foto: Tesla.com

Dat autobouwers hun productie verhuizen naar landen zoals China, Mexico of Polen is geen geheim. Opvallend: de elektrische autofabrikant Tesla vaart echter een andere koers. CEO Elon Musk heeft de hulp ingeroepen van de Duitsers om hun gigantische productie-uitdagingen het hoofd te bieden. Tesla Motors heeft immers het Duitse bedrijf Grohmann Engineering overgenomen, een expert op het vlak van automatische productieprocessen. Als je weet dat de Tesla-productie nu al problemen heeft, dat er in 2018 maar liefst een half miljoen Tesla's geproduceerd worden én dat de productie in de laatste 4 jaar met 400% steeg, dan lijkt de overname een broodnodige stap voor Tesla.

1000 technische profielen nodig voor Duitse Tesla-fabriek

Grohmann, een bedrijf uit het Duitse plaatsje Prüm, ontwikkelt productielijnen die in hoge mate onafhankelijk opereren. Tesla wil de expertise van het Duitse bedrijf gebruiken om haar productiecapaciteit gevoelig op te krikken. De elektrische autobouwer wil in Duitsland nog afdelingen openen. Uiteindelijk wil het bedrijf binnen de 2 jaar 1000 mensen aanwerven voor technische vacatures in te vullen. De overname wordt afgerond in de loop van 2017.

Resultaat: snellere productie en lagere kost

Dankzij de overname van Grohmann zou Tesla binnenkort sneller kunnen produceren én zou ook de productiekost gevoelig omlaag gaan. De stap is nodig voor Tesla. Zo heeft de autobouwer steevast problemen om productiedoelstellingen te halen en wordt de druk op het bedrijf steeds groter. De vraag naar Tesla's zit flink in de lift.

Binnen enkele jaren (tegen 2018) wil Tesla maar liefst 500.000 wagens per jaar produceren. Een giga-aantal als je weet dat de afgelopen jaren de doelstelling van 100.000 wagens amper werd gehaald.

"Aangezien deze machines andere machines bouwen, is het noodzakelijk dat we een flinke hoeveelheid aandacht zullen besteden aan onze fabrieken," zegt Tesla. "Bij gigantische productievolumes worden deze fabrieken zelfs belangrijker dan het product zelf".

De stijging in de productie komt er, nadat Tesla bekent gemaakt had dat de vraag naar haar bestaande modellen flink was gestegen in 2016. Daarnaast werd recent ook de goedkopere Model 3 voorgesteld. Die laatste kende een ongekend succes tijdens de online voorverkoop van de wagen. Het resultaat is dus dat Tesla moet flink investeren in haar productiecapaciteit. Met de overname probeert CEO Elon Musk daar iets aan te doen. Hout vasthouden dus of Tesla haar ambitieuze doelstellingen zal halen!