Het is geen verrassing dat mobiele apparaten in de lift zitten. Semetis onderzocht de afgelopen drie jaar de evoluties op de markt  en komt met deze analyse naar voor. 

Eerder dit jaar lanceerden we al de website howwebrowse.be, waar iedereen een aantal van de belangrijkste Belgische internettrends kan volgen. Een van de belangrijkste statistieken is het aandeel van het mobiele internetverkeer. Dit is het percentage van het internetverkeer dat afkomstig is van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.

Een jaar geleden, in oktober 2011, was 2,6 % van het Belgische internetverkeer afkomstig van een mobiel apparaat. Eerder in 2011, was slechts 1% afkomstig van mobiele apparaten! En één jaar later, nam dit een sprong tot gemiddeld 6,3%. Deze groei is indrukwekkend en constant. Het grootste deel was afkomstig was van tablets. De iPad was in 2011 al goed voor bijna 50 % hiervan.

De heatmap lezen

De rijen zijn de dagen van de week en de kolommen zijn de uren van de dag. Hoe roder een blok is, hoe lager het percentage van mobiel internetverkeer op dat moment. En dus omgekeerd: hoe groener een blok is, hoe hoger het percentage van mobiel internetverkeer.

Werkdagen en werkuren

Het is duidelijk dat op werkdagen, tijdens de werkuren, mobiele apparaten het minst gebruikt worden. Blokken krijgen steeds een rodere kleur van maandag tot vrijdag, tussen 8 en 17 uur. Tijdens de weekends blijft het percentage van het mobiele internetverkeer overdag redelijk stabiel, met een hoger percentage in de ochtend en de late avond.

Apparaat voor thuisgebruik

Omdat ze meestal buiten de werkuren, en vooral vroeg in de ochtend en laat op de avond gebruikt worden, lijken mobiele apparaten vooral apparaten voor thuisgebruik te zijn. De vraag die we ons hier dan kunnen stellen is: gaan tablets de persoonlijke laptops vervangen of kannibaliseren? Zullen we meer gebruikers zien met een smartphone, een tablet en een laptop? Dat brengt ons bij een nieuwe uitdaging voor web analytics: hoe kunnen we een gebruiker volgen over al zijn/haar apparaten heen, wanneer hij/zij overschakelt van zijn/haar smartphone naar zijn/haar laptop naar zijn/haar tablet?

Belangrijke les

Maar achter de heatmap houdt er zich nog een pareltje verborgen, het doel van dit artikel: en dat is het belang van segmentatie!  
De gegevens vertellen dat dat 6,3 % (oktober 2012) van het internetverkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Maar als we deze gegevens van dichterbij bekijken en segmenteren, kunnen we een belangrijk verschil zien tussen de laagste uren en dagen van de week en de hoogste. Een ratio van 1 tot 4. Dit betekent dat het verkeer naar uw website, dat afkomstig is van mobiele apparaten, kan variëren van 4 % tot 16 %. En als 16 % van uw verkeer afkomstig is van mobiele apparaten, zelfs maar voor enkele uren, is het belangrijk hiermee rekening te houden bij het uitwerken van uw mobiele strategie! 

Een stap verdergaan is cruciaal en segmentatie is de sleutel als het gaat om data analyse. Een relevante set van gegevens vinden en deze omvormen tot nuttige informatie is geen eenvoudige taak. Het ontdekken dat mobiel verkeer verantwoordelijk kan zijn voor veel meer verkeer dan zijn gemiddelde is een belangrijk en kostbaar inzicht! Maar heeft u dezelfde conclusie gevonden voor uw website?