Over Bloovi  -  Adverteren?  -  Schrijver worden?
Onze community telt reeds 15.897 abonnees

Startup Tips: Ontwikkel voldoende waarde van bij de start

Startup Tips: Ontwikkel voldoende waarde van bij de start

Een tijdje geleden publiceerden we een artikel, gebaseerd op de theorie van onder andere Erik Ries (The Lean Startup Method). De theorie gaat ervan uit dat je als tech startup best eerst een MVP ontwikkelt om daarop verder te bouwen. Maar hier komen enkele gevaren bij kijken…

MVP? Leg nog eens kort uit wat het betekent

Wel, een MVP, of minimal viable product, is een eerste versie van een website, app, service, … die ontwikkeld wordt met de bedoeling om van daaruit verder te bouwen op basis van de feedback die je krijgt vanuit de markt. Dit is interessant omdat je eigenlijk nooit kan weten of je product echt wel datgene is wat de consument op dit moment nodig heeft. Dus vooraleer je uren spendeert aan het verfijnen, optimaliseren en uitbreiden van je product, ga je dus eerst luisteren bij een beperkte groep consumenten wat er nu precies nog moet toegevoegd worden en hoe. Uiteraard houd je niet énkel met de feedback rekening, want zoals Henry Ford ooit zei (en Steve Jobs herhaalde dit graag): "Mocht ik mijn klanten gevraagd hebben wat ze wilden, zouden ze gezegd hebben: een sneller paard."

De bedoeling is om na de launch van je MVP een lus te doorlopen: Launch, Leer, Ontwikkel. Telkens na de launch van een nieuwe update, start je met het luisteren naar de feedback en op basis daarvan ga je over naar de ontwikkeling van een volgende versie. Snel en gericht.

Waar zit nu het gevaar?

In de States zie je het al vaak en wij volgen ongetwijfeld ook, aangezien onze sector hier ook snel groeit en meer & meer ondernemers de ambitie hebben om een voor-de-hele-wereld-beschikbaar product te ontwikkelen. Startups nemen die "minimal" soms voor het "viable". Dat wil zeggen dat ze te letterlijk toepassen wat de theorie voorschrijft. Daardoor komen er soms half werkende en spuuglelijke producten op de markt. Daardoor loop je het risico terecht te komen in de categorie "van minimal viable naar somewhat mediocre".

Scott Anthony beschrijft in zijn artikel op Harvard Business Review dat het te vaak gebeurt dat startups geen geduld hebben en het onderscheid niet meer kunnen maken tussen een minimal viable product en een simpelweg onafgewerkt product.

Wat is het verschil?

Je moet goed onthouden dat een MVP nog altijd een afgewerkt product moet zijn. Het moet vlot werken, zonder fouten en het mag er liefst ook nog eens heel goed uitzien. Als je die elementen niet hebt, zit je met een onafgewerkt product. Van daaruit is het heel moeilijk om snel door te groeien naar een fel begeerd iets. Daar loop je het risico je "early adopters" kwijt te spelen. En die early adopters hoeven tegenwoordig geen techies of geeks meer te zijn, zoals Pinterest bewijst.

Om tot een MVP te komen moet je dus, zoals gezegd, een mooi afgewerkt product hebben, maar je hoeft er nog geen extra features aan toe te voegen. Houd het bij een simpele en gebruiksvriendelijke skelet-versie van wat jij in gedachten hebt als "afgewerkt product" (voor zover je in onze sector een product werkelijk kan afwerken).

Wat heb je nodig om een MVP te bouwen?

Er zijn 4 klare stappen die je kan volgen om jezelf ervan te verzekeren dat je niet met een onafgewerkt product zit, maar wel degelijk met een MVP:

1 . Begrijp waarom de consument jouw product nodig heeft.

Je weet dus perfect wat de klant wil bereiken door van jouw dienst of product gebruik te maken. (Een stofzuiger om te stofzuigen, Linkedin om professioneel te netwerken, spotify om (gratis) naar muziek te luisteren, …) Dat is de essentie van je product, dus dat is ook wat de MVP moet kunnen doen. Instagram zou bv nooit een eerste versie gelanceerd hebben waar je enkel de foto kan trekken en wat effectjes kan op zetten, want the point van instagram is het delen met je vrienden.

2 . Houd al extra features klaar.

Brainstorm over uitbreidingen, nieuwe features, extra elementen, uitgebreidere opties, … Maar start nog niet met de ontwikkeling. Zo zorg je ervoor dat je na de launch al ondmiddellijk aan het werk kan en daarbij de feedback van je netwerk kan integreren. Zo loop je minder het risico na de launch up uw gat te gaan zitten om eerst te "analyseren wat de markt zegt" en dan te laat te starten met de nieuwe features (of erger, het bedenken ervan).

3 . Minimum set

Selecteer uit alle gebrainstormde features en elementen de "minimum set" die ervoor zorgt dat de consument n°1 kan doen of bereiken.

4 . Prioriteiten

Maak van alle andere features een prioriteitenlijst en houd je klaar om daarmee aan de slag te gaan.

