Thomas Caron van artlead, en Startit @kbc-sterkhouders Katrien Dewijngaert & Lode Uytterschaut (bron: startit @kbc)

artlead is de winnaar van de Start it @kbc-award. Een award voor de beste pitch tijdens Demo Day, een event van Start it @kbc waar het haar driejarig bestaan viert en enkele van haar start-ups in de bloemetjes zet. Er werd zowel een juryprijs als een publieksprijs uitgereikt. De publieksprijs ging naar Books in Belgium voor de gedurfde en heldere manier waarop founder Dieter Byttebier zijn business uitlegde aan de 350 aanwezige captains of industry, investeerders en ondernemers. De juryprijs ging naar artlead-oprichter Thomas Caron omwille van de vooruitgang die zijn pitch maakte vanaf het eerste moment bij Start it @kbc tot aan de Demo Day.

3 minuten om 350 aanwezigen te overtuigen

350 kritische ondernemers overtuigen met je business-idee, en dat op 3 minuten tijd. Die uitdaging gingen 14 start-ups aan op de Demo Day die Start it @kbc organiseerde naar aanleiding van zijn driejarig bestaan. artlead, een online inspiratieplatform waarop je kunst kunt ontdekken en kopen, ging naar huis met de Start it @kbc-award ter waarde van 5.000 euro.

Thomas Caron, oprichter van artlead (bron: startit @kbc)

Thomas Caron, oprichter van artlead: “Als beginnend ondernemer ben je vaak alleen aan het werk of moet je alleen ideeën uitwerken. Deze Start it@kbc award is voor mij een bevestiging dat we goed bezig zijn. Het platform werkt en mensen kopen kunst via artlead.net. De logische volgende stap is om kunstliefhebbers die de site nog niet kennen, aan te trekken. We gaan het geld daarom voornamelijk gebruiken voor online marketing en social media."

Publiek verkoos Books in Belgium als beste pitch

Het publiek beloonde Books in Belgium, het online platform voor tweedehandsboeken, met de Prijs Eddy de Nys, voor de allerbeste pitch. Ook zij winnen 5.000 euro.

Dieter Byttebier, oprichter van Books in Belgium (bron: startit @kbc)

Dieter Byttebier, oprichter van Books in Belgium: “De voorbij twee jaar waren voor ons als start-up heel intensief. Dat het publiek onze pitch heeft bekroond, geeft ons dan ook enorm veel voldoening. Het bewijst dat mensen ons concept goed vinden. Deze prijs komt voor ons precies op het juiste moment. We gaan het geld gebruiken om ons platform verder te optimaliseren."

Public speaking skills zijn cruciaal voor start-ups

Met de pitches tijdens Demo Day wil Start it @kbc het belang van public speaking voor start-ups benadrukken.

Lode Uytterschaut, founder van Start it @kbc: “Spreken voor een groot publiek is voor een ondernemer een efficiënte manier om te communiceren met prospects, partners, zijn eigen medewerkers, de pers,... Het eerste contact is vaak cruciaal dus is het belangrijk dat je je verhaal goed brengt. Een goede pitch dwingt je als ondernemer om je verhaal scherp te stellen en op korte tijd tot de essentie te komen.” Katrien Dewijngaert, co-founder van Start it @kbc: “Er is in België nog veel werk op het vlak van public speaking. Bij ons bestaat die cultuur van rechtstaan en zonder schroom je idee verkondigen veel minder dan in bijvoorbeeld de VS of Nederland. Het public speaking programma van Start it @kbc is uniek in België. We gaan hier, samen met onze partners, nog sterker op inzetten en zo onze start-ups nog beter helpen om hun business te realiseren.”

Naast de awards-uitreikingen werd ook startit @kbc zelf in de bloemetjes gezet. De incubator vierde immers haar driejarig bestaan. Tijdens die drie jaar breidde startit @kbc uit naar 7 locaties in Vlaanderen (Antwerpen, Brussel, Leuven, Hasselt, Gent, Kortrijk) en opende het ook een locatie in New York. Ondertussen maken al 445 start-ups en 120 mentoren deel uit van het ecosysteem. Opvallend: 70 procent van de start-ups overleefden hun eerste jaar. Samen haalden de start-ups al meer dan 30 miljoen euro op.