Love affair tussen IBM en Apple

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Love affair tussen IBM en Apple

De twee technologiereuzen Apple en IBM gaan heel nauw met elkaar samenwerken om de mobiele B2B-markt te veroveren. Samen ontwikkelen ze een honderdtal apps die de businesssoftware en big data-kennis die IBM rijk is, naar de iPad en iPhone brengen.

IBM gaat zijn big data- en data-analyse-capaciteiten inzetten voor het iOS-platform en dat moet meer dan honderd enterprise-toepassingen, waaronder apps voor de iPhone en de iPad opleveren. Daarnaast gaat IBM zijn clouddiensten specifiek voor iOS optimaliseren op gebied van beheer en beveiliging. IBM gaat ook iPhones en iPads met daarop een zakelijk platform aanbieden aan zijn klanten en daarnaast zorg dragen voor apparaat-activatie, distributie en beheer. Apple komt op zijn beurt met een enterprise-aanbod van zijn AppleCare-dienst.

Radicale stap voor bedrijven

In de herfst van dit jaar moeten de eerste enterprise-apps van IBM voor iOS verschijnen, gevolgd door meer apps in 2015. Het gaat dan onder andere om apps voor retail, gezondheidszorg, banken, de reisbranche, de transportsector, telecommunicatie en verzekeringsbedrijven. Tim Cook, ceo van Apple spreekt van een 'radicale stap voor de enterprise', die alleen Apple en IBM zouden kunnen nemen.

Apple heeft met iOS al een flinke winst geboekt in de afgelopen jaren wat betreft marktaandeel op de enterprisemarkt, maar de samenwerking met IBM moet het platform definitief tot standaard maken in het bedrijfsleven. Vooral BlackBerry heeft terrein verloren op de zakelijke mobiele markt, maar onder andere ook Microsoft zal nu nog meer concurrentie ondervinden van Apple. Net als op de consumentenmarkt vindt ook op de zakelijke markt een verschuiving van desktop naar mobiel plaats en IBM hoopt mee te kunnen liften op het succes van Apple op dit gebied.

IBM en Apple hebben niet altijd warme banden gehad in het verleden. De beide concerns hebben een historie van rivaliteit, met als bekendste publieke voorbeeld de beroemde reclame van Apple uit 1984, met verwijzingen naar IBM als Big Brother. Steve Jobs schoof zijn afkeer van IBM als technologiemoloch niet onder stoelen of banken.