Boodschappenlijstje? Albert Heijn experimenteert met innovatieve gadget

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Boodschappenlijstje? Albert Heijn experimenteert met innovatieve gadget

Al jaren wordt er gesproken van de slimme koelkast, die automatisch registreert welke producten bijna over tijd zijn - en dus snel geconsumeerd moeten worden - of wanneer de melk bijna op is en zelfstandig een paar nieuwe flessen voor jou bestelt. Grote kans dat jouw koelkast dat nog niet doet, want het merendeel van alle frigo’s is gewoon nog ‘dom’. 

Digitaal boodschappenlijstje

Albert Heijn wil daar verandering in brengen. Binnenkort experimenteert de Nederlandse supermarkt met Hiku, een gadget dat jouw papieren boodschappenlijstje voorgoed vervangt. Het ding kan niet enkel streepjescodes lezen, maar ook gesproken woorden omzetten in tekst. Jouw uiteindelijke boodschappenlijstje belandt op jouw smartphone. Klinkt handig, maar is het dat ook echt? Een test met 200 AH-klanten moet dat nu gaan uitwijzen.

 

De Hiku en de bijbehorende app zijn ontwikkeld door een Californische start-up. Eind 2015 werd het apparaatje gelanceerd in de VS en later ook in Groot-Brittannië, Australië en Frankrijk. Het gadget ziet eruit als een kleine magneet - en zo kan je hem ook gebruiken. Wil je er eentje kopen, dan leg je daar zo’n 50 dollar voor neer.

Nog niet perfect

Desondanks dat dat allemaal veelbelovend klinkt, is de Hiku verre van perfect. Zo zit het nog niet helemaal goed met de spraakherkenning, zowel in het Engels als - vooral - in het Nederlands. Woordvoerder Anouk Apeslagh van Albert Heijn gaf in De Volkskrant toe dat dat wel eens een obstakel zou kunnen vormen.

Nu mogen 200 proefpersonen het apparaatje kosteloos testen. Zijn die resultaten veelbelovend, dan is het nog niet zeker of Albert Heijn de Hiku ook verder gaat vermarkten. Het lijkt eerder een eerste test die moet uitwijzen of supermarktklanten écht behoefte hebben aan een gadget als dit.