Robin Wauters: Ik begrijp niet waarom er over dotcom tech bubble wordt gesproken

Robin Wauters: Ik begrijp niet waarom er over dotcom tech bubble wordt gesproken
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 20 februari 2015

Bloovi sprak met één van de meest invloedrijke Belgische tech journalisten, tevens ook spreker op WebTomorrow: Robin Wauters. Robin werkte kort geleden bij The Next Web, Techcrunch en richtte onlangs het Europese Tech Nieuwsplatform Tech.eu op. We vroegen Robin Wauters naar zijn visie op de Europese startup scene, de snelheid van verandering, het initiatief “Digital Minds for Belgium”. Het volledige gesprek kan je hieronder lezen: 

Robin, op WebTomorrow spreek je over digitale en business trends. Als je er nu 1 trend mag uitpikken, wat valt jou op bij al die start-ups waar je dagdagelijks met in contact komt?

Robin Wauters:
Wat me vooral opvalt is hoe ver jonge bedrijven en ondernemers het kunnen brengen met een minimum aan kapitaal, zeker vergeleken met een paar jaar geleden. Het is echt fascinerend om te zien hoe er in elke uithoek van Europa - en in België is dat niet anders - meer activiteit rond technologie-startups te spotten valt. Zelfs in kleine steden en markten zie je een wildgroei aan incubators, accelerators, angel investor netwerken en meer van dergelijke ingrediënten die je nodig hebt tijdens de ontwikkeling van een gezond ecosysteem.

En daar komt tegenwoordig ook vaak meer aandacht van de media en politici bij kijken - ik laat het volledig aan de lezers over of die combinatie toevallig is. :)

Op vlak van trends is het ondertussen bijna een cliché, maar je ziet toch meer aandacht gaan naar het opstarten van nieuwe bedrijven in 'Internet of things' of connected hardware, robotics, wearable technology, virtual reality-platformen en dergelijke meer. Na jaren van gepraat zijn wij nu echt aanbeland in het tijdperk waar de convergentie tussen de online en de offline wereld een (soms moeilijke) realiteit is, en niet langer een technologische pipe dream of maatschappelijke utopie / nachtmerrie.

Ben jij tegenwoordig nog onder de indruk van al die duizelingwekkende groeicijfers, winsten, overname bedragen,...?

Robin Wauters: Het is moeilijk om nog onder de indruk te geraken, met de constante rapportering over de monsterbedragen die soms gemoeid gaan met de financiering of overnames van technologiebedrijven en/of -startups, vooral in de Verenigde Staten dan. Snapchat is daar een voorbeeld van. (nvdr. het bedrijf wordt tegenwoordig gevalueerd op 19 miljard dollar).

Langs de ene kant besef ik dat die beweging nu eenmaal in cycli verloopt - we zitten nu in een opwaartse beweging maar die duurt uiteraard niet eeuwig. Langs de andere kant begrijp ik absoluut niet waarom er nog altijd over een 'dotcom-style tech bubble' wordt gesproken als het over die monsterbedragen gaat, terwijl het nu in bijna alle gevallen over privaat kapitaal en niet over een wildgroei aan speculatieve beursgangen die vaak 'gewone' investeerders betrof.

“Ik begrijp absoluut niet waarom er nog altijd over een 'dotcom-style tech bubble' wordt gesproken.”

Waar ik wel nog soms van sta te kijken is hoe snel het allemaal gaat. Hoe snel de transformatie naar mobiele platformen en devices wel niet is geweest, hoe snel technologische automatisering volledige bedrijfsprocessen en zakenmodellen op hun kop kan zetten, en hoe snel die omwenteling hele maatschappijen en industrieën radicaal kan veranderen - vooral dan in de zogenaamde emerging markets. Dat zijn de groeicijfers waar ik soms wel onder de indruk van geraak - bij individuele bedrijven heb ik dat ondertussen veel minder.

Welke bedrijven doen volgens jou fantastische dingen? Welke start-ups moeten we in de gaten houden?

Robin Wauters: Eerlijk echt waar: ik zou alleen uit mijn hoofd waarschijnlijk al een honderdtal startups kunnen opnoemen waarvan ik vind dat ze interessante dingen aan het doen zijn. Het is moeilijk om daarin een selectie te maken. Het positieve is dat veel ondernemers zeer transparant communiceren over wat ze zelf leren (of geleerd hebben) bij het uitbouwen van hun startups. Hun blogs, e-books, TED talks, Quora profiles enzovoort zijn een echte goudmijn voor mensen die antwoorden zoeken, en het is vrijwel allemaal gratis beschikbaar.

“Het beste blijft toch nog altijd om er gewoon aan te beginnen en de lessen zelf te leren door pure ervaring - tot nader orde nog altijd de beste manier om kennis op te bouwen.”

Het initiatief “Digital Minds for Belgium” is net opgericht, hoe was de eerste bijeenkomst? Kan je iets meer vertellen over de concrete plannen?

(hierover spraken we al eerder in een interview met Alexander De Croo, het interview kan je hier lezen)

Robin Wauters: De eerste bijeenkomst van de sturingsgroep was goed maar verkennend - het was ook een eerste samenkomst natuurlijk. De bedoeling was om mensen van de industrie (de telco's en grote technologiebedrijven als Microsoft en Google) samen te brengen met academici, sectororganisaties en mensen uit de Belgische startupwereld, en ik vind het alvast een goede mix van 'minds'.

Concreet zal deze groep helpen met het uitwerken van een sterke 'Digitale Agenda' voor België, zoals dat ook eerder gebeurde op Europees niveau. Verwacht de eerste resultaten van al dat werk in april, maar er is bijvoorbeeld vanuit de lokale startup community nu al een beweging gestart om een Belgische versie van de European Startup Manifesto te maken. Zo zullen beleidsmakers en andere geïnteresseerden kunnen zien wat de noden en verwachtingen zijn van de ondernemers en early-stage investeerders in dit land en hun beslissingen kunnen nemen met die waardevolle informatie op zak.

Kan je al een tipje van de sluier lichten over jouw WebTomorrow speech?

Robin Wauters: Ik weet zelf nog niet 100% zeker waar ik het concreet over ga hebben, maar wellicht over enkele van de trends die ik zie in de digitale sector, vooral dan in de 'Westerse' wereld, en hoe sommige Belgische startups daardoor geweldig goed gepositioneerd zijn. Ik kan alleen maar hopen dat het sommige mensen hun ogen kan openen over het enorme potentieel dat er is, en misschien ook hoe snel de wereld rondom hen aan het veranderen is.

=> Ook benieuwd naar de speech van Robin Wauters op WebTomorrow? Bij Bloovi kijken we er alvast hard naar uit!

Boek nu nog uw ticket aan Early Bird tarief en mis zo deze inspiratievolle dag niet!

Tags: .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel