Big data is de dag van vandaag wellicht een even groot buzz woord als mobile of social media. Elke marketer claimt wel ergens iets met Big data te doen, maar wat houdt de revolutie nu eigenlijk in, of houd je na de berg aan cijfers alleen maar een lege doos over.

Big Data is niet nieuw

Big data bestaat al sinds de start van de eerste PC, de ENIAC (“electronic and numeric integrator and computer”) , een halve eeuw geleden. Telkens je met een machine meer kan becijferen dan een mens “gemakkelijk vindt” (in de begin jaren) of aankan (zoals de laatste super computers van afgelopen jaren) kan je spreken over “big data” of simpel weg… veel data.

Geschiedenis is niet direct het leukste vak, dus laten we de koe maar bij de horens vatten en de vraag stellen: “wat kan je er nu mee.”

Een mooi voorbeeld is dat van Hans Rosling, specialist in het evalueren van massaal veel data en het begrijpbaar maken voor de doorsnee leek (zoals ik dus). Hier is alvast een voorsmaakje:

Visualiseren is key

Big data was er al decennia geleden, maar de key van een goed data management is om de berg aan informatie zo te vormen, dat het begrijpbaar wordt. Je big data strategie, dat meestal een marketing en Business Intelligence aangelegenheid is, is maar zo succesvol, als dat anderen (je collega’s, je managers, etc) inzien dat die berg aan data onmiddellijk nut heeft en ingezet kan worden in de dagelijkse operationele strategie. Dus visualiseren is key, maar ook het gebruiken in het dagelijkse operationele beleid van je afdeling.

Hoe en waar kan je big data inzetten?

Waar kan je het niet inzetten is eerder de vraag. Zoals met alle data stromen die je ontwikkelt of hebt, kan je die best inzetten in onmiddellijk toepasbare gebieden. De digitale kanalen zullen in de meeste gevallen de gemakkelijkste zijn en snelste, een paar voorbeelden:

  • Personalisatie van de website
  • Op maat maken van je e-mail campagnes
  • Mobile apps die perfect afgestemd zijn op zijn doelgroep
  • Facebook pagina’s en apps die onmiddellijk de bezoeker de meest relevante ervaring geven

Maar denk vooral verder dan alleen maar de digitale kanalen:

  • Digital signage in je point of sales die gepersonaliseerde berichten tonen (op basis van wie in je winkel staat) of het verbinden van je mobiele apps met digital signage.
  • Direct marketing campagnes die gevoed worden door data die je verzameld hebt op Facebook of je website
  • Out of Home: creatieve billboard/out of home campagnes die automatisch veranderen als er iemand voorbij gaat die je app geïnstalleerd heeft op zijn of haar smartphone, direct gesynchroniseerd met de aankopen die hij/zij gedaan heeft.

Kortom, je kan het zo gek niet bedenken, we hebben vandaag de dag als marketers toegang tot enorm veel data en we gebruiken er maar een klein stukje van. Dat tipje van de ijsberg zal in de toekomst niet meer volstaan om je te differentiëren van je concurrenten, of goedkope vervangers uit Azië. Dus tijd om die hele ijsberg eens aan te pakken. Heb jij in je marketing plan een hoofdstuk staan hoe je met data omgaat volgend boekjaar?

Maar wat met de privacy?

Elk goed idee heeft zijn traditionele “idea killers”. Privacy is er zo eentje voor big data en plots zien marketers het negatief in. “De consument gaat ons lynchen als we hun data gebruiken, we gaan gestenigd worden als er ook maar iets gepersonaliseerd wordt”. Misschien extreem, maar wij als Belgen zijn soms wel specialisten in het zwarter zien dan het is.

Het glas is niet half vol, het loopt bijna over. Als je de vraag stelt aan je klanten: “wil je beter en relevantere service van ons, dus quasi perfect afgestemd op jouw noden Mevrouw de klant?” Dan zal je al goed moeten zoeken om iemand te vinden die zegt… neen, ik wil niet beter geholpen worden. Dus maak het relevanter door gebruik te maken van al je data.

Een paar heel leuke campagnes die data gebruikt hebben en de extra mile gegaan zijn, zijn bv. het krantje van ZEB (dat volledig afgestemd was op je profiel en koop gedrag) en het krantje van Neckermann (dat rekening hield met je favoriete bestemmingen en waar je reeds geweest was).

En tenslotte, de grootste uitdaging… de infrastructuur.

Ga je van de start direct enorme machines in huis moeten halen met een horde aan consultants en miljoenen aan kosten? Wel neen, elk bedrijf heeft meer data dan het meestal beseft, als je een facebook pagina hebt en op je website kan inloggen met je facebook account, dan heb je al toegang tot enorm veel data.

Maar waar je wel moet voor opletten is het struikelblok van hoe je een schaalbare omgeving maakt. Dus denk niet alleen wat je vandaag doet en morgen wilt gaan doen, maar denk ook aan hoe groot die champignon wel kan groeien. Om je uiteindelijk doel te bereiken, moet je nu al een structuur opzetten die mee met jouw organisatie kan groeien.

Cloud technologie is dan is de meeste gevallen een handige manier om snel te kunnen groeien en kun je je blijven focussen op je core business. Laat je ook niet blokkeren door je IT Team, zij kunnen en moeten je ondersteunen en stel in de board strategisch de vraag wie je business leidt als je je geremd voelt.

Dus een data strategie invoeren, zal zeker gekenmerkt worden door een veranderingsproces:

  • Verandering qua zaken doen (Multi-kanaals echt wel gaan denken en dus niet meer silo’s die naast elkaar werken)
  • Verandering qua IT omgeving, maar ook strategie
  • Verandering qua marketing team: je wordt accountable voor groei en je gaat beter kunnen inspelen op vraag en aanbod

Kortom, een uitdaging waar marketers voorstaan, maar er is nog nooit zoveel mogelijke data geweest, om een multi-kanaals strategie ook daadwerkelijk waar te maken. Technologie is niet meer de bottle neck… 

Meer info over Big Data kan je vinden in deze presentatie.