Hoe Twitter kan bijdragen tot het bereiken van je carrièredoelstellingen

Hoe Twitter kan bijdragen tot het bereiken van je carrièredoelstellingen
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 25 maart 2015

Influencers volgen, op de hoogte blijven van wat leeft, zelf nieuws verspreiden, … Het kan allemaal via Twitter. Maar het is ook een ideaal platform om je carrièredoelstellingen te helpen verwezenlijken! Of het nu gaat om het leggen van nieuwe contacten of het vinden van goede content of misschien wel een job.

Hierbij volgen enkele tips voor 5 mogelijke carrièredoelstellingen:

1. Netwerk uitbreiden

Je hoeft absoluut niemand te gaan stalken om nieuwe personen aan je netwerk toe te voegen. Er zijn namelijk heel wat Twitter chats waar je mensen kan ontmoeten met dezelfde interesses. Over quasi elke onderwerp zijn er sessies waar je met anderen kan spreken en hieromtrent van mening kan wisselen. Ideaal dus om je netwerk uit te breiden! Benieuwd naar welke Twitter chats wanneer plaatsvinden? Deze lijst helpt je zeker op weg.

Maar het is van absoluut belang om deze nieuwe contacten ook naast de chats verder uit te bouwen. Net zoals bij je andere professionele contacten uiteraard! Volg elkaar en blijf de relatie onderhouden! Van zodra er een goed contact is, kunnen jullie uiteraard ook e-mailadressen uitwisselen en/of op een andere plaats verder contact houden. Want netwerken is ook werken natuurlijk!

2. Betere content vinden

Om content te vinden via Twitter kan je uiteraard simpelweg gaan zoeken via hashtags. Vaak krijg je dan wel een mega lijst aan resultaten waar ook heel vaak onbruikbare zaken tussen te vinden zijn. Een betere manier om goede content te vinden is het zoeken naar relevante lijsten of het zelf opstellen van deze lijsten. Deze optie wordt vaak nog te weinig gebruikt, maar biedt echter heel wat mogelijkheden. Op deze manier kan je namelijk contacten samenvoegen en zo per lijst een aparte feed bekomen. Identiek aan een Twitter feed, maar dan specifiek omtrent 1 onderwerp of een bepaalde soort informatie. Je krijgt een betere structuur en een duidelijker beeld van de content.

Een voorbeeld: Je bent bijvoorbeeld op zoek bent naar interessante content over social media en volgt hieromtrent al een aantal personen. In je bestaande Twitter feed gaan dergelijke tweets vaak heel snel verloren. Een aparte lijst met posts van social media experts kan je veel sneller een overzicht geven van interessante content op dat vlak (zonder tweets over tal van andere onderwerpen). Een fantastische bron aan informatie zonder de ‘waste’ die je verkrijgt bij het zoeken naar hashtags.

Dergelijke lijsten zijn ook makkelijk te creëren en je voegt simpel nieuwe contacten aan een lijst toe door op “Add to List” te klikken. De uitdaging is eerder om deze lijsten frequent bij te houden. Maak bladwijzers voor elke lijst of hou deze per kolom bij in een app zoals TweetDeck, Hootsuite, …

3. Gekend worden binnen je vakgebied

Twitter kan echter ook bijdragen aan je personal branding. Op een heel eenvoudige manier zelfs! Het gaat niet enkel om het posten van 1 of 2 interessante (bestaande) artikels per dag om gekend te worden binnen je vakgebied. Belangrijk is ook om eigen content te posten die duidelijk laat blijken wie je bent en waarvoor je staat. Ga bijvoorbeeld niet gewoon de link naar een interessant artikel posten, maar voeg er kort je eigen mening aan toe. Misschien kan je je volgers ook om hun mening vragen?

Een andere mogelijkheid is te reageren op de content van anderen. Dit draagt ook bij aan je personal branding. Denk daarom breder. Het gaat om veel meer dan de posts op je eigen feed.

Na een tijdje gaat je naam frequenter voorkomen bij topics waarvoor je wil gekend zijn. En op die manier leid je ook meer bezoekers naar je profiel. MAAR… het gaat uiteraard niet enkel om je aantal volgers. Het gaat ook om naamsbekendheid te creëren waarbij anderen zich snel kunnen herinneren wie je bent en waar je voor staat.

4. Een job vinden

Er zijn tal van manieren om via Twitter op zoek te gaan naar een nieuwe job. Heel wat Twitter accounts verspreiden vacatures, en dit in alle mogelijke sectoren. Het bijvoorbeeld gewoon zoeken naar “social media jobs” geeft je een lijst aan resultaten. Op die manier kan je ook interessante accounts vinden die je kan gaan volgen (en in een lijst kan verzamelen). Ook accounts die sectornieuws verspreiden, kunnen je informeren over nieuwe vacatures. Voeg deze dan ook toe aan je lijst waarin je een makkelijk overzicht krijgt van openstaande vacatures.

Daarnaast kan je ook bedrijven zelf gaan volgen die via hun Twitter account vacatures verspreiden. Grotere bedrijven hebben hiervoor soms zelfs een aparte account.

5. Je bedrijf of een lopend project promoten

Bij deze doelstelling moet je wel gaan opletten dat je je volgers niet gaat spammen met het promoten van je bedrijf of een project. Op die manier kan je namelijk snel volgers gaan verliezen. 30 keer per dag tweeten over je project is er misschien toch wel wat over… Maar het hoeft niet altijd storend te zijn voor je volgers. Je mag wel degelijk promotie voorzien maar zie dit eerder als een doelstelling op lange termijn. Beperk je tot maximum 2 of 3 tweets per dag over dit topic, en zorg voor voldoende variatie. Zowel in je frequentie als in je taalgebruik. Dit komt heel wat minder opdringerig over en het vergroot de kans dat je volgers toch geïnteresseerd zullen zijn door je enthousiasme.

Wil je een aantal personen rechtstreeks aanspreken om een project te promoten, zorg dan voor een persoonlijke boodschap in plaats van 1 boodschap naar al deze personen. Want iedereen wil zich toch op een bepaalde manier speciaal voelen? Dit neemt iets meer tijd in beslag, maar je krijgt er wel een hoger engagement voor in de plaats!

Twitter biedt je dus heel wat mogelijkheden op 1 plaats en dit voor tal van carrièredoelstellingen. Succes ermee!

Tags: , , , .



Over Stephanie Ameel


Stephanie Ameel

Account Executive bij reclamebureau Artex & fashion blogger. Steeds geboeid door alle veranderingen in marketing en communicatie.

Volg mij


Bekijk volledig profiel