Solliciteren anno 2013 is een grote paradox. Hoe zorg je dat je opvalt? Hoe zorg je ervoor dat je op sollicitatiegesprek mag komen? En hoe zorg je ervoor dat jij uiteindelijk die felbegeerde baan krijgt?

Cartoon: Lectrr

De paradox bestaat omdat er enerzijds een schromelijk tekort aan gekwalificeerd personeel is. Dit wordt verstevigd door cijfermatige analyses over de ‘war for talent'. Anderzijds is de werkloosheid in jaren niet zo hoog geweest. Werkzoekenden solliciteren massaal op dezelfde functie. Hierdoor kun je als sollicitant het bos door de bomen niet meer zien staan. In deze blog staat beschreven hoe jij in 3 stappen de perfecte sollicitatie kunt doen.

Personal Branding

Het antwoord op alle bovenstaande vragen laat zich in 2 woorden samenvatten: Personal Branding. Een Amerikaans begrip dat stilaan ook ingang in België heeft gevonden. Maar wat is Personal Branding eigenlijk?

"Personal Branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat." (bron: http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/personal-branding)

Wat betekent dit nu voor mij?

In de definitie schuilen een aantal variabelen waar jij als sollicitant mee aan de slag kunt. Deze variabelen worden hieronder in meer detail besproken zodat jij uiteindelijk jouw droomjob te pakken krijgt. Niets meer en niets minder zelfs in deze economisch onzekere tijden.

1. Jezelf als merk presenteren

Net zoals organisaties een merk (cfr. brand) zijn, geldt dat ook voor mensen. Alles wat je doet of waar je voor staat draagt bij tot jouw persoonlijkheid. Van zodra je dit beseft zul je hier ook automatisch naar gaan handelen, omdat het voortkomt uit je innerlijke drive.

2. Wat is jouw positief beeld?

Ben je altijd enthousiast? Ben je stipt? Het is belangrijk dat jouw Personal Brand een positief beeld oproept. In elk geval een beeld dat past bij het bedrijf waarvoor je solliciteert. Meer nog het beeld moet echt bij jou passen. Authenticiteit wordt hoog in het vaandel gedragen.

3. Hoe onderscheidt jij je van anderen?

Iedereen is uniek. Het is alleen moeilijk om dit van jezelf te zeggen. Dit terwijl je zo van je beste vriend(in) kunt zeggen wat hem/haar onderscheidt van alle anderen. Hetzelfde geldt voor hem/haar. Vraag aan je beste vriend(in) wat jouw uniek maakt en integreer die elementen in jouw Personal Brand. Nu LinkedIn de mogelijkheid heeft gegeven om je ‘endorsen' kun je ook makkelijk zien hoe anderen naar je kijken.

4. Tot wat ben jij in staat?

Bedrijven waarvoor jij solliciteert zoeken naar die kandidaten die de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren. Deze waarde is zowel belangrijk voor het behalen van de bedrijfsresultaten als voor jou persoonlijke voldoening. Vanaf het moment dat jij op een job solliciteert moet dat echt jouw droomjob zijn en dat heeft te maken met een andere paradox.

Een andere paradox, naast die van sollicitanten, bestaat er voor diegene die werken. Zij die werk hebben blijven steeds vaker uit schrik zitten waar ze zitten. Dit terwijl het plezier en passie voorop zouden moeten staan. Bedrijven realiseren zich dit ook en zij hebben schrik dat zij weer een passieloze werknemer binnenhalen. Laat dus zien dat jij niet tot die categorie behoort. Laat het bedrijf dus zien hoe goede kandidaat jij bent, wat jouw kennis en competenties zijn en hoe jij zal bijdragen aan het organisatiesucces.

In 3 stappen naar de perfecte sollicitatie

Om al het bovenstaande te realiseren moet je in eerste instantie heel goed weten wat je nu echt wilt. Pas als je dat weet kun je hiernaar gaan handelen en beginnen met het uitbouwen van jouw Personal Brand. Maak daarbij gebruik van sociale media. Begin een blog of website. Ga naar netwerkevents. Enzovoorts.

Vervolgens moet jij je verdiepen in de bedrijven waarvoor je zou willen gaan werken. Houdt hierbij rekening met de cultuur, de arbeidsvoorwaarden en alle andere aspecten die voor jou belangrijk zijn. Het heeft immers geen zin om te solliciteren bij bedrijven waar men jouw Personal Brand niet kunnen waarderen.

En dan de laatste stap moet je nog solliciteren. Op allerlei fora staan artikelen vol met tips hoe je het beste solliciteert, wat je moet dragen, hoe je je moet gedragen enzovoort. Er is zelfs een nieuw beroep ontstaan en dat heeft alles te maken met de rode draad doorheen dit alles. De rode draad is namelijk ‘opvallen door maatwerk'. Juist Personal Branding.