Als de eindejaardrukte je niet toestond om het International Marketing Congress van STIMA bij te wonen, dan kan je alsnog de meest interessante inzichten meepikken. Ik liet me 2 dagen onderdompelen in het verhaal van heel wat inspirerende sprekers. De zaken die het meest bleven hangen en indruk op mij maakten, hebben we met AB Creations gebald in een boeiend verslag met 9 ‘mindopeners’. Dit zijn de zaken die wij meenemen naar volgend jaar. Hieronder een samenvatting. Het complete verslag lees je op de website van AB Creations .

Mindopener #1

Goeie fundamenten, de garantie voor een stevige constructie

De nieuwe Kotler heet vandaag Kevin Lane Keller. Waar andere sprekers de nadruk vooral legden op de vernieuwende, snel veranderende wereld kwam Keller traditioneel uit de hoek en legde hij vooral de klemtoon op een goeie basis. Niet onbelangrijk in woelige tijden…

De 5 gouden regels van branding :

  • The customer is NOT in charge
  • Simplify, but don’t oversimplify
  • Storytelling is nice, but great products & services are better
  • There is no silver bullet. Mix & match around a brand promise
  • Avoid too much change or not enough change

Mindopener #2

Hoe straatkinderen een opportuniteit zien in bedreigingen

Arnoud Raskin gaf ons 4 cruciale competenties mee om het verschil te maken als marketeer en ondernemer:

  • Positieve focus
  • Wendbaarheid en veerkracht
  • Proactieve creativiteit
  • Coöperatieve competitiveit

Raskin is de bezieler achter Mobile School (een project dat werkt met straatkinderen) en StreetwiZe (een trainingsprogramma voor managers o.b.v. streetskills). Zijn boek StreetwiZe is een aanrader voor wie openstaat voor inspiratie vanuit een onverwachte hoek. Straatkinderen zijn immers verrassend ondernemend, creatief en flexibel.

Mindopener #3:

Reflecteren? Daarvoor moet je deconnecteren!

Professor Theo Compernolle is er rotsvast van overtuigd dat ons brein de krachtigste tool is om succesvol te zijn in deze snel veranderende tijden. Maar dan moeten we dit kostbaar instrument ook optimaal gebruiken.

Zijn tips ?

  • Stop met multitasken ! Het reflecterende brein kan maar aan 1 ding op hetzelfde moment denken.
  • Respecteer rust ! Je archiverende brein heeft tijd nodig om info te verwerken en op te slaan. Zo ontstaan er shortcuts voor je reflex brein dat automatisch in actie treedt bij een voorspelbare situatie.
  • Deconnecteren = reflecteren! Verveling staat garant voor inspiratie. Dit werd ook bevestigd door illustrator Musketon.

Mindopener #4:

De wetenschap achter consumentengedrag en koopmotieven

Phil Barden zoomde in op de wetenschap achter de koopmotieven van de consument. Zo moet je als marketeer niet alleen je buikgevoel volgen en kan je beter gefundeerde beslissingen nemen.

Bij merkassociaties spelen deze neuro-psychologische primaire drijfveren:

  • Opwinding . Denk aan het merk Jeep.
  • Veiligheid . Hierop speelt Volvo.
  • Autonomie . Zoals bijvoorbeeld bij Mercedes.

Daarnaast zijn ook deze 2 aspecten interessant om in het achterhoofd te houden:

Blurred version : de consument ziet merken meestal in een waas. Het is belangrijk dat je ook in deze wazige toestand herkenbaar blijft.

Touch : maak je product tastbaar. Bij de rebranding van de Tropicana packaging scoorde het oude karton waarop een sinaasappel stond afgebeeld duidelijk beter dan het nieuwe karton waarin enkel de oranje kleur werd meegenomen.

Mindopener #5:

De shift van gorilla’s naar gazelles en de kracht van co-creatie

Nilofer Merchant kwam rechtstreeks van Silicon Valley om met ons haar visie te delen over het creëren van meerwaarde in een sociaal tijdperk . Een tijd waarin snelle en wendbare organisaties (gazelles) meer impact halen dan grote mastodonten (gorilla’s). En ze doen het meestal op deze manier:

  • Claim your onlyness
  • Find your community
  • Figure out how to chase purpose together
  • Collaborate, be powerful together
  • Make the difference

Mindopener #6:

Maak het verschil met mensen, love brands en een vleugje magie

Een marketeer in hart en nieren. Marc Mathieu, SVP Marketing bij Unilever gaf ons 3 principes om toe te passen in je marketing aanpak:

  • Zet mensen centraal in je strategie. People First!
  • Creëer Love Brands.
  • Voeg een vleugje magie toe aan je merk.

Hij deelde talrijke concrete voorbeelden waarin deze principes worden toegepast. Je vindt onze selectie in ons compleet verslag .

Mindopener #7:

Maak het verschil met je product, maar vooral met de beleving

De topspreker van het congres was wat mij betreft Cor Molenaar. Ik reserveerde reeds zijn nieuwste boek dat pas in februari wordt gepubliceerd. We namen het ook op in ons boeken top 5 lijstje.

Wist je dat we 9% van ons besteedbaar inkomen vandaag spenderen aan producten die 5 jaar geleden niet bestonden?

Ook de bloedige strijd die door Molenaar wordt voorspeld tussen Amazon en Alibaba spreekt tot de verbeelding.

Ik onthou vooral volgende punten:

  • Samenwerking is key
  • Beleving staat centraal
  • De sharing economie wint aan belang

In het verslag op de website van AB zoomen we dieper in op de keynote van Cor Molenaar.

Mindopener #8:

Waarom het creatief bedrijf Studio 100 geen marktonderzoek doet

Studio 100 topman Hans Bourlon deelde op een oprechte en open manier enkele boeiende inzichten :

Het belang van creatief leiderschap waarbij Studio 100 zich niet baseert op marktstudies om hun plannen te definiëren, maar wel focust op eigen inzichten die moeten leiden tot de nodige vernieuwing.

De transparantie en openheid waar je niet omheen kunt als je ook in de toekomst succesvol wil zijn. YouTube is bijvoorbeeld immens belangrijk om kinderen te bereiken. Sluit je daarvoor af en je ontzegt jezelf een mooie toekomst.

De digitale toekomst van het bedrijf wordt uitgetekend door een 30-tal digital angels. Interne medewerkers uit diverse hoeken van het bedrijf met een passie voor digitaal.

Een nieuwe figuur die vanaf nul wordt gecreëerd en een internationaal succes wordt. Dit is de grootste droom van Bourlon en zijn team.

Mindopener #9:

De magische formule van de Belgische Voetbalbond

Steven Martens, CEO van de KBVB, sloot het congres af met een magische formule : D + V + F > R

Een combinatie van 3 elementen: Dissatisfaction (ontevredenheid), Visie en First steps (zogenaamde quick wins), staat garant voor minder weerstand (Resistance). Zo wordt een groter draagvlak gecreëerd. Dit maakt het mogelijk om een community verder uit te bouwen.

Zin in meer?

  • Het complete verslag kan je hier nalezen.
  • Ben je nog op zoek naar een goed boek om tijdens het eindejaar te verslinden? Overweeg dan zeker één van de boeken in dit top 5 lijstje op basis van de sprekers die op het congres de revue passeerden.