Uber: Ons doel is dat jij je auto verkoopt

Uber: Ons doel is dat jij je auto verkoopt
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 24 september 2014

Uber, de app waarmee je snel een chauffeur kan vinden om je van punt a naar b te brengen, is extreem succesvol over de hele wereld. Ook in België. „In Brussel kan je binnen de 5 minuten een Uber-wagen oproepen,” vertelt Alex Droulers van Uber ons. Alex komt op 2 oktober als keynote speaker naar de “eTradeSummit“ in Brussel. Bloovi had een exclusief gesprek met hem:

Alex Droulers startte een jaar en half geleden bij Uber als ‘launcher’. Dat wil zeggen dat Alex de taak had om Uber te promoten en mensen in de EMEA-regio warm te maken om Uber te gaan gebruiken. Vandaag is Alex verantwoordelijk voor de expansie van Uber in West-Europa.

Uber zorgt voor heel wat reacties in Europa. Heeft dat een effect op de groei?

Alex: “Laat het duidelijk zijn: Uber is overal ter wereld legaal. Maar we merken dat vele Europese landen proberen stokken te steken in onze wielen steken. Desondanks blijft Uber hard groeien. We krijgen steeds meer aanvragen van Uber-chauffeurs én gebruikers. Ook in België! Zo merken we in Brussel een flinke groei in zowel het aantal chauffeurs als het aantal gebruikers.

Hierdoor kan je in Brussel al binnen de 5 minuten een Uber-wagen te pakken krijgen. In de nabije toekomst willen we dat cijfer naar beneden halen naar 2 à 3 minuten. Uber is actief in meer dan 200 steden in 45 landen. Ons mantra is niets voor niets: forward & up.

Uber’s ultieme doel: dat jij je auto verkoopt!

Trouwens, taxi’s zijn niet onze vijanden. We willen een ecosysteem uitbouwen waar niemand ter wereld nog een auto nodig heeft. Wist je dat 20% van de vervuiling in de wereld afkomstig is van auto’s op zoek naar een parkeerplaats? Met Uber zijn we in staat om ook dat probleem aan te pakken.

“Wist je dat 20% van de vervuiling in de wereld afkomstig is van auto’s op zoek naar een parkeerplaats?“

Maar is Uber dan écht goedkoper?

Alex: “Ja hoor, daar werken we hard aan. We willen Uber zo goedkoop maken, dat het voor jou lucratiever is om jouw auto te verkopen. Precies voor die reden hebben we ook calculators gebouwd. Zo kan je op onze blog berekenen hoeveel maandelijkse kosten je hebt aan je auto, en hoeveel je dat zou opbrengen als je enkel Uber zou gebruiken. Ook voor België hebben we zo’n kostencalculator gebouwd.”

“Als je 500 euro kosten per maand hebt aan je auto, zou je al meer dan 60 ritjes kunnen doen met Uber voor dezelfde prijs.”

“Als je 500 euro kosten per maand hebt aan je auto, zou je al meer dan 60 ritjes kunnen doen met UberX voor dezelfde prijs. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn voor een maand. Dus: Uber is goedkoper.”

Hoe is Uber erin geslaagd om zo snel te groeien?

Alex: “De beste marketing is het product. Bovendien zijn de beste ambassadeurs die je kan hebben jouw gebruikers. We zorgen ervoor dat de eerste Uber-rit altijd gratis is. Dit zorgt ervoor dat mensen kunnen ontdekken waar Uber over gaat. Als je aanbod en product juist zit, dan zullen mensen het doorvertellen. Dat is onze grootste kracht.”

“De beste marketing zijn de gebruikers. Bovendien is Uber géén niche-product. Iedereen wil zich efficiënt kunnen verplaatsen.”

Wanneer zal Uber uitbreiden in België? 

Alex: “Mometeel is Uber enkel beschikbaar in Brussel. We zijn constant aan het bekijken naar mogelijke uitbreidingen van onze dienst. Voorlopig hebben we nog geen concrete plannen voor andere Belgische steden in ons aanbod te stoppen. Maar we zijn de mogelijkheden aan het bekijken!”

Wat zijn Uber’s ambities en mogelijkheden voor de toekomst?

Alex: “We kijken om zowel te groeien op micro- én macro-niveau. We willen in Brussel klanten sneller oppikken, maar we willen ook Uber naar alle landen ter wereld brengen. Iets wat we momenteel aan het testen zijn is het leveren van goederen via Uber.”

“Any problem we can solve, we will explore”

“Zo hebben we al eclairs geleverd op aanvraag, of hebben we kersbomen al aan de deur geleverd voor wie wou. De mogelijkheden voor Uber zijn ongelimiteerd: any problem we can solve, we will explore…"

Meet Uber, Airbnb, Bol.com and other inspiring speakers!

Tags: , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel