DHL & Zalando testen e-commerce postbus

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
DHL & Zalando testen e-commerce postbus

Zalando, DHL & Deutsche Telekom gaan vanaf volgend jaar een speciale e-commerce postbus testen. DHL wil op een efficiënte en veilige manier pakketjes afleveren die je online hebt besteld. De dienst gaat PaketButler gaan heten en wordt vanaf 2015 gelanceerd. Handig voor als je niet thuis bent!

PaketButler

De drie partners hebben samen een postbus ontwikkeld waarmee je op een veilige manier pakketjes kan ontvangen. Het doel is om op een efficiënte en veilige manier pakjes te leveren bij klanten die niet thuis zijn. Ook retourzendingen die de klant wil terugsturen kunnen in de toekomst hierin opgeborgen worden. Deze kan DHL komen halen als de klant niet thuis is.

De PaketButler wil het e-commerce leveringen voor de klanten én voor pakketdiensten een pak eenvoudiger maken. De PaketButler wordt een soortpostzak die je voor je voordeur kan plaatsen. De zak is enkel toegankelijk voor de pakjesdienst en de klant zelf.

Near Field Communication

Om pakketjes veilig te leveren doet de PaketButler een beroep op NFC-technologie. Zo kan DHL de postbus openen en het pakket daarin deponeren. De klant krijgt dan een sms-bericht dat het pakje werd afgeleverd. De klant kan ook enkel de postbus openen met een unieke code.

DHL en Deutsche Telekom runnen de pilot samen met Zalando, dat begin 2015 tweehonderd klanten in Berlijn selecteert om de Paket Butler te testen. De PaketButler zou zo'n 100 euro gaan kosten.