Het nieuwe logo van Sonos lijkt te stralen van energie. Maar zie je wat er nog zo speciaal aan is? Nee? Scroll dan eens naar beneden en terug omhoog. Als je goed kijkt zie je geluidsgolven pulseren uit het logo. Best slim gevonden als je actief bent in de muziekbusiness zou je denken. Het logo ging viraal en werd omschreven als een erg slimme zet. Toch blijkt de animatie toevallig te zijn ontstaan:

Waarom een rebranding nodig was

Sonos vroeg het designbureau Bruce Mau Design om een rebranding. De bedoeling was om een nieuw logo te ontwerpen dat symbool stond voor de vernieuwde energie binnen Sonos. Het bedrijf verkoopt al een tijdje draadloze speakers, maar wil zich meer profileren als dé hub om al jouw online muziekdiensten aan te sturen. 

Zo kan je met de Sonos-app diensten zoals Spotify & Pandora beheren. Sonos heeft ook de Xbox-topman Marc Whitten aangetrokken als "Head of Sonos Products". Een logo dat barst van energie zou dus goed zijn om de hernieuwde focus van het bedrijf aan te duiden. 

Toevallige Ontdekking 

Het designteam van Bruce Mau startte met de opdracht en zorgde voor een logo dat barste van energie. Totals een van de desingers plots opmerkte dat er een optische illusie in het logo zat verstopt. Deze illusie was dus puur toeval. 

"We hebben geen speciaal onderzoek gevoerd om dit effect in het logo te krijgen," vertelde Laura Stein, directeur bij Bruce Mau Design, een consultancy firma die Sonos' rebranding voor haar rekening nam.

Tijdens het designproces merkte het team op dat bij het scrollen over het logo een animatie ontstond. Je zag een golfpatroon dat uit het logo leek te ontstaan. Een leuk effect, dat perfect past bij het merk. Het lijkt immers erg op een subwoofer. 

Deze optische illusie werd door de designers dankbaar onthaald en verder afgewerkt. Met onderstaand effect als resultaat:

"We wisten niet dat mensen dit zo snel zouden opmerken," vertelde Webb Blevins, de VP van Brand Design bij Sonos. "Toen we het effect opmerkten, dacht ik eerlijk gezegd niet dat het zou opvallen bij het grote publiek."

Kort na de aankondiging werd het speciale logo opgemerkt door The Verge en ging het in een mum van tijd viraal. Iedereen vond het prachtig en erg slim gevonden. Best grappig als je weet als het effect toevallig tot stand kwam. Wat denk jij van het logo? 

via FastCo.Design