke interface (UX) een basisvoorwaarde. Ten slotte denk ik dat na de banken en mediasector, dit jaar de bouwsector en retail meer en meer gebruik gaan maken van apps. (zie infographic onderaan)

Belgen op Mobile World Congress

Het Mobile World Congres in Barcelona is de jaarlijkse place-to-be rond mobiele communicatie in de wereld. Agoria is één van de 23 deelnemers op de collectieve Belgische stand (Hal 7) van de exportorganisaties AWEX, Brussels Export en FIT. Agoria zal de bedrijven en producten van de Agoria APP Alliance in de internationale schijnwerpers plaatsen. Tanguy De Lestré  (Tdelestre en Appalliancebe op Twitter) is tijdens het congres te volgen op Twitter (hashtag #MWC14B) en via een blog op Agoria en Bloovi.

Over de App Alliance

Agoria lanceerde vorig jaar de Agoria App Alliance met als bedoeling om de mobiele app-bedrijven te ondersteunen, ze te linken met de brede ICT-wereld en een informatiebron te zijn over apps in België. Een jaar later mag dit initiatief rekenen op een representatieve groep van app bouwers, een geslaagde reeks sessies waaronder het STARTTOAPP-project.