Facebook wil bedrijfspagina's veranderen in e-commerce winkels

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Facebook wil bedrijfspagina's veranderen in e-commerce winkels

Facebook wil meer zijn dan een plek waar je content deelt, chat met je vrienden en updates deelt met de wereld. Het wil binnenkort ook een plek worden waar je kan shoppen. Facebook zou achter de schermen druk aan het werken zijn aan een shop-module die rechtstreeks ingebouwd zal worden in bedrijfspagina's. 

Online kopen via Facebook

Het sociale netwerk zou van plan zijn om mini e-commerce websites te lanceren op de Facebookpagina's van bedrijven. Consumenten zouden goederen rechtstreeks kunnen kopen zonder Facebook te hoeven verlaten. Het volledige koopproces (van productontdekking tot de check-out) zou dus via het sociale netwerk verlopen. 

"Met de nieuwe shopfunctie voor pagina's willen we bedrijven helpen om hun producten in de kijker te zetten én te verkopen via Facebook," zegt product manager Emma Rodgers aan BuzzFeed. 

Disruptie voor e-commerce? 

Als het concept aanslaat zou dit het bestaande e-commerce model grondig door elkaar kunnen schudden. Retailers zullen hun klanten kunnen informeren, overtuigen én ook producten kunnen via één platform.

Volgens eMarketer zou Facebook doorheen 2015 zo'n 60 miljard dollar verdienen met digitale advertenties. E-commerce zou wereldwijd een omzet behalen van 350 miljard in 2015. Facebook zou in dit marktsegment dus erg veel extra inkomsten bijeen kunnen sprokkelen. 

Werk van lange adem

Deze e-commerce plannen zijn niet geheel onverwacht. Zo experimenteert Facebook al een tijdje met het versturen van geld via Facebook Messenger en werden intussen ook her en der koop-knoppen toegevoegd. Deze nieuwigheden zouden een onderdeel kunnen zijn van een groter plan, waar een e-commerce toepassing binnen Facebook centraal staat. 

Als deze innovatie erdoor komt zouden Retailers niet langer verplicht zijn om te investeren in dure e-commerce platformen. Bovendien is het nu ook zo dat steeds meer retailers verschillende kanalen gebruiken om hun producten te verkopen. De timing zit alvast goed...  

bron: BuzzFeed