Waarom 2016 een cruciaal jaar wordt voor Virtual Reality:

Waarom 2016 een cruciaal jaar wordt voor Virtual Reality:
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 13 januari 2016

Reeds decennia lang komt VR om te hoek kijken. Al jaren zijn mensen op zoek naar een manier waarop ze zo realistisch mogelijk fantastische ervaringen kunnen beleven, maar de technologie was nog nooit zo klaar als vandaag om een grote doorbraak te forceren. Wordt 2016 het jaar van de grote doorbraak van virtual reality? Alles wijst in die richting. De mogelijkheden worden eindeloos. Het is dan ook een evidentie dat Virtual Reality ook dit jaar een prominente rol krijgt op hét digital event van het jaar: WebTomorrow.

Interesse in VR was nooit groter

Enkele jaren geleden slaagde een zekere Palmer Lucky erin om met zijn Oculus Rift 2,5 miljoen dollar te verzamelen via het crowdfundingplatform Kickstarter. De interesse in virtual reality trok de aandacht van Mark Zuckerberg.

Niet veel later ving Oculus Rift een investering van 2 miljard dollar door Facebook. VR zat sinds dan in een stroomversnelling. Zuckerberg gelooft erin. Vorige week ging de Oculus Rift in voorverkoop. Binnenkort komen ook Sony & HTC met hun versie van de VR-bril. Samsung's GEAR VR ging intussen al als zoete broodjes over te toonbank. Laat het duidelijk zijn: de interesse in VR was nooit groter.

Van desktops over smartphones naar VR

Om de 10 à 15 jaar zien we een revolutie in de mainstream computerplatformen die we gebruiken. In de jaren ’90 waren de desktopcomputers en laptops de norm. Daarna kwam een golf van smartphones en tablets met touchscreens waarbij we rechtstreeks konden interageren met apps en software, alles werd opeens heel intuïtief.

Door deze verschuiving qua interactie met software ontwikkelde er zich een volledig nieuwe interpretatie van usability en ontwikkeling. Virtual Reality wordt dé nieuwe sprong in de manier waarop we omgaan met content. In plaats van naar een scherm te kijken zit je nu in het scherm waarmee je interageert.

Waarom beleving steeds belangrijker wordt

De geschiedenis waarop we (video)content beleven liegt hier ook niet om. De overgang van zwart-wit beeldschermen naar kleurenschermen zorgde voor een enorme metamorfose qua experience. Later kwamen er dan 3D beeldschermen en surround audiosystemen, waardoor je auditief al helemaal in de video kroop. De beeldkwaliteit is door de jaren heen alleen meer verbeterd en de curved tv’s zorgen voor een soft-immersieve ervaring.

Nu het tijdperk van de HMD (head-mounted display) is aangebroken, kijken we niet meer naar een beeldscherm of worden we niet geforceerd om binnen een bepaald frame content te gaan beleven, maar stappen we als het ware in het verhaal en maken we er deel van uit.

"Het internet liet ons toe om alle informatie van de wereld in een handomdraai te raadplegen. Virtual Reality zal ons toelaten om alles te gaan beleven."

VR wordt het summum van content beleving

Wanneer je 360° videocontent bekijkt door een VR bril, dan krijg je de indruk dat je effectief deel uitmaakt van dat verhaal. Bekijk je bijvoorbeeld een filmpje van New York, dan krijg je het gevoel dat je in de stad staat. Je kunt rondkijken en je voelt de sfeer die er hangt.

Criticasters en sceptici durven soms beweren dat we door virtual reality binnenkort ons huis niet meer zullen uitkomen en dat er een asociale maatschappij wordt gecreëerd. Maar dat is niet de manier waarop je virtual reality moet benaderen. VR brengt je op plaatsen waar je omwille van tijd, geografische beperkingen, geld of exclusiviteit niet kan zijn op die moment. 

Indien je de tijd, het geld en voldoende vakantiedagen zou hebben op een jaar zou je misschien wel Tomorrowworld in Brazilië willen bijwonen, maar bepaalde beperkingen in het leven beslissen daar anders over. En dan kan virtual reality de mogelijkheid bieden om toch van de sfeer te proeven en rond te kijken in de fabelachtige setting van Tomorrowland. 

"VR at it’s best shouldn’t replace real life, just improve it."

2016 wordt een cruciaal jaar voor VR

2016 wordt een belangrijk jaar voor VR. Er staan heel wat grote ‘product lanceringen’ op het programma. De kans dat je virtual reality leert kennen via de game industrie is reëel, maar games zijn lang niet het enige type content dat een mooie toekomst heeft binnen de VR.

