Google bestraft vanaf nu websites die app downloads pushen

Google bestraft vanaf nu websites die app downloads pushen
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 3 september 2015

Google heeft aangekondigd dat het websites die mobiele bezoekers op een dwingende manier aanspoort om hun applicatie te installeren zal bestraffen in de toekomst. Zo zal hun website niet langer aangeduid worden als mobile friendly in Google zoekresultaten. 

Waarom Google dit beslist:

In april 2015 pastte Google haar ranking systeem aan voor mobiele zoekresultaten. Zo werd beslist dat website die een geoptimaliseerde website hebben voor mobiele apparaten hoger scoren in zoekresultaten die vanaf een mobiele apparaat gebeuren. 

Websites die als “mobile friendly” beschouwd worden door Google worden beloond met een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Verder krijgen deze websites ook een klein label dat aan de mobiele surfer aantoont dat hun website mobielvriendelijk is. 

Google gaat nog een stap verder

Steeds meer websites moedigen mobiele bezoekers aan met een schermvullende pop-up om hun applicatie te installeren. Google stelde echter vast dat maar weinig gebruikers op deze pop-ups klikken, terwijl ze wel de gebruikerservaring van de bezoekers negatief beïnvloeden.

Dit is dan ook de reden waarom Google deze gebruiksonvriendelijke websites zal “bestraffen” door ze vanaf 1 november minder goed vindbaar te maken in de zoekresultaten.


Vanaf maandag zal ook de Mobielvriendelijke test van Google voor webmasters worden geüpdatet met de nieuwe richtlijn. 

Een lagere positie betekent minder bezoekers

Adobe stelt in zijn laatste Digital Index (pdf) vast dat websites die niet mobile friendly zijn volgens Google de afgelopen maanden minder organisch verkeer genereerden. Gemiddeld leverden ze zelfs tot een kleine 10% aan bereik in.

Nieuwe regels om apps te promoten

In plaats van de opdringerige pop-ups mogen websites wél een smalle banner bovenaan hun webpagina laten zien om hun app te promoten. Volgens de nieuwe regels is het enkel belangrijk dat deze geen groot deel van de content bedekken. Hieronder zie je een voorbeeld van wat wel en niet toegestaan is.

Zoals je ziet, de mobilegeddon fears continues. Indien jouw website niet voldoet aan de nieuwe regels, pas je deze best zo snel mogelijk aan! 

Tags: , .



Over Simon Ramboer


Simon Ramboer

Gepassioneerde digital planning manager bij Initiative, IPG Mediabrands, met een professionele achtergrond in search engine marketing en performance marketing.

Volg mij


Bekijk volledig profiel