Het webbureau Wijs en marketinggroep Heaven Can Wait fuseren. De bedoeling van de fusie is een totaalpakket aanbieden aan klanten, van websitecreatie tot rebranding en het creëren van mobiele applicaties.

De aankondiging van de fusie komt niet geheel onverwacht aangezien dat de gehele sector momenteel een consolidatiegolf doormaakt. Verrassend is echter het feit dat Wijs fuseert met de bedrijvengroep Heaven Can Wait. Binnen deze groep zitten bedrijven die zich specialiseren in het maken van mobiele apps en games, videoproducties en designstudios.

Waarom fuseren?

Volgens Bart De Waele van Wijs is de reden om te fuseren voor de hand liggend; "We merken dat onze klanten steeds meer vroegen. Ze willen niet alleen een nieuwe website en een marketingcampagne. Ze willen ook een app, een video of zelfs een volledige rebranding. Zoiets gaat ver boven de capaciteiten van een klassiek webbureau. Met een groep van gespecialiseerde bedrijven kunnen we deze nieuwe behoeften gaan invullen".

De ondernemers uit beide groepen gaan dus voortaan samenwerken aan creatieve en digitale marketing- en communicatieoplossingen binnen één ecosysteem onder het merk "Heaven Can Wait".

Onafhankelijke bedrijven bundelen krachten 

Het ecosysteem is opgebouwd uit onafhankelijke bedrijven die actief zijn in de creatieve sector van marketing, communicatie en digitale media, die elk een passie hebben voor hun core business. Elk bedrijf krijgt de ruimte om zijn eigenheid, focus en specifiek aanbod te ontwikkelen. 

"We hebben al veel consolidaties gezien waarbij alles tot één bedrijf werd gesmeed. De keuze om een zo compleet mogelijk aanbod te hebben is niet verkeerd, maar vaak loopt het slecht af. Aangezien het takenpakket zo divers is, is het erg moeilijk om als monolitisch bedrijf moeilijk om kwaliteit te leveren in al deze segmenten. Bovendien gedijt creativiteit vaak niet goed in een grote groep. Daarom houden we vast aan een intense samenwerking tussen onafhankelijke en gespecialiseerd bedrijven," zegt Jason Poirier van Heaven Can Wait. 

"We willen geen logge olietanker worden," zegt Bart De Waele. "We moeten een vloot van speedboten blijven. Wendbaarheid is cruciaal in onze sector, want ze verandert razendsnel. Het is inspelen op nieuwe technologie of klanten verliezen."

Toekomstvisie 

Heaven Can Wait en Wijs hadden samen een omzet van 9,5 mijoen euro in 2012 en tellen 95 werknemers. De nieuwe groep wil 2013 afsluiten met een geconsolideerde omzet van 12,5 miljoen euro en ongeveer 120 medewerkers. Een ambitieuze doelstelling, want de economie zit in een forse dip. "Nochtans is dat realistisch", zegt De Waele. "Al onze dochters zijn groeibedrijven. We willen er dit jaar nog enkele opstarten, zodat we de markt nog beter kunnen afdekken." 

De meerderheidsaandeelhouder in de nieuwe groep is de IT-dienstverlener Cronos, ook al een groep van IT-bedrijven met een geconsolideerde jaaromzet van ongeveer 250 miljoen euro.

Wijs

Wijs komt zelf voort uit een fusie van Netlash en Bseen (ooit opgericht door Marnik D'Hoore, nu founder van Bloovi, Bloovi Me en BlooviStar). Vandaag gaat het dus de krachten bundelen met de bedrijvengroep van Heaven Can Wait. In deze groep van marketing bedrijven zitten een breed gamma van innovatieve bedrijven. Een overzicht: