Met nieuwsbrieven wilt u abonnees overtuigen om door te klikken naar de landingspagina. In de volle inbox van abonnees moet u de aandacht zien te vestigen op uw nieuwsbrief. Er zijn verschillende manieren om het rendement van e-mailmarketing te verhogen. Eén van die manieren is door gebruik te maken van animaties.

Op dit moment worden nog relatief weinig nieuwsbrieven en andere e-mailcampagnes met animaties verzonden. Dat is vreemd, want testen hebben uitgewezen dat animaties meer aandacht en extra conversie opleveren. Bovendien hoeft het niet ingewikkeld te zijn om animaties toe te voegen. In dit artikel leggen we uit welke mogelijkheden u heeft en met welke beperkingen u rekening moet houden als u aan de slag gaat met het toevoegen van animaties aan uw nieuwsbrief.

Video in e-mail

Wanneer u het met andere marketeers over het toevoegen van animaties hebt, wordt er al snel aan video gedacht. Bovendien wordt er regelmatig over video in e-mail geschreven en zijn hier ook mooie voorbeelden van. Toch is het voor de meeste organisaties niet praktisch om video in te zetten. Zo werkt video niet in alle e-mailclients, zijn de productiekosten vaak te hoog en is er niet veel duidelijkheid over de gebruikerservaring bij de abonnee.

Gif-afbeeldingen

Om effectieve animaties aan uw nieuwsbrieven toe te voegen is het niet nodig om met video’s aan de slag te gaan. U kunt namelijk op veel eenvoudigere manieren animaties toevoegen aan uw nieuwsbrief. Hiervoor kunt u gebruik maken van gif-afbeeldingen.

Het belangrijkste onderscheid tussen een gif-afbeelding en andere bestandstypen om afbeeldingen in op te slaan, is dat u met gif-afbeeldingen animaties kunt maken. Door verschillende, sterk op elkaar lijkende beelden op te slaan in hetzelfde bestand, wekt u de illusie van beweging.

Het voordeel van Gif-afbeeldingen

Het is erg belangrijk dat abonnees hun aandacht vestigen op belangrijke onderdelen binnen een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat abonnees naar de juiste onderdelen van de nieuwsbrief kijken door slim gebruik te maken van gif-afbeeldingen. Op die manier kunt u het klikpercentage naar uw landingspagina’s verhogen.

Houd er wel rekening mee dat u gif-afbeeldingen alleen kunt gebruiken om korte animaties te tonen. Probeer dus niet te veel frames te gebruiken en zorg ervoor dat het eerste en het laatste frame zoveel mogelijk op elkaar lijken. Dit biedt u namelijk de mogelijkheid om de animatie te loopen, zodat dezelfde animatie steeds weer opnieuw afgespeeld wordt.

Effect Gifs op conversies

Er zijn diverse tests gedaan om het effect van animaties op het klik- en conversiepercentages te meten. Bluefly heeft een test opgezet waarbij ze het effect van het geanimeerde bericht vergeleken met hetzelfde bericht zonder animatie. Het klikpercentage lag 5% hoger in de geanimeerde versie ten opzichte van de niet-geanimeerde versie. Het conversiepercentage lag zelfs 12% hoger.

Dell heeft een soortgelijke test opgezet. Ook zij hebben het effect van een geanimeerde versie vergeleken met hetzelfde bericht zonder animatie. Uit de test kwamen de volgende resultaten:

  • 42% hoger klikpercentage bij de geanimeerde versie
  • 103% hoger conversiepercentage bij de geanimeerde versie

De geanimeerde e-mailcampagne van Dell.

Goede voorbeelden

Hieronder ziet u enkele andere goede voorbeelden van animaties binnen e-mailcampagnes. 

Sprout Social:

Via de animatie leggen ze meerdere stappen uit

Jack Spade:


Op dezelfde plek promoot Jack Spade meerdere artikelen

Cusp:

Extra aandacht voor de call-to-action

Anthropologie:


Creatieve manier om de Pinterest pagina te promoten

Beperkingen van gif-afbeeldingen

Houd rekening met de volgende drie factoren als u gebruik maakt van animaties binnen uw nieuwsbrieven:

  • E-mailclients: Hoewel veel e-mailclients overweg kunnen met gif-afbeeldingen, zijn geanimeerde afbeeldingen niet altijd goed zichtbaar. Zo tonen Microsoft Outlook 2007 tot en met 2013 en de Windows Phone alleen het eerste frame van de animatie. De andere e-mailclients tonen wel direct de hele animatie.
  • Bestandsgrootte: Afbeeldingen (dus ook gif-afbeeldingen) worden pas opgehaald op het moment dat de abonnee de e-mail opent. Als de gif-afbeelding erg groot is, bijvoorbeeld doordat u gebruik maakt van veel frames, kan de animatie blijven haperen of duurt het heel lang om de animatie überhaupt te tonen. Vanzelfsprekend wilt u dit voorkomen als abonnees uw e-mailcampagne bekijken. Zorg er dus voor dat u goed test hoe snel de afbeelding getoond wordt bij een trage internetverbinding (bijvoorbeeld op een smartphone zonder wifi-verbinding).
  • Kleurgebruik: Het aantal kleuren van een gif-afbeelding is beperkt tot 256 kleuren. Die kleuren kunnen wel uit 262.144 andere kleuren gekozen worden, maar het totaal aantal kleuren in de afbeelding blijft 256. Toch hoeft dit geen beperking te zijn. Zo is ook in deze voorbeelden nauwelijks te zien dat de animatie maar uit 256 kleuren bestaat.

Zelf aan de slag

Wilt u zelf aan de slag met het maken van animaties voor u e-mailcampagnes om e-mailmarketing te optimaliseren? Dan vind u hier een goede uitleg om gif-afbeeldingen te maken in Photoshop. u kunt ook deze tool gebruiken. Ga aan de slag met het optimaliseren van e-mailmarketing en maak gebruik van deze quick wins.

U kunt de werking van bovenstaande voorbeelden zelf testen door de afbeeldingen op te slaan, deze via u e-mailmarketing software in een e-mail te zetten en daarna een test naar uzelf te verzenden. Heeft u de impact van geanimeerde e-mailcampagnes getest? Laat ons weten welke resultaten u heeft behaald!