Bron foto: idownloadblog.com

In het ‘Internet of Things’ is alles en iedereen met elkaar geconnecteerd. Een van de actoren in het wereldje is Nest, het bedrijf dat 2 jaar geleden door Alphabet, toen nog Google, werd overgekocht. Nest, die eerder al een slimme thermostaat, home camera en rookmelder lanceerde, heeft verdere groeiplannen. Wij vroegen ons af: hoe staat het vandaag met het bedrijf? En hoe zet de smart home trend zich voort in ons klein landje? Ik sprak met Lionel Paillet, General Manager Europe van dienst.

Groeipijnen genezen met doorzettingsvermogen

Google’s grootste overname ooit, zo werd de loftrompet over Nest geschald, toen de zoekmachinegigant het bedrijf twee jaar geleden kocht voor een 3,2 miljard dollar. Een subtiele sneer naar Apple, die ook al voet aan wal had gezet op de smart home markt. Om haar positie kracht bij te zetten, nam Google Tony Fadell, voormalige Apple-manager in huis. Die laatste heeft het ‘Nest’ al verlaten, waardoor het Nest even heet onder de voeten werd.

De laatste berichten over ‘teleurstellende cijfers’ en ‘gemiste targets’ gaven Nest bitter weinig kans om met een schone lei te beginnen, maar aan opgeven denkt het bedrijf niet. Op basis van sterke aanbevelingen van Google’s CEO Larry Page werd de kersverse CEO Marwan Fawaz in huis gehaald. Verschillende bronnen geven aan dat de nieuwe top van Nest het bedrijf naar nieuwe, ongekende hoogten wil stuwen. Dat belooft ...

Shift van B2B naar B2C

Volgens Paillet is er een interessante shift aan de gang. Waar smart home producten amper 3 jaar geleden nog gericht was op bedrijven, zijn steeds meer consumenten erin geïnteresseerd. “Consumenten beginnen hoe langer hoe meer de meerwaarde van smart home goederen te vatten”, bekrachtigt Paillet. “Je ziet ook meer merken, meer producten op de markt verschijnen. Die versnippering maakt natuurlijk wel dat de consument niet altijd beseft welke producten hij precies nodig heeft.”

lionel

Bron foto: Businesspost.ie

De general manager is van mening dat de overgang naar consumentenproducten een logische evolutie is. “Alles gebeurt on-demand, en men wil geen moeite meer doen om een bepaalde behoefte vervuld te zien geraken. Dat is de connectie die onze gebruikers hebben met Nest-producten. Ze werken autonoom, zonder dat de consument hoeft te vertellen wat er moet gebeuren, de hele dag lang. Je wordt wakker, je komt naar beneden en de geur van pruttelende koffie sluipt je reukorgaan binnen. Wat later vertrek je naar het werk, en de thermostaat verlaagt automatisch de temperatuur. En dat zijn slechts enkele voorbeelden. Wie vandaag al vindt dat we met onze smartphone navigeren door ons leven, zal binnenkort niet weten wat hem overkomt.

Smart home producten zorgen ervoor dat jij steeds verbonden bent met je thuisomgeving dankzij je mobiele telefoon. Voor velen een geruststelling.”

Die laatste uitspraak heeft Nest geen windeieren gelegd. Onlangs nog raakte bekend dat het bedrijf enkele belangrijke vernieuwingen in haar portfolio van beveiligingscamera’s heeft ingevoerd. Zo heeft het met de kraaknieuwe Nest Cam Outdoor de buitencamera opnieuw uitgevonden, zijn er extra functies voor de Nest Aware-service en een compleet nieuwe manier om alle Nest-producten te beheren via de Nest-app.

De kwestie van privacy en security

Een geruststelling zeker en vast, maar als het over smart home producten gaat, dringt al snel de netelige kwestie van beveiliging en privacy zich op. “Wij hechten enorm veel belang aan een optimale en bovenal beveiligde gebruikerservaring”, antwoordt Paillet.

"In een hypergeconnecteerde wereld als die van ons moet je wel paranoïde zijn"

pailliet

Bron foto: frenchweb.fr

“Smartphones hebben diezelfde problemen al ervaren, dus willen wij alle hinder voorkomen via meerdere encrypties. In een hypergeconnecteerde wereld als die van ons moet je wel paranoïde zijn. We observeren haast 24/7 hoe onze systemen presteren en waar er eventueel iets spaakloopt, dat geldt overigens niet enkel voor de veiligheid. Een voorbeeld: onze rookdetector heeft een ingebouwde sensor voor vochtigheid. Vroeger merkten we dat het alarm soms afging toen de gebruiker een douche nam. Een bedrijf als ons moet op zulke problemen hoe langer hoe meer anticiperen, naarmate de technologie zich verder ontwikkelt.”

Of Nest af en toe een beroep doet op de verzamelde data van Google? Om zo nog slimmer in te spelen op bepaalde gebruikersbehoeften? “Absoluut niet”, zegt Paillet meteen. “Nest is gebouwd op gebruiksgemak en een vlekkeloze ervaring als streefdoel. De privacy van de consument is daar onlosmakelijk mee verbonden. Wij willen de thuisomgeving van de mens smart maken, zonder persoonlijke data te delen!”

Meer info op nest.com