Charisma is veel meer dan er presentabel uitzien. Charisma bestaat uit een combinatie van aantrekkingskracht en reputatie. Aan beide kan je werken door consequent te zijn met je acties. Let hierbij vooral op de 10 punten hieronder.

Ik geef toe: het zijn niet mijn eigen 10 punten, het zijn die van Jeff Haden. Maar het zijn er wel 10 die ik zelf ook zoveel mogelijk toepas. Je kan het eigenlijk bekijken als waarden, want wat hier beschreven staat als tips voor meer charisma, zijn eigenlijk belangrijke elementen binnen de Bloovi filosofie!

Sommige mensen zijn van nature charismatisch en zij die van zichzelf vinden dat ze dit niet zijn, maken er zich vaak makkelijk vanaf door te zeggen dat je "met zoiets geboren wordt". Je kan dit wel degelijk verfijnen en ontwikkelen. Want charisma draait niet rond je kennis, skills, capaciteit om het goed uit te leggen of om je uiterlijk. Het heeft vooral te maken met WAT je doet en HOE je het doet.

1 - Meer luisteren dan spreken

Deze tip is gewoon altijd belangrijk, het maakt je een aangenaam mens. Luister naar de mensen rond je, stel vragen, wees geïnteresseerd, ... Op die manier laat je zien dat je de andere belangrijk vindt.

Let ook op met het uitdelen van advies: doe dit enkel wanneer je er om gevraagd wordt. Want door advies te geven, begin je meestal over iets wat je zelf meegemaakt hebt, om de credibiliteit van het advies aan te tonen. En daardoor gaat de conversatie plots meer over jezelf dan over je gesprekspersoon.

Zowel online als offline: spreek enkel wanneer je iets te zeggen hebt, iets belangrijk. Steeds meer social media users beginnen de ontelbare tweets met de lunch van de dag of de nietszeggende Foursquare checkins wat beu te worden. Vertel iets wat anderen interesseert, niet enkel wat je zelf graag zou delen.

2 - Let op met selectief luisteren

Ongetwijfeld al meegemaakt dat je een hele vertelling doet aan iemand en nadien denk je: "Heeft die nu eigenlijk wel geluisterd?". Dat is irritant. Het geeft je het gevoel dat de ander je liet spreken uit beleefdheid, maar echt geen interesse had voor wat je nu wilde uitleggen.

Een andere vorm van selectief luisteren kan ook dit zijn: iemand laat je je hele verhaal doen en pikt dan in op één klein elementje, die niets met de essentie te maken had en het gesprek helemaal op een ander punt brengt.

Selectief luisteren wordt vaak gedaan door zij die zich op één of andere manier beter achten dan hun gesprekspartner. Is het nu door autoriteit, meer ervaring en kennis, op basis van uiterlijk, ... Let hiermee op, luister naar alles wat iemand vertelt en laat ze zelf het gesprek verder sturen.

3 - Speel niet met je smartphone tijdens een gesprek

Ik vind dit zelf vrij logisch, maar als je erop let, merk je er toch veel die tijdens een babbel, formeel of informeel, af en toe de smartphone bovenhalen om "eens te checken". Als je ervoor wil zorgen dat mensen graag met je praten, dus dat je charismatisch bent, doe dit dan niet. Laat je smartphone in je zak zitten. Die tweet of die ene mail kan nog een paar minuutjes wachten.

Jeff Haden voegt nog toe: Give people the gift of your full attention

4 - Geef vooraleer je wil krijgen, ook al krijg je soms niets

Dit is er ene waar ik zelf trots op ben, omdat ik het - tot nu toe vrij onbewust - al toepaste. Wanneer je met mensen omgaat, offline of online, zoek je best naar wat jij kan doen voor die persoon, in plaats van wat jij van hen kan krijgen. Door telkens eerst te geven, zonder iets duidelijk terug te vragen, zorg je dat je het imago hebt van de vrijgevige. En vrijgevigheid is één van de meest doorslaggevende factoren die invloed hebben op jouw "charisma-schaal".

Let hier wel op dat dit geen valkuil wordt. Het is namelijk gevaarlijk telkens te snel toe te geven en op den duur de hele tijd bezig te zijn met 'hulp voor anderen'. Trek je grenzen, maar zoek hoe je mensen kan helpen. Dikwijls is de juiste richting aanwijzen alles wat ze nodig hebben. Anders loop je het risico een duts'ke te worden die altijd met een brede lach rondhuppelt in opdracht van anderen.

5 - Charismatische mensen vinden zichzelf niet zo belangrijk ...

En dit is er ene waar ik zelf minder trots op ben. Ik ben namelijk snel geneigd om over mijn job te vertellen, wat bij heel wat mensen - die vaak minder op hun carrière gericht zijn - heel vervelend overkomt. Meer nog: sommigen krijgen de indruk dat je jezelf heel belangrijk vindt.

Zoek uit met wie je wél over deze zaken kan babbelen en laat het op andere momenten achterwege. Laat anderen vertellen en spreek in die omgeving enkel over je fantastische job, project of hobby wanneer iemand er een vraag over stelt.

6 - ... want ze weten dat anderen belangrijker zijn.

