Verrassend: Android marktaandeel nooit groter, toch domineert iOS in e-commerce

Thomas Van den Elzen
Door Thomas Van den Elzen E-commerce
Verrassend: Android marktaandeel nooit groter, toch domineert iOS in e-commerce

iOS-gebruikers zorgen voor vier keer meer mobiele omzet in webshops dan Android gebruikers. Een straf resultaat als je weet het globale Android-marktaandeel zo'n 7 keer hoger ligt dan iOS. De opvallende resultaten komen uit onderzoeken van Adobe & IBM.

3 Grote Verschillen

iOS-gebruikers zorgen voor een pak meer omzet in e-commerce shops dan Android-gebruikers. IBM ziet drie belangrijke verschillen tussen beide mobiele besturingssystemen:

  • Gemiddelde waarde per order: iOS-gebruikers spenderen gemiddeld 121,86 dollar per order op e-commerce shops. Android gebruikers spenderen gemiddeld 98,07 dollar.
  • Online Trafiek: iOS is goed voor 34,2 procent van de trafiek naar webshops. Android neemt zo’n 15 procent voor haar rekening. 
  • Online Verkoop: iOS is goed voor 21,9 procent van alle online aankopen. Android: 5,8 procent. 

Opmerkelijk: Android heeft gigantisch marktaandeel

Apple kent al enkele jaren een dalend marktaandeel in de telefoniemarkt. Momenteel is Apple's marktaandeel wereldwijd zo’n 12 procent. Android heeft echter een gigantisch globaal marktaandeel van maar liefst 82 procent*.

(*In de VS liggen deze verhoudingen anders: het Apple-marktaandeel is daar 42 procent, dat van Android 52 procent.)

bron: sourcedigit.com

Het is dus erg opvallend dat m-commerce vier keer groter is op iOS - ondanks het gigantische marktaandeel van Android. In theorie zou men kunnen verwachten dat hoe meer gebruikers op een platform zitten, hoe meer mensen hun websites & apps afstemmen aan Android. Toch is dat bij Android niet het geval. De meeste website- en app-bouwers lijken hun product eerst af te stemmen op iOS - omdat daar meer geld te verdienen valt.

Meer info: