INFOGRAPHIC :: Hoe wordt Social Media door B2B bedrijven Ingezet?

INFOGRAPHIC :: Hoe wordt Social Media door B2B bedrijven Ingezet?
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 9 november 2012

Gisteren publiceerden we het eerste deel van het interview met Neil Morgan over digital marketing mythes. De eerste mythe die er werd besproken is "Social Media is Worthless". In het interview kan je lezen waarom die statement complete onzin is. Hier zie je een leuke infograph rond hoe social media tegenwoordig op de B2B-markt wordt ingezet.

Conclusies en een aanvullende opinie vind je onder de infograph, voor de geïnteresseerden ;-)

Slechts 64% gebruikt social media

We merken dus dat het percentage bedrijven dat social media gebruikt in de B2B-markt nog lager ligt dan in de B2C-markt. Dat is echter niet verwonderlijk. Men gaat er vaak vanuit dat social media vooral handig is om de massa te bereiken. Waar zo'n bedrijven moeten mee rekening houden, is dat die "massa" ook meestal een job heeft. Wil je de juiste persoon binnen een bedrijf overtuigen van jouw producten/diensten, waarom dan niet bottom-up werken. Als alle medewerkers je bedrijf en concept kennen en er hopelijk voorstander van zijn, dan is de kans al vrij groot dat dit doorsijpelt bij management. Ook al heb je pure B2B-producten/diensten, zet in op social.

64% is nog niet veel. Maar als we kijken naar de conclusies uit het interview met Neil Morgan, weten we dat maar liefst 80% van de CEO's geen vertrouwen heeft in hun digital marketeer. Vertrouwen, in die zin dat ze niet geloven dat het opbrengt en zich vragen stellen bij de meetbaarheid, vooral van social. Het is aan de digital marketeer om aan te tonen dat het wél meetbaar is en wél opbrengt.

Top 3 redenen waarom ze social media inzetten

Dan gaan we in de infograph direct naar het waarom van social media. En hier merk je opnieuw de reden waarom nog niet alle bedrijven overtuigd zijn van de kracht van social media, zelfs niet de bedrijven die er zelf gebruik van maken. Als je ziet dat 83% het vooral inzet om awareness te creëren, weet je dat die bedrijven het volle potentieel van social media niet inzien of toch niet inzetten.

Awareness creëren is goed, absoluut. Maar die reden aanduiden als de belangrijkste geeft ergens weer hoe men social media bekijkt, namelijk als een promotie-kanaal. Het geeft ook weer in hoeverre de resultaten gemeten en opgevolgd worden. Awareness via social media is moeilijk te meten. Als men social media niet inzet om de business results te verbeteren, door bijvoorbeeld op sales te werken, dan zal er waarschijnlijk ook geen algemene integratie zijn met analytics en data mining. Moeilijk dus om de ROI te meten en daardoor vaak een reden om het niet te doen of het zelfs te stoppen.

Mochten die bedrijven een stap verder gaan en het - naar annalogie van De Conversation Company (boek, Steven Van Belleghem) - volledig integreren in het bedrijf, zouden ze zien dat er veel meer te rapen valt dan awareness en dat het op die manier ook beter meetbaar wordt.

Nu wordt het helemaal duidelijk

Mijn punt hierboven wordt in het vervolg van de infograph bevestigd. Wanneer men nagaat waarom de meeste bedrijven social inzetten voor awareness, krijg je de volgende 2 redenen als belangrijkste:

  • Geen strategie ontwikkeld voor social
  • Onduidelijk wat de meerwaarde is

Tenslotte is ook "We hebben de juiste tools niet" een vaak opgegeven reden. Daarom zetten ze social dus niet in voor lead generation?? Die bedrijven sturen hun marketeers best nog eens naar een opleiding rond social. Want de tools zijn er wel al.

Conclusie

Mijn belangrijkste conclusie is dat er gewoonweg te weinig kennis is bij de meeste bedrijven. Social levert op, social is meetbaar, maar net bij die twee punten beweren de meeste bedrijven het tegenovergestelde.

Verder worden er nog 4 conclusies getrokken in de infograph zelf. Ik som ze hier als afsluiter even op. Je kan ze natuurlijk in de infographic zelf zien..

  • Spoor iedereen binnen het bedrijf aan om via social media te werken. Niet enkel PR, of Marketing of Sales, iedereen.
  • Ontwikkel een plan van aanpak om social identities te converteren
  • Meet! Meet welke kanalen bezoekers opleveren, welke van die bezoekers overgaan tot aankoop of contactname enzovoort.
  • Gebruik de kanalen: Twitter & Facebook voor awareness, Facebook comments voor engagement (ook wel Twitter), Social logins voor meer conversie en meet vooral de impact dat elk kanaal heeft op het drijven van de vraag naar je producten/diensten.

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , , , , , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel