Waarom Facebook de heilige graal voor kmo's is:

Ruben Baestaens
Door Ruben Baestaens Marketing
Waarom Facebook de heilige graal voor kmo's is:

Bron foto: Shutterstock

Het is simpel. Sociale media zijn een onmisbaar communicatiekanaal in marketing geworden. Een bedrijf zonder Facebookpagina is als een verkoper met een dichtgeplakte mond. De miljoenen gebruikers van Facebook hebben hen doen uitgroeien tot het tweede grootste advertentienetwerk. Alleen Google AdWords doet het beter, maar dat is veel duurder. Facebook biedt je kmo een gouden kans om te groeien. Grijp ze met beide handen. We leggen je uit hoe dat in zijn werk gaat.

Twee miljoen bedrijven

Wist je dat reclame op sociale media een conversieratio heeft dat 100% hoger ligt dan traditionele reclame? Facebook telt vandaag meer dan 2 miljoen bedrijfspagina’s. Dat komt omdat het rendabel is. Een goede Facebookcampagne kost je veel minder dan traditionele marketing. Volgens een studie van Adweek heeft het een investeringsteruggave van gemiddeld 152%. Vierentachtig procent van de B2B bedrijven gebruiken een of meerdere vormen van sociale media in hun marketingmix. Je concurrentie doet het. Jij zou het dus ook moeten doen.

Ideaal doelpubliek

Facebook is sterk in targeting. Het laat je toe om je ideale doelpubliek te zoeken en te bereiken. Dat gebeurt op basis van:

  • Locatie
  • Educatie
  • Industrie
  • Aankoopverleden
  • Pagina’s die ze leuk vinden

Je statistieken van je campagnes helpen je vaak nieuwe doelgroepen kennen, wat je toelaat om ook voor hen je marketingmix aan te passen.

Target

Bron foto: Shutterstock

Meer bezoekers

Ook je website ondervindt verschillende voordelen. Facebook gebruiken verhoogt de vindbaarheid van je website in Google. Dit zorgt dus op zijn beurt voor meer bezoekers. In het beste geval maak je een campagne die viraal gaat. Virale campagnes worden massaal gedeeld op Facebook en andere sociale media. En dat is een grote kans voor je bedrijf: Mensen zien Facebook namelijk niet als een reclameplatform, ze lezen je berichten omdat ze dat zelf willen.

Bouw relaties op

De beste reclame is word-of-mouth, ofwel: je klanten die voor jou reclame maken. Facebook laat je toe om een intiemere relatie op te bouwen met je doelgroep. Gebruik deze relatie om hen in beweging te brengen. Je kan ze beter opvolgen en je ziet wat de trends en rages zijn. Reageer snel op klachten en je maakt van een kwade klant een trouwe klant.

Gouden Facebookadvertenties

Er zijn twee belangrijke beslissingen, die je moet nemen bij het adverteren op Facebook. Waar ga je je advertenties plaatsen? In het nieuwsoverzicht of in de rechterzijbalk? En kies je voor een mobiele versie of een desktopversie? Denk zeker eens na over een mobiele campagne. De meeste Facebookgebruikers browsen door hun feed op hun gsm. Zorg dus op voorhand dat je website responsief is en zich dus automatisch aanpast aan het gsmformaat.

Man met smartphone

Bron foto: Shutterstock

Content is King

De tijd waar een goede slogan de massa overtuigt is voorbij. Versta je publiek en wat hen beweegt. Met deze 4 tips maak je een succesvolle campagne:

1. Verhoog je doorklikratio met klantenprofielen. 

Ken je klant en maak je advertenties zo specifiek mogelijk. Je conversieratio stijgt hier enorm door. Daarbovenop heeft je doelgroep het gevoel dat de advertentie op maat gemaakt is voor hen. Enkele dingen die je zeker moet weten:

  • Demografische gegevens zoals job, leeftijd, geslacht, …
  • Doelen en uitdagingen
  • Waarden
  • Probleemstellingen

2. Zorg dat je klant geprikkeld wordt

  • Creëer een tijdsdruk: beperk de geldigheid van je aanbieding
  • Gebruik trigger woorden zoals: gratis, exclusief, vandaag
  • Speel in op rages en populaire onderwerpen
  • Maak een aantrekkelijke deal: Plaats jezelf in de schoenen van de klant en stel jezelf de vraag: “What’s in it for me?”

3. Gebruik het AIDA-model

  • Aandacht : zorg dat je advertentie opvalt
  • Interesse : beschrijf de voordelen
  • Desire (verlangen) : geef een reden om door te klikken
  • Actie : zorg voor een sterke beweegreden (call to action)

4. Beantwoord de vraag: “Waar staat ons bedrijf voor?”

Vertel niet “wat” je maakt, maar “waarom” je bedrijf doet wat het doet. Vertel een verhaal over de filosofie van je bedrijf. Dat maakt je authentiek. En dat is exact wat de consument van vandaag wil. Zo'n 43% van consumenten jonger dan 30 vindt de authenticiteit van je bedrijf belangrijker dan de specificaties van je product. En 58% verwacht van je merk dat je content online plaatst over je producten, voor ze tot een aankoop overgaan.

Kortom, Facebook biedt je een goedkope kans aan om je bedrijf te doen groeien. Een goede campagne zorgt voor meer bezoekers, meer omzet, meer loyaliteit en meer naambekendheid. In de constant veranderende wereld van marketing, is sociale media een onmisbaar kanaal geworden. Wil jij je kmo doen groeien? Maak vandaag een Facebookcampagne en kijk hoe vanaf morgen je bedrijf begint te groeien.