Bron foto: Shutterstock

Retailers bieden alsmaar meer leveringsmogelijkheden bij online bestellingen, om zo op individuele klantwensen in te spelen. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 50 Nederlandse retailers blijkt echter dat consumenten vooral kiezen voor het zelf ophalen van online bestelde producten in de winkel (38 procent). De tweede voorkeur is gratis levering aan huis (34 procent). Overige leveringsopties, zoals een snelle, maar betaalde levering, worden een stuk minder gebruikt. Consumenten rekenen in veel gevallen op gratis levering, al dan niet bij besteding van een minimumbedrag. Daarom verrekent 86% van retailers de levering van online orders met hun winstmarges.

Meer flexibiliteit 

Opvallend is dat retailers steeds vaker online bestellingen rechtstreeks vanuit de winkel afhandelen. Hierdoor ontstaat meer flexibiliteit in orderfulfilment. Maar liefst 62% van de retailers levert op dit moment al producten rechtstreeks vanuit de winkel en nog eens 34% van de retailers is van plan dit in de toekomst te gaan doen. Verder valt op dat 66% van de retailers kiest voor het afhandelen van bestellingen vanuit een regionaal distributiecentrum. Het merendeel van de retailers maakt hierbij gebruik van koeriers, terwijl een klein deel eigen vrachtwagens inzet. Dat onderstreept het belang van een snelle afhandeling van bestellingen en het reduceren van de leveringstijd.

Onvolledig overzicht van de voorraad

Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, moet er een volledig overzicht zijn van de beschikbare voorraad. Zo’n 38% van de retailers geeft aan dat ze minder dan driekwart van de tijd een volledig beeld van hun totale voorraad hebben. Een mogelijke verklaring voor een incompleet beeld van de voorraad is dat slechts 36% van de retailers hun voorraad via één centraal systeem in de gaten houdt. De overige retailers gebruiken meerdere systemen om hun totale voorraad te monitoren, wat het overzicht niet ten goede komt.

“Wij zien dat de meeste retailers goed op weg zijn om het inzicht in hun voorraad te verbeteren en om hun winkelmedewerkers te voorzien van de benodigde middelen om de klant beter te helpen”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. “Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Wij zien dat de meeste retailers zich momenteel oriënteren op de mogelijkheden om alle schakels binnen de supply chain, van online tot in de winkel, op de juiste manier met elkaar te verbinden. Het bieden van keuzevrijheid, snelle levering en klantenservice blijven natuurlijk de belangrijkste aandachtspunten voor een positieve retailervaring, maar verkoopkansen optimaal benutten en bestellingen winstgevend afhandelen zijn eveneens essentieel voor het succes van de retailer op langere termijn.”

Ben jij bereid om meer te betalen voor een snellere levering?