In Brussel opende het voorbije weekend de eerste Belgische Apple Store zijn deuren. Goed nieuws voor de Belgische Apple-fans én voor de verdelers, want de merkbekendheid en de hype rond het merk zullen weer wat toenemen. In die zin past de opening van de Store perfect in de uitgekiende en hypergecontroleerde marketingstrategie van het bedrijf. En daar plukken ook de lokale Apple-verdelers de vruchten van:

“We kijken er naar uit om de unieke Apple-ervaring naar België te brengen.” Met dat ene, korte zinnetje bevestigde Apple enkele maanden geleden de geruchten dat er eindelijk een Apple Store zijn deuren zal openen in ons land. Want dat moet je hen nageven: Apple is meester in het creëren van mysterie en in het opwekken van nieuwsgierigheid rond zijn merk.

Een communicatiestrategie die duidelijk werkt, want de hype is al gecreëerd nog voor er details over de winkel bekend zijn. Zo wordt de openingsdatum van een nieuwe winkel steevast zorgvuldig geheim gehouden. En als die toch lekt, heeft Apple hier zelf voor gezorgd. Want het bedrijf houdt steeds de regie over alle communicatie en het cultiveert de discretie.

Met een Apple Store in Brussel, wordt België het laatste land in West-Europa waar Apple neerstrijkt, elf jaar na de opening van de eerste Europese winkel. Dat de Belgische consument zo lang op een Apple Store heeft moeten wachten komt grotendeels omdat België, vanuit Amerikaans oogpunt, een eerder kleine en dus relatief minder interessante markt is. Bovendien beschikt ons land nu al over een sterk netwerk van lokale Apple-verdelers, waardoor de markt grotendeels verzadigd is.

Waarom Apple er dan nu toch voor kiest om een Store te openen? Belangrijkste reden is dat Apple hiermee zijn merk extra visibiliteit wil geven op de Belgische markt, en omdat het bedrijf zo rechtstreeks in contact kan treden met zijn klanten. Door te kiezen voor de meest unieke locaties van een stad, zoals historische gebouwen of nagelnieuwe architecturale parels, wil Apple van een uitstap naar een Store ook een beleving maken.

Een aanpak die effect heeft want de cijfers spreken boekdelen: een gemiddelde Apple Store krijgt wekelijks 22 000 klanten over de vloer, en de winkels zijn wereldwijd goed voor 15 procent van de winst van het bedrijf. Overal staan bezoekers in rijen aan te schuiven om een shop te bezoeken. Ga maar eens kijken in de chique Regent Street in Londen of het hippe Fifth Avenue in New York, en je bent meteen getuige van dit opmerkelijke fenomeen.

"Zal de komst van een Apple Store in België ten koste zal gaan van de huidige erkende Apple-verdelers in ons land? Ik denk van niet."

Integendeel, het grote succes van de Stores is net in het voordeel van de andere resellers. Want de naamsbekendheid en de hype die de opening van de winkel met zich meebrengt, is ook goed voor het merk an sich. Goede marketing doet verkopen, en daar geniet iedereen van.

Deel jij deze mening? Laat het weten in de comments!