Universal Analytics, wat is er veranderd? Een overzicht:

Universal Analytics, wat is er veranderd? Een overzicht:
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 7 juli 2015

GAUC 2015 staat helemaal in het teken van Universal Analytics. Deze versie van Google Analytics bestaat al enkele jaren, maar kwam pas eind april 2014 uit  de bèta-versie en werd vanaf dan de officiële versie van Google Analytics.

Toch was Universal Analytics niet onmiddellijk een heel groot succes. De mogelijkheden waren dan wel heel interessant, maar er was nog maar erg weinig informatie beschikbaar rond de overgang tussen de a-synchrone versie (intussen Classic Analytics) en Universal Analytics. Bij het implementeren van de code, en het uittesten van de nieuwe mogelijkheden, botsten Web Analyisten en Marketeers op heel wat hindernissen.

Iedereen was op blogs aangewezen om zelf een soort handleiding bij elkaar te sprokkelen hoe je de overgang best kon maken. Omdat intussen een heel aantal bedrijven rekenen op Google Analytics voor hun Web Analyse werd er vaak nog vastgehouden aan de oude code.

Nu staan we een jaar verder en intussen zijn we al heel wat vertrouwder met de nieuwe mogelijkheden en de terminologie van Universal Analytics. Op GAUC 2015 zetten we ze allemaal nog eens voor u op een rij en delen we met u in praktische bewoordingen hoe u er zelf mee aan de slag kan. Omdat het een User Conference is, houden we er sterk aan dat u als ‘User’ met de nodige praktische kennis en inzichten achteraf aan de slag kan gaan.

De sessies op GAUC 2015

De sessies zijn gegroepeerd rond de 3 grote technische vernieuwingen van Universal Analytics, nl User-ID, Dimension Widening, en Measurement Protocol. Verder gaat het nog over enhanced e-commerce rapportage, mobile analytics en Google Tag Manager.

User-ID override

Klassiek werkt Google Analytics met een customer ID, bewaard als een cookie in de browser van de bezoeker. Dit betekent concreet dat éénzelfde bezoeker via een smartphone of desktop, niet als éénzelde persoon wordt herkend. Dit is problematisch, zeker als je weet dat we de dag van vandaag veel meer afwisselen tussen apparaten en browsers.

Met de komst van het User-ID kunnen we de verschillende sessies toch aan 1 bezoeker terugkoppelen, op voorwaarde dat er een digitaal touchpoint is (bijv. een login via email adres) Meer hierover bij Universem “Practical Case on how to take advantage of the Google Analytics user ID fora n e-commerce website”.

Enhanced  E-Commerce

De grote aanpasssing op ‘e-commerce rapportage’ is zeker wel het enhanced e-commerce rapport. De grote vernieuwing hiervan bestaat uit de focus van het rapport. Deze focus ligt hier niet langer op de ‘pagina’, maar op het ‘product’. De inleidende speech krijgen jullie van mezelf bij “Enhanced – E-commerce: Gain important insights in the purchase funnel to maximise the performance of your Website” en verder ook nog bij Semetis “Clients’ insight from Universal Analytics & Enhanced eCommerce implemenatations”.

Mobile Analytics

Verder is er ook Mobile Analytics. Op zich is Mobile Analytics geen specifieke Universal Analytics update, want het bestond al langer, ook onder Classic Analytics (de naam van de  asynchrone versie, die we voorheen gebruikten.) Maar ook met de komst van Universal Analytics is de code voor Mobile Analytics veranderd. Bovendien is het een methode waar je niet met paginaweergaven werkt, maar met Schermen (Screens) Een sessie waar ik zelf ook erg naar uitkijk.

Dimension Widening

Met Universal Analytics kan u offline gegevens uploaden naar uw Google Analytics account. Het komt er in de praktijk op neer dat u bijv. excel tabellen met extra informatie kan gaan uploaden, manueel of automatisch, en dit éénmalig of op gezette tijdstippen. Waarom is dit belangrijk? Wel, bijv. stel u voor dat u een webshop hebt, en dat u het effect van de retours wil kunnen meten in uw Analytics rapporten, dan moet u die retourinformatie terugkoppelen met Google Analytics .

Of stel u voor dat u meer informatie hebt over uw klanten, bijv. opleidingsgraad, geboortedatum, etc. Zo lang u geen persoonlijke identificeerbare informatie verstrekt, mag u deze informatie beschikbaar maken in Google Analytics.  Meer hierover bij Daniel Waisberg van Google “ Google Analytics as a Centralized Data Analysis Platform” en The Reference “Integrating Multiple Datasources into one Dashboard”. Ook nog bij Wijs “Uncovering the potential of online marketing blind spots”

Measurement Protocol

Bij de sessie van Knewledge komt u meer te weten over Measurement Protocol. Dit gaat nog een stapje verder dan Dimension Widening. Het measurement protocol stelt elk apparaat in staat om via het internet informatie door te sturen naar Google Analytics.  Welke concrete toepassingen zijn er? Bijv. bij een CRM systeem als Salesforce kan bij de verandering van status van een bepaalde lead, updates sturen naar Google Analytics.

Verder zal dit op zeer korte termijn heel verstrekkende gevolgen hebben: denk maar aan het inchecken op events, het gebruik van een touch screen kiosk, etc.
Meer hierover in de sessie ‘Improve your online data by using the Measurement Protocol”.

Google Tag Manager

En Google Tag Manager dan?  GTM (Google Tag Manager) is een op zich staande tool, die wel heel erg aan populariteit heeft gewonnen door de komst van Universal Analytics. De overgang van Classic naar Universal is makkelijker, omdat je aangepaste tracking (bijv. gebeurtenissen tracking of virtuele paginaweergaven) niet langer moet hard-coden, maar  via triggers kan instellen. 

Eens je vertrouwd bent met GTM, kan je dit ook makkelijk inzetten voor je marketing campagnes: bijv. een Facebook remarketing tag, een conversion pixel van een affiliate programma, heb je zo in enkele minuten geïnstalleerd, zonder zelf aan de code te moeten raken. Meer hierover in de sessie van iProspect “Implementing a Universal Analytics Strategy within GTM” en Semetis “Google Tag Manager Live Session with tips & tricks”.

Voor de programmatie van GAUC 2015 zijn we vanuit de vragen van de gebruiker gestart. Dit heeft een heel scala van onderwerpen en invalshoeken opgeleverd, die heel praktisch zijn. Universal Analytics is een evidentie als centraal thema, maar ook andere onderwerpen als A/B testing komen aan bod (These Days: Taking A/B teesting to the next level) We zijn ervan overtuigd dat u uw gading zal vinden en we kijken dan ook uit om u te mogen ontmoeten op dit event.

Tags: , , .



Over Lore Van Besien


Lore Van Besien

Op zoek naar een freelance expert voor Google AdWords? AdSpecialist heeft als ex-Google werknemer alle inside tips en tricks om van uw campagne een succes te maken. Certificaties in AdWords en Analytics. Neem vandaag nog vrijblijvend contact op!

Volg mij


Bekijk volledig profiel