In oktober van dit jaar was ik op het VR Launchpad event in Mountain View toen het eerste ‘Industry Report’ over virtual reality werd gepresenteerd. Daaruit bleek dat de gemiddelde VR consumer verassend genoeg op zoek gaat naar non-gaming content. Dit biedt heel wat opportuniteiten voor content creators.

Welke sectoren krijgen eerst te maken met VR?

Het is de toeristische sector, de race industrie en de entertainment business die als meest interessante sectoren getipt worden om kwalitatieve content te gaan verspreiden. Maar ook in de vastgoedsector, het onderwijs en medische sector kan virtual reality een absolute meerwaarde betekenen.

Dit nieuwe medium hoeft niet enkel puur amusement te zijn, maar zal zeker en vast ook een functionele plaats innemen in het bedrijfsleven. VR zal meer moeten zijn dan alleen maar een gimmick, maar met de vele toepassingsmogelijkheden wordt daar geen seconde aan getwijfeld. 

Nieuwe business modellen & opportuniteiten

Er zullen nieuwe business modellen ontstaan rond VR of bepaalde bedrijven zullen processen gaan optimaliseren door virtual reality te integreren. Zo zal deze technologie op een bepaalde manier toch een disruptief karakter hebben voor bepaalde sectoren. Ook voor de adverteerders biedt VR een nieuwe uitweg. Je kan een 360° video commercial vanuit een VR bril niet negeren, of je moet je ogen sluiten.

Reclame wordt een experience

Als het woord ‘experience’ dan toch één van de stokpaardjes is van de marketeers, denk dan maar eens na over het verschil tussen het afspelen van een commercial over de nieuwe Audi A4 op televisie, waarin je het nieuwste model langs de Toscaanse kust ziet scheuren, of via een VR bril waarbij je de kijker eigenlijk in de auto plaats en waar je tegelijkertijd het interieur volledig kunt bekijken en kan genieten van de ondergaande Toscaanse zon alsof je er zelf bij bent. Zou jij je ogen sluiten om de reclame te negeren? 

De toegankelijkheid neemt toe

Eind november lanceerde Samsung samen met Oculus de eerste VR-headset voor consumenten: de Gear VR. Deze is enkel compatibel met de laatste Galaxy smartphones van Samsung. Toch knalde de Gear VR wereldwijd uit de startblokken en is hij inmiddels zo goed als uitverkocht. Maar, niet getreurd!

Google Cardboard, de gateway drug onder de VR-brillen, is beschikbaar voor een luttele €20. Het is ook effectief niet meer dan een kartonnen headset met lenzen. In combinatie met de app dient het als introductie tot VR. 

2016: hét jaar van de doorbraak van VR

Er staan ons in 2016 nog heel wat lanceringen te wachten van andere marktgiganten. De verwachtingen voor Playstation VR zijn torenhoog. Ook de Oculus Rift van Facebook en HTC Vive zien er veelbelovend uit.

Menig marketeer staat te popelen om te experimenteren met wat Zuckerberg beschrijft als "the next big computing platform." VR is een technologie die ingezet kan worden om verhalen te vertellen, ervaringen over te brengen en een impact teweeg te brengen zoals het nooit eerder kon.

Zal VR vallen of staan in 2016? Only time will tell… Voor wie twijfelt aan het potentieel van virtual reality en van de Head Mounted Display, denk dan eens even na over 10 – 15 jaar geleden, toen je je eerste gsm kocht. Ooit gedacht dat je vandaag uw overschrijving zou doen via uw mobiele telefoon?

‘If you can dream it, VR can make it!

Virtual reality wordt een belangrijk onderdeel op WebTomorrow van 16 juni 2016. Ontdek alvast het programma!

Tags: , , , .



Over Pieter - yondr


Pieter - yondr

An all-round entrepreneur with a business-driven mindset. He's a strategic thinker and a born opportunity seeker with nearly a decade of relevant experience in digital marketing and communication. As a Co-Founder & Business Strategist of yondr, he’s a true believer of what tech giants see as the next big computing platform: ‘virtual reality’. Yondr is Belgium’s first immersive media agency that produces high-end 360° videos for a virtual reality experience. Pieter has a clear vision on the business opportunities of VR and is convinced that this time it will be more than just a gimmick.

Volg mij


Bekijk volledig profiel