Google introduceert koopknop in mobiele zoekresultaten

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Google introduceert koopknop in mobiele zoekresultaten

Google gaat binnenkort een koop-knop plaatsen bij mobiele zoekresultaten. Opmerkelijk: eens erop geklikt wordt zal de consument doorverwezen worden naar een check-out pagina van Google. De site van de adverteerder wordt dus niet meer bezocht. De knoppen zitten momenteel in een test-periode. Volgens The Wall Street Journal worden deze binnenkort internationaal uitgerold.

Testperiode van enkele weken

De geruchten van een koop-knop circuleren al sinds december 2014. Toen schreef The Wall Street Journal dat Google van plan was om deze knoppen in zoekresultaten te plaatsen. Volgens de krant zou Google de koopknop momenteel aan het uittesten zijn samen met het Amerikaanse merk Macy’s. Volgens de krant zal Google na de testperiode van enkele weken de knoppen internationaal uitrollen in zoekresultaten.

Enkel voor mobiele zoekresultaten

Opvallend is dat de koop-knop enkel te zien zal zijn in mobiele zoekresultaten. Ook worden consumenten die op de knop klikken naar een check-out pagina van Google gestuurd. De website van de retailer wordt dus niet meer bezocht.

Volgens The Wall Street Journal zal het Google check-out proces ook vrij uitgebreid zijn. Zo zal je aanpassingen van je bestellingen kunnen doorvoeren en de kleur, bezorg-voorkeuren en betaalmethodes kunnen veranderen.

Retailers zouden aan Google betalen via een CPC-model (cost per click). (Elke klik op de knop kost de retailer geld). Bij Amazon is het net andersom, daar vraagt het e-commerce platform een deel van de verkoopsprijs nadat het product effectief is verkocht. Opmerkelijk: volgens TWSJ zou Google niet van plan zijn om de betaalgegevens van klanten te delen met de retailer. Het zou enkel geld doorsturen naar de verkoper.

Benieuwd hoe dit zal aanslaan bij de consument…

bron: The Wall Street Journal