Wie al in die situatie gezeten heeft (startup), weet ongetwijfeld wel dat je bij het opzetten van een company, is het nu in tech, met apps, met een site, met fysieke producten, of gelijk wat; sowieso heb je als ondernemer een pak ideeën voor uitbreiding, verbetering, extra elementen. Dus dat brainstormen over extra features gebeurt vrijwel automatisch. De rest is waar dikwijls de uitdaging zit.

Hoe zorg je ervoor dat je product niet in de middelmatigheid vervalt?

  • Start met iets waarvan je weet dat je de skills in huis hebt om het naar een volgend niveau te tillen.
    Heb je alles uit de kast moeten halen om tot de MVP te komen, wordt het vrijwel onmogelijk om het verder te gaan uitwerken. Tenzij je natuurlijk dankzij die MVP al een investering kan binnenhalen om talent in huis te halen, maar dat zijn eerder de uitzonderingen. Kijk dus naar de skills inhouse vooraleer je definitief aan de bouw van je MVP begint.
  • Denk verder dan het product.
    Je passie voor wat je wil doen is waarschijnlijk ontstaan vanuit een geniaal idee iets te ontwikkelen waar veel mensen naar op zoek zijn of zullen zijn. Maar het is heel belangrijk dat je voor de start goed nadenkt over een verdienmodel en een business model. Om bij Instagram te blijven: dat was een perfect voorbeeld van een sterke app zonder verdienmodel. Goed voor hen dat ze zoveel geduld hadden en dat de users bleven groeien zodat ze hun winsten konden halen uit de overname door Facebook, maar  als je puur naar de app keek, zat daar geen businessmodel achter en al zeker geen manier om de app te monetizen. Instagram is dus duidelijk de uitzondering, er zijn al heel veel startups de revue gepasseerd met een ijzersterk product, maar helemaal geen plan om erop te verdienen. En zonder verdienmodel, geen inkomsten en al zeker geen investeerders.
  • Vergeet de lus niet "Launch, Leer, Ontwikkel".
    En vooral de overgang van Leer naar Ontwikkel. Daar gaan startups soms de mist in. Het is niet omdat je userbase al blijft stijgen, dat je plots geen MVP meer hebt en al wat kan afwachten. Beweging is niet per se vooruitgang. Ga dus effectief aan de slag met wat je leert vanuit de markt.

Design en usability blijven héél belangrijk

Het zit al wat in het artikel verweven, maar is zeker het apart vermelden waard. Maak nooit de denkfout dat je early adopters tevreden zijn met een eerste versie die zo half en half werkt. Ga er niet van uit dat ze "wel zullen snappen wat de bedoeling is". Ook bij een MVP is het belangrijk dat er een strak design achter zit, maar vooral dat het gebruiksvriendelijk is en vlot draait. Dat design hoeft trouwens geen meesterwerk te zijn. Het mag heel simpel zijn, maar het moet passen en aantrekken.

Dit kan misschien logisch klinken, maar zelfs Google heeft hier het effect van ondervonden. Recent hebben ze namelijk Google+ wat opgesmukt, maar ze zien niet veel verandering in de groei, toch niet wat ze verwacht hadden. Dat komt omdat veel mensen op basis van die eerste indrukken niet snel geneigd zijn het een tweede kans te geven. De trage groei na de eerste versie had wel met meer te maken dan enkel het design, maar in een tweede fase daarmee de boel willen redden, werkt dus duidelijk niet.

Tenslotte: denk aan goede communicatie

Een beperkte MVP is OK, zolang je heel goed duidelijk maakt aan de eerste users dat het wel degelijk om een MVP gaat. Stel jezelf als bedrijf open op en communiceer op een opbouwende manier met je users. Als je launcht zonder veel extra uitleg en de indruk geeft dat je een afgewerkt product aflevert, zal je brand van in het begin een negatieve bijklank krijgen en die is moeilijk weg te werken.

Maar stel je jezelf dus open op en vraag je naar hun mening door ook duidelijk te maken dat je volop bezig bent met een tweede, derde, vierde versie, dan gaan diezelfde eerste users zich wat meer ondersteunend opstellen. Zeker wanneer ze potentieel zien in wat je wil doen, gaat een grote (en groeiende) groep hun best doen je zo waardevol mogelijke feedback te bezorgen.

Vergeet belangrijke contributors ook niet regelmatig te bedanken, wees ook hier creatief en origineel in.

Essentie

  • Maak het onderscheid tussen een ‘onafgewerkt product' en een MVP. Zorg voor een goed werkend, goed uitziend en duidelijke eerste versie.
  • Vergeet de cyclus niet: Launch, Leer, Ontwikkel. En vergeet dus vooral de overgang niet van Leer naar Ontwikkel.
  • Bouw constructieve communicatie op met je eerste users. Creëer een omgeving waar kritiek en feedback welkom is en waar je eerste fans (users) zich geapprecieerd voelen door hun waardevolle bijdragen.

-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Co-Founder @ Novo – Simplify the life of a student
Ambassador @ Startups.be
Editor @ Opiniewolven.be
Freelance writer

Volg mij


Bekijk volledig profiel

Tags: , .

comments powered by Disqus

Bloovi Partners