Digitale kanalen steeds belangrijker voor aankopen, maar fygitale winkels hebben de toekomst in handen

Digitale kanalen steeds belangrijker voor aankopen, maar fygitale winkels hebben de toekomst in handen
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 4 januari 2016

Deloitte heeft uitgepakt met een voorspelling over de hoeveelheid vitaminen die de periode rond Kerstmis en Nieuwjaar aan de economie toedient. De Europese studie volgt nog maar die voor de Verenigde Staten is al gepubliceerd. En daaruit blijkt dat digitale interactie de belangrijkste motor is achter de verwachte, relatief beperkte, omzetstijging.

Digitale kanalen steeds vaker gebruikt

De belangrijkste ontwikkeling is volgens Deloitte dat Amerikaanse consumenten steeds meer digitale kanalen gebruiken om op zoek te gaan naar wat ze willen kopen, maar dat resulteert niet noodzakelijk ook in een spectaculaire stijging van de geplande aankopen.  Deloitte verwacht dat de eindejaarsaankopen tussen november en januari volgend jaar met 3,5% tot 4% zullen toenemen tot een bedrag van 961 tot 965 miljard dollar.  Die groei zou voornamelijk te danken zijn aan het feit dat er volgens Deloitte  tot 50% meer digitale interactie zal zijn dan vorig jaar.

Onlineverkopen nemen minder snel toe dan was verwacht

Volgens Deloitte zullen de onlineverkopen dit jaar “slechts” met 8,5% à 9% toenemen tijdens de eindejaarsperiode, terwijl vorig jaar nog sprake was van een groei met 12 à 15%. De studie wijst vooral op de sterke stijging van de invloed van de informatie die online beschikbaar is. Terwijl die online informatie vorig jaar 50%  van de aankopen zou hebben beïnvloed, zou dat percentage volgens Rod Sides, de retailspecialist van Deloitte, nu stijgen tot 64%, wat toch goed is van een bedrag van 434 miljard dollar dat in de winkels wordt besteed. “We zijn definitief het tijdperk van “omnichannel” binnengetreden, zegt hij.

“Consumenten  maken eigenlijk nog weinig onderscheid. Ze kopen bijvoorbeeld online om dan hun producten in de winkels te gaan ophalen, of ze kopen in de winkel om de producten dan thuis te laten leveren. Maar het staat wel vast dat geen enkele retailer nog zonder digitale kanalen kan. ”

Fysieke winkels houden goed stand als ze “phygital” worden

De cijfers van Deloitte bevestigen alleszins wat de trendwatchers  Herman Konings, Joeri Van den Bergh en Tom Palmaerts schrijven in hun nieuwe boek Futures1 dat op 3 november zal worden voorgesteld.  Daarin geven ze aan dat de voorspelling die retailresearcher Sima Nadler van IBM in 2014 deed, aan het uitkomen is. Die gaf aan dat “buying local” de komende vijf jaar de onlineverkoop zal overtreffen. “E-commerce leek eerst een serieuze dreiging voor de klassieke retail”, zegt Konings. “

De winkelstraten dreigden leeg te lopen. Het is nu voor het eerst dat we merken dat het niet zo zal gaan. De lokale handelszaken trekken opnieuw meer klanten. Geleverde bestellingen toch moeten ophalen in het postkantoor en aangekochte schoenen moeten terugsturen omdat ze toch niet passen, dat raken de mensen weer wat beu. Het is tijd voor een tegentrend.  Winkels die erin slagen de voordelen van het online aankopen te combineren met de beleving van de winkel, gaan het zeer goed doen.”

Voorbeelden

De fygitale winkel heeft duidelijk de toekomst. Adidas was een van de eerste om in 2011 een virtuele schoenenmuur in hun flagship stores te installeren, een groot interactief scherm waarop je schoenen kan bekijken en vergelijken zonder dat ze fysiek in de winkel liggen. En het werkte.

De verkoop van hun voetbalschoenencollectie steeg met 500 paar schoenen in de eerste twee weken na de publieke introductie van het fygitale schap. Dichter bij huis kunnen we shoppen op de Innovation Boulevard in Antwerpen. Winkels als LunchGarden, JBC, McGregor, Jetair/TUI en Veritas experimenteren er met nieuwe toepassingen.  Zo heeft kledingboetiek Gaastra-McGregor een menshoge tablet als passpiegel waarin je met enkele seconden vertraging de pirouette kunt herbekijken die je uitvoerde om de achterkant te keuren.

Meteen herkent de interactieve spiegel ook het kledingstuk en suggereert het een bijpassend hemd of accessoire. Bij het Jetair/TUI Reiscenter kan je dag en nacht via de smartscreen in de etalage met behulp van je eigen smartphone de (very) lastminute aanbiedingen checken. De perfecte integratie van online en offline betekent dat de toekomst er voor de retail minder zwartgallig uitziet dan sommigen aanvankelijk dachten. Of hoe digitaal echt het “nieuwe normaal” is, zoals ook de cijfers van de studie van Deloitte over de eindejaarsaankopen in de Verenigde Staten bevestigen.

Bron foto: Shutterstock

Tags: , .



Over Geert Degrande


Geert Degrande

Journalist at Mediahuis madeinoostvlaanderen.be, actief als ghosttwriter van blogs en boeken. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel