Ook in het tweede kwartaal van 2015 werd er weer heel wat op het internet gewinkeld. De Belgen kochten online voor € 1,97 miljard aan producten en diensten. Hiermee is, net zoals in het eerste kwartaal, de online markt verantwoordelijk voor 14 % van alle bestedingen in België. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. Met 5 bestellingen per seconde is de Belgische e-commerce al meer dan halfweg om de kaap van €7 miljard te behalen tegen eind 2015.

Online verkopen stabiel in het tweede kwartaal

De online verkoop blijft ook in dit tweede kwartaal van 2015 sterk bezig. Er werd in totaal voor € 1,97 miljard online gewinkeld. Ook nu is de e-commerce verantwoordelijk voor 14 % van de uitgaven van de totale markt. Online verkoop blijft dus even belangrijk in het shopperslandschap.

“Met 5 bestellingen per seconde stellen we bij BeCommerce met vreugde vast dat de Belgische e-commerce markt booming is”; aldus Patricia Ceysens, Voorzitter BeCommerce.

Dit tweede kwartaal kochten 6,7 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit is een zeer straf resultaat want dit betekent dat 72,6 % van de Belgische bevolking, ouder dan 15 jaar, online producten of diensten aangekocht heeft. De Belg gaf in het tweede kwartaal gemiddeld € 103 uit per online aankoop.

Deze afgelopen periode waren er 3,88 miljoen Vlamingen die een online aankoop hebben gedaan. Dit kwartaal kochten Vlamingen iets vaker dan 10 miljoen keer een product of dienst online. Verder gaven zij gemiddeld € 294 uit per online koper, waardoor het totale uitgegeven bedrag € 1,14 miljard bedraagt. In Wallonië en Brussel deden 2,82 miljoen consumenten minstens één online aankoop en gaven zij gemiddeld € 293 uit. Hun totale aankoopbedrag bedroeg in het tweede kwartaal € 830 miljoen. De Vlaming blijft dus de belangrijkste online shopper en neemt 58 % van de online bestedingen voor zijn rekening.

Vliegtuigtickets, accommodatie en all-in reizen blijven populair en nemen in belang toe

Er worden in aantal wel meer producten dan diensten verkocht, maar in waarde ligt deze verhouding omgekeerd. 72 % van de verkopen online zijn producten, maar in waarde vertegenwoordigen zij slechts 42 %. Het internet blijft een geliefde manier om diensten te kopen, want maar liefst 59 % van alle diensten worden online aangekocht, terwijl dit voor producten een heel pak lager is en maar 7 % van alle producten op het internet aangekocht worden.

Losse vliegtuigtickets en accommodaties worden nog steeds het vaakst online gekocht. 84 % van alle bestedingen in deze categorie gebeuren online. Tickets voor attracties en evenementen volgen op een tweede plaats met 73 % en pakketreizen vervolledigen de top drie met 60 % van alle bestedingen die online plaats vinden.

Sectoren die online aan belang toenemen, zijn telecom en speelgoed. Het online aandeel in de bestedingen in de telecomsector is van 25 naar 30 % gestegen. Voor speelgoed is deze toename nog spectaculairder en stijgen de online bestedingen van 17 naar 31 %.

De computer wordt het vaakst gebruikt om online te shoppen

De computer blijft ook in deze periode de device bij uitstek om online aan te kopen. De tablet wint wat aan belang en bijna 10 % van de Belgische bevolking koopt producten en diensten via zijn tablet. De smartphone blijft achter lopen met slechts 2,6 % van de aankopen die via zo’n toestel gebeuren.

Meeste aankopen worden met kredietkaart betaald

Wanneer we kijken naar het betalen van online aankopen, merken we dat in het tweede kwartaal van 2015, de kredietkaart het populairste betaalmiddel is. 35% van de online aankopen werd immers zo betaald. Online bancontact (30% van de online aankopen) en PayPal (12%) vervolledigen de top 3 van populairste betaalmiddelen. Becommerce merkt wel dat als het gaat om hogere bedragen, de online overschrijvingen vaker gebruikt worden dan PayPal.

Bert Hendrickx, verantwoordelijk voor digitaal onderzoek bij GfK, licht toe: “PayPal wordt eerder gebruikt bij kleinere aankopen of bij aankopen via de smartphone, waardoor het gemiddeld gespendeerd bedrag lager ligt in vergelijking met andere betaalmiddelen. Aankopen met een hogere waarde worden vaker op laptop of desktop uitgevoerd. Het gebruik van een groter scherm is een trend die Becommerce kon waarnemen bij alle taken waarvoor de betrokkenheid relatief hoog is. Consumenten ervaren dit immers als gemakkelijker en meer gebruiksvriendelijk.”

bron: becommerce marketing monitor