Ken je die vervelende lettertjes die je moet intypen voor je je wil registreren op een website? De officiële naam is CAPTCHA, een test die gemaakt is om spam-robots tegen te gaan. Google komt nu aan een mobile-friendly alternatief: No-CAPTCHA.

Pre-Screening

In plaats van een test, gaat Google’s systeem nu het gedrag van gebruikers een pre-screening doen aan de hand van het gedragspatroon van een gebruiker. De meeste surfers zullen nu een check-box te zien krijgen dat je automatisch geïdentificeerd wordt als mens.

Google introduceert dit systeem omdat het steeds moeilijker wordt om te gaan onderscheiden wie een echte persoon is en wie niet. Spammers hanteren immers een methode waarbij bots gebruikt worden om e-mailadressen te verzamelen.

Doordat deze spammers steeds slimmere scripts lanceren die CAPTCHA’s kunnen omzeilen lijkt het voor Google slimmer om het gedrag van surfers in kaart te brengen voor ze effectief een registratie doen op een website.

De pre-screening werkt aan de hand van verschillende factoren zoals IP-adressen & time on page. De Google ingenieurs laten niet veel los over hoe die pre-screening precies werkt - aangezien spammers anders weer een manier vinden om deze beveiliging te omzeilen.

Indien Google niet zeker is of je nu eens mens of een robot bent, zal je toch nog een test moeten doorstaan. Het voordeel: de tests worden heel wat gebruiksvriendelijker én worden mobile friendly. Hieronder een voorbeeld:

Aan de hand van de algoritmes kan Google automatisch zien wie een robot is en wie een echte persoon is. Door de pre-screening kan het zijn dat je in veel gevallen geen CAPTCHA’s meer te zien krijgt. Voor webmasters die het oude systeem willen blijven gebruiken: het traditionele CAPTCHA-API blijft wel nog actief.