Facebook analyseert inhoud chat-gesprekken en deelt ze met adverteerders

Facebook analyseert inhoud chat-gesprekken en deelt ze met adverteerders
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 13 maart 2014

Facebook, dat vorige maand een samenwerking aankondigde met SecondSync, heeft aangekondigd dat het de technologie van SecondSync zal gebruiken om de inhoud van chat-gesprekken te analyseren. Facebook wil aan de hand van deze data in staat zijn om de populariteit van tv-programma's te bepalen. Ook heeft Facebook plannen om adverteerders toegang te geven tot (geanonimiseerde) chat-gegevens, met gepersonaliseerde advertenties tot gevolg.

Privacy-vriendelijk?

Naar eigen zeggen heeft Facebook een privacy-vriendelijke manier gevonden om Facebook-chatberichten te analyseren. In samenwerking met SecondSync is Facebook nu in staat om anoniem data te verzamelen over de onderwerpen waarover jij vooral praat en deze te delen met adverteerders. Facebook wil momenteel met deze technologie de populariteit van bepaalde tv-programma's bepalen. 

Analyse op grote schaal

‚Al lange tijd komt uit verschillende hoeken de vraag hoe Facebook-gebruikers over bepaalde onderwerpen communiceren, maar tot nu toe was de uitdaging om dit soort informatie te delen zonder de privacy van gebruikers te schaden,’ zegt Facebook in een persbericht.

SecondSync zorgt nu voor een oplossing. Zo maakt de social tv analytics specialist het voor het eerst mogelijk om gesprekken op Facebook op grote schaal te analyseren. ‚Omdat gebruik wordt gemaakt van geaggregeerde en geanonimiseerde data is de privacy van gebruikers gewaarborgd,’ zegt Facebook. Facebook kan dankzij deze technologie nu advertenties aanbieden die in het verlengde liggen van jouw interesses. 

Whitepaper

Facebook heeft intussen een whitepaper gepubliceerd die de eerste testresultaten van deze technologie bekend maakt. Het is een case-studie die toont hoe Facebook-gebruikers in de VS, UK & Australië zich gedragen & communiceren over een bepaald televisieprogramma op Facebook. De whitepaper zelf kan je hier vinden.

Daaruit kwamen enkele opmerkelijke bevindingen:

  • 60% van de interacties gerelateerd aan televisie vinden plaats tijdens de uitzending zelf
  • 80% van de televisie-gerelateerde content komt van mobiele apparaten

Twitter achterna

De move van Facebook op het vlak van TV-analyse is opmerkelijk te noemen. Zo lijkt Facebook hiermee Twitter achterna te gaan. Twitter is immers al een tijdje bezig om aan adverteerders dergelijke informatie te verschaffen. Zo werkt Twitter al samen met Nielsen op dit vlak.

Wat denk jij over deze technologie?

Tags: , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel