Ken je klant! Of zo luidt de mening van menige marketeer. Nog niet iedereen beseft het: communiceren doe je vandaag de dag niet vanuit je eigen producten of interne keuken. Nee, je moet vertrekken vanuit de behoefte van je klant en vervolgens je communicatie personaliseren. Je doelpubliek de juiste content voorschotelen op het juiste moment: daar draait het om. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? En waar moet je op letten?

Laten we alvast een misverstand de wereld uit helpen: het personaliseren van je content is meer dan wat lukrake e-mailmarketingpersonalisatie op naam. Inderdaad: de kunst bestaat erin om een omnichannel marketingbenadering te voorzien - op alle kanalen en momenten waar je doelgroep in contact komt met je merk. Daarbij ga je natuurlijk niet over een nacht ijs. Maar onderstaande tips zetten je wel al een flink eind op weg.

1. Pas je content aan volgens de gedragingen en interesses van je doelgroep

Heeft die ene klant in het verleden al een van je producten gekocht? Dan vereist hij of zij een aparte marketingbenadering. Stel je op basis van je verzamelde data vast dat een bezoeker een product in het online winkelmandje stak, maar uiteindelijk niets heeft gekocht? Zet dan in op slimme content om die persoon alsnog te overtuigen op het moment dat hij er interesse voor toont.

b europe moments

Let maar eens goed op wanneer je de volgende keer een treinticket koopt op de website van b-europe.com. Als klant krijg je relevante cross- en upsell mogelijkheden te zien tijdens het betalingsproces. En daarna kan je het ticket netjes bewaren en bekijken in de mobiele app.

2. Koppel interacties naadloos aan elkaar

Steeds meer mensen gebruiken verschillende toestellen en platformen tijdens het transactieproces of bepaalde handelingen op je website. Dus is het aan jou om ook doelgericht in te spelen op elk van die contactmomenten. Heb je een webshop? Zorg er dan voor dat, wanneer een bezoeker een item in het mandje plaatst via smartphone, dat product nog steeds in het mandje steekt als die persoon later surft via desktop.

zappos mobile

Foto: simicart.com

Surf maar eens naar de website van e-commerce gigant Zappos. Als je via je smartphone een paar schoenen in het winkelmandje plaatst, zitten die er nog steeds op het moment dat je overschakelt naar desktop. Laat je de hebbedingen in het winkelmandje, en koop je de schoenen toch niet aan? Dan krijg je waarschijnlijk een creatieve, gepersonaliseerde e-mail die aangeeft dat er slechts een paar van die schoenen beschikbaar is. Natuurlijk zal je meteen in actie schieten!

3. Weer, locatie en timing: leg al je momenten vast

Sta hier eens even bij stil: hoe kritisch ben jij als je in contact komt met andere merken? Je koestert bepaalde verwachtingen, en als die niet worden ingelost, haak je af. Maar vooral: al die noden en verwachtingen zijn gebonden aan bepaalde momenten. En het is aan jou om die in kaart te brengen als je een optimale customer experience wilt verzorgen.

Kijk maar eens naar AVEVE: deze winkel voor tuin-, dier- en bakplezier heeft - naast haar website die slim inspeelt op user experience - een online moestuinplanner. Hoe ze die goed kan inzetten? Wel, het planten van bepaalde zaden hangt sterk af van het weer, en dat beseft het bedrijf maar al te goed.

Daarom: als het regent in Gent krijgen enkel de inwoners van Gent op dat moment een e-mail met de melding dat zij nu bepaalde zaadjes kunnen planten. Wordt er mooi weer voorspeld in Hasselt? Dan krijgen alle mensen in de Limburgse hoofdstad een mail die hen aanspoort om bloemen of plantjes buiten te zetten.

Daarnaast communiceert AVEVE haar acties via e-mail, waarbij aantrekkelijke kortingen in het oog springen. Ook daarbij speelt de tuinketen gretig in op de momenten, door aangepaste aftelklokjes te tonen aan de ontvanger van de mail. Tijdsdruk is waarschijnlijk een van de meest effectieve marketingtechnieken. Slim gezien, nietwaar?

Ben je zelf ook klaar om in (inter)actie te schieten voor je omnichannel marketing personalisatie? Bekijk dan de webinar ‘How to leverage customer moments through marketing automation’ van delaware | digital. Je krijgt er een waaier aan concrete voorbeelden en tips om van je e-mailmarketing een geïntegreerde omnichannel marketing automation benadering te maken!