Revolutie in krantenland! Blendle, de iTunes van de journalistiek

Revolutie in krantenland! Blendle, de iTunes van de journalistiek
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 19 mei 2014

Bij Blendle koop je uit het aanbod van kranten en tijdschriften enkel de artikels die je interesseren. Bedenkers en oprichters Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping gaven tijdens de thema-avond Eigendom vs. Toegang van GentM tekst en uitleg. Bloovi-auteur Mischa Verheijden ging eens luisteren naar zijn landgenoten, die al de redders van de journalistiek worden genoemd.

Of ze de redders van de journalistiek zijn, wijst de toekomst uit. Blendle ontketent alleszins een revolutie in krantenland. En dat is hard nodig.

iTunes voor de journalistiek

Blendle is een even simpel als geniaal idee, zoals vaak met goede ideeën. Marten Blankesteijn vertelde donderdag voor een bomvolle GentM Box hoe Blendle is ontstaan. Blankesteijn kwam op het idee in de supermarkt. Hij liep er langs de rekken met kranten en tijdschriften en zag verschillende artikelen die hij wou lezen, maar waarvoor hij niet de volle prijs van het hele magazine wil betalen. Eenmaal met lege handen buiten, ontstaat het idee voor Blendle, dat intussen bekend is als de iTunes voor de journalistiek.

Niet tevreden, geld terug

Het digitaal platform ontsluit op dit moment de artikels van bijna alle Nederlandse kranten en tijdschriften. "Een artikel kopen, is makkelijk," vertelde Blendle co-founder Alexander Klöpping: "Een klikkie is betalen. Klikken, kopen. Klikken, kopen. Eigenlijk hetzelfde als een krant of tijdschrift en scannen. Is het artikel niet wat je er van had verwacht, dan vraag je je geld terug."

Binnenkort zijn ook artikels uit De Standaard, De Tijd, Humo en Knack via Blendle verkrijgbaar. Ook andere buitenlandse uitgevers tonen interesse.

Uitgevers overtuigen

Dat was niet van in het begin zo. Om alle uitgevers mee te krijgen in hun verhaal, hebben Blankesteijn en Klöpping vier jaar moeten spenderen om hen te overtuigen. 

“Het is niet ingewikkeld,” vertelt Klöpping, “Het vraagt wel samenwerking. En dat is moeilijk bij uitgevers. Net zoals in de muziekindustrie met de platenmaatschappijen.”

Blendle is er niet om uitgevers op te vreten

“Allemaal zeiden de uitgevers hetzelfde: wat blijft er van ons nog over? Gaan we onze abonnees niet kwijtspelen? Verliezen we onze identiteit niet als alle kranten op een platform naast elkaar staan? We hebben met argumenten geprobeerd hen te overtuigen en Blendl op sommige punten aangepast om rekening te houden met hun verlangens. Blendle is er niet om de uitgevers op te vreten. Onze doelen lopen gelijk: meer mensen laten betalen voor journalistiek.", zei Klöpping eerder al in een interview met De Morgen.

En uitgerekend De Persgroep (uitgever van De Morgen en de Volkskrant) was de moeilijkst te overtuigen partner, bekent Klöpping. "Oh, zei ik dat echt", grijnst hij.

Het is tijd om te investeren in nieuwe toepassingen zoals Blendle

Ik vind het niet verwonderlijk voor een uitgever die er om bekend staat dat ze lang het bestaan van het internet heeft ontkend. Dat komt volgens Jeroen Verkroost, chief digital officer bij De Persgroep, vooral omdat er de voorbije 10 jaar heel weinig geld te verdienen viel op het internet.

"We hebben het gratis-tijdperk uitgezeten, nu is de tijd rijp om te investeren in nieuwe toepassingen". (Meer daarover in mijn artikel ‘De digitale revolutie is een schijnrevolutie’ 

En met Blendle is die nieuwe toepassing er nu. Een godsgeschenk voor uitgevers als je het mij vraagt. De Persgroep pakt die opportuniteit dus beter met beide handen aan.

Journalistiek bij de lezer brengen

“Papier is niet meer de standaard. Wel nog voor de inkomsten, maar niet meer voor de toekomst”, vertelde Klöpping op GentM.

Een intern rapport van de New York Times dat afgelopen week naar buitenkwam, onderstreept zijn gelijk. De New York Times concludeert in het rapport dat de krant de boot van het internet heeft gemist en alle zeilen moet bijzetten om mee te kunnen met BuzzFeed en Huffington Post. Nu zie ik dat hier met Newsmonkey nog niet 1-2-3 gebeuren, maar toch … de alarmbellen gaan af.

“Op het vlak van dagelijkse verslaggeving staan we een gigantische stap voor op onze concurrenten, maar met journalistiek bij de lezer brengen, zijn we achtergebleven”, stelt het rapport.

En journalistiek bij de lezer brengen, is nu net de uitdaging die Blankesteijn en Klöpping met Blendle aangaan: het juiste artikel op het juiste moment, bij de juiste mensen op het juiste device brengen.

Verhalen zitten opgesloten in papier

Uitgevers zijn bang dat de losse verkoop van artikels de identiteit van hun merken zal schaden. Een in de zaal aanwezige uitgever, werkzaam bij hln.be bevestigde die angst. Hij vertelde: “We willen een relatie met de klant. We verkopen hem de bundel (de volledige krant) als een ervaring”.

“Maar het verhaal is niet perse gebaat bij de bundel,” betoogde Blankesteijn, “De bundel houdt het kopen tegen en daarom zitten goede verhalen opgesloten in papier.” Bovendien is het veel leuker om voor digitale producten te schrijven,” vindt Blankesteijn, zelf in een vorig leven journalist, “Je kunt zien hoe vaak het wordt gelezen en gedeeld en hoe mensen erop reageren”.

Blendle wil die onderscheidende journalistiek bovenhalen en jongeren laten betalen voor kwaliteitsjournalistiek. Bovendien wil Blendle ook dieper ingaan op verhalen met interviews & diepgaande artikelen over waarom iets gebeurd is.

Meer info: blende.nl

GentM is een initiatief van Avenu L en iMinds en organiseert sinds 2011 meet-ups en debatten over digitale creativiteit. Het zijn analoge talks en debatten over digitale onderwerpen. In de reeks The Next Step staan nog verschillende talks op de agenda. Aanstaande woensdag 21 mei om 19:00 uur gaat er nog een editie van GentM door over ondernemerschap & business development. 'Entrepeneur'. Meer info: GentM.be

Tags: , , , , , , .



Over Mischa Verheijden


Mischa Verheijden

Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.

Volg mij


Bekijk volledig profiel