In 5 tips naar de perfecte visual voor je Instagram-ads

In 5 tips naar de perfecte visual voor je Instagram-ads
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 2 februari 2016

Adverteren op Instagram is in theorie kinderspel. Je koppelt simpelweg je Instagram-account aan je Facebook-page en vinkt vervolgens Instagram aan bij de plaatsingsmogelijkheden van je Facebook-advertentie. Maar exact dezelfde advertentie gebruiken op zowel Facebook als Instagram, zal je niet altijd het beste resultaat opleveren. Meer zelfs. De juiste foto is cruciaal voor het succes van je advertentie.

Waar je bij Facebook nog veel kan zeggen met de tekst boven en onder je afbeelding, springt die tekst op Instagram veel minder in het oog. Net daarom moet je visual zelf NOG meer aandacht trekken, en daar kan je voor zorgen met de volgende 5 tips:

1. Wees authentiek

Als je je product wil verkopen op Instagram, zorg je er best voor dat je foto’s er zo authentiek mogelijk uitzien. Op die manier lijkt je advertentie helemaal niet op een stukje reclame, maar gewoon op een foto die perfect past tussen de andere visuals in je Instagram feed.

Authentiek wil echter niet zeggen dat je foto niet van goede kwaliteit moet zijn. Fotoshoots en nabewerking zijn helemaal niet uit den boze, integendeel zelfs, maar zorg ervoor dat je bijvoorbeeld natuurlijk licht gebruikt en dat je je product in zijn natuurlijke omgeving toont.

2. Verwerk je logo op een subtiele manier

Adverteren doe je om je merk in de kijker te zetten, en dan wil je uiteraard je logo een mooie plek geven. Maar als je logo een groot deel van je visual inneemt, valt je authenticiteit helemaal weg. Zorg er daarom voor dat je logo heel subtiel in je foto voorkomt.

Dat kan je bijvoorbeeld doen door je logo op een natuurlijke manier in de foto te betrekken in plaats van het er in een hoekje bovenop te plakken.

3. Overschaduw je visual niet met tekst

Net als op Facebook, geldt ook op Instagram de 20% tekstregel. Maar op Facebook heb je naast je status-update nog een titel en een description waar je tekst in kwijt kan.

Compenseer het gebrek aan die laatste twee echter niet door tekst op de visual zelf te gaan plakken, maar zorg ervoor dat foto op zich alles vertelt. Als je daar in slaagt, dan zal je doelpubliek vanzelf wel de caption onder je foto lezen.

4. Focus

Dat je geen 5 verschillende producten moet proberen verkopen in één enkele ad, ligt voor de hand. Maar dat ene product dat het onderwerp is van je advertentie, moet ook echt meteen in het oog springen.

Een heel drukke achtergrond waarbij alles even belangrijk lijkt te zijn, is geen goed idee. Zorg er dus ofwel voor dat je product in een sobere omgeving getoond wordt waarin het echt als enige alle aandacht trekt, ofwel dat je product veel scherper is dan de rest van je foto.

5. Gebruik de regel van derden

Om een krachtige visual te ontwikkelen, maak je best gebruik van de regel van derden. Hiervoor verdeel je je beeld zowel verticaal als horizontaal in 3 gelijke delen, en zorg je ervoor dat je onderwerp zich op één of meerdere lijnen en/of snijpunten bevindt. Je zal zien dat je beeld zo heel wat minder saai wordt dan wanneer je het onderwerp gewoon in het midden zou plaatsen.

Veel succes!

Tags: , .



Over Claudia Tluk


Claudia Tluk

Heeft een passie voor social media. Facebookt en twittert voor Brussels Airlines, en deelt haar kennis met plezier via Dotcomm.

Volg mij


Bekijk volledig profiel