Iedereen weet dingen die jij nog niet weet. Als je met anderen praat, waarom zou je dan vooral naar jezelf luisteren? Je zal er weinig uit leren. Wat je niet weet, is wat de ander drijft, wat zijn of haar ervaringen zijn, wat zij op welke manier geleerd hebben, ... Daaruit kan je wel leren. Laat ze jou gratis lessen geven, ze gaan er zelf ook gelukkiger door worden.

7 - Belicht de sterke kanten en prestaties van de mensen rondom jou

Dit is belangrijk voor twee redenen:
  • Door de sterke kanten en prestaties in de spotlight te zetten, toon je aan dat je het werk en de moeite apprecieert, dat je respect hebt voor de andere persoon. En dat je van die persoon vindt dat ze wellicht beter zijn in wat zij doen dan jij zou zijn. Hoe goed je zelf ook bent in iets, heb respect voor het kennen en kunnen van anderen, ook al is het niet direct jouw ding, wat ze doen.
  • Een tweede reden, die vooral belangrijk is bij medewerkers, is het feit dat je de tijd neemt om de ander op te volgen en te "beoordelen". Door lof uit te spreken, toon je aan dat je interesse hebt en goed weet waar de ander mee bezig is.

Dit zijn 2 redenen die rechtstreeks te maken hebben met de persoon die je de extra aandacht geeft. Maar vergeet vooral ook niet dat andere mensen dit ook zien. Welke werkgever zal een gemotiveerde Gen Y binnenhalen? Het bedrijf waar niemand of slechts de "boegbeelden" credit en erkenning krijgen? Of het bedrijf waar elk geprezen wordt voor zijn of haar prestaties?

8 - Kies je woorden en draai je tong 7 keer voor je iets zegt

Charisma wordt ook ontwikkeld door een positieve uitstraling. Mensen gaan graag om met iemand die positief ingesteld is en de wereld rooskleurig bekijkt. De woorden die je gebruikt hebben hier een sterke invloed op.

Enkele voorbeelden:
  • Ik moet enkele sollicitanten overlopen - wordt - Ik mag enkele nieuwe kandidaten beoordelen
  • Ik moet vergaderen met ... - wordt - Ik mag eens samenzitten met ...
  • Dit is niet goed, je doet beter ... - wordt - De aanzet is er, maar misschien kan je ...
  • Je hebt die klant niet binnen gehaald door ... - wordt - Bekijk nog even ... het zal zo volgende keer makkelijker zijn om een prospect te overtuigen.
  • ...

Het lijken details, maar het kan zoveel doen. Wanneer jij demonstreert dat niets te ontzien of te moeilijk is, dat er geen potten gebroken zijn door fouten te maken en dat er altijd ruimte is voor verbetering, gaan mensen graag rond je zijn, met je werken en zelfs voor je werken.

Maar het is meer dan enkel letten op de woorden die je gebruikt. Ook over de boodschap die je verkondigt, moet nagedacht worden.

Heel recent heb ik een kleine, tijdelijke redactionele opdracht gekregen. Blijkbaar was er nog iemand geïnteresseerd en was zijn geniale idee een lange mail uit te typen, gericht naar hen en volledig gevuld met redenen waarom ze niet voor mij mochten kiezen. Op het einde verwees hij naar zijn site voor referenties. Later werd me verteld dat ze zelfs geen moeite hadden gedaan om dit verder te bekijken. De toon van de mail en de negativiteit erin verwerkt, was voor hen voldoende om net niet voor hem te kiezen.

Let op met roddelen, breek ten opzichte van klanten concurrenten niet af, maar bouw jezelf op. Ook dit draagt bij tot een positieve uitstraling, wat op zijn beurt helpt om charisma te ontwikkelen.

9 - Vermijd gesprekken over het falen van anderen ...

Roddelen is verleidelijk. Je krijgt het gevoel dat je een diepere band creëert met je gesprekspartner en je voelt jezelf interessant, want wie hoort niet graag een sappige roddel? Wanneer je het dan toch over het falen van iemand anders wil hebben, spreek dan met respect en blijf bij feiten. Formuleer geen eigen conclusies, want in de meeste gevallen weet je niet alles. En als je niet alles weet, hoe durf je dan een bewering naar voor te schuiven?

Als roddelen niet welkom is, hoeft het geen betoog dat lachen met iemand nog erger is, ook al ben je onder "bevriende" zakenrelaties. Want bewust of onbewust, je gesprekspartners zullen zich stilletjes afvragen of je dat ook bij hen doet, wanneer ze er niet bij zijn.

Daarnaast is roddelen en lachen met iemand voor veel mensen (myself included) een bewijs dat je zelf te weinig positiefs verricht zodat je moet vervallen in het afbreken van anderen. Vooral wanneer ik iemand op die manier bezig hoor over concurrenten van hem of haar, komt er een spontane, inwendige zucht in me op.

10 - ... maar wees altijd de eerste om je eigen falen op te merken en toe te geven

Je hebt waarschijnlijk al meegemaakt dat je iemand online volgt en de indruk krijgt dat het een ware held is, een internet of social media rockster. En wanneer je die dan persoonlijk ontmoet, denk je: "Waar zijn die groupies? Ik zie geen rode loper? Precies niet zo gevat in directe communicatie zoals online?", zo'n dingen. Herkenbaar?

Succesvolle mensen die zwijgen over hun falen, zijn niet charismatisch door hun succes, maar door een onvolledige weergave van zichzelf, bewust geïnstalleerd om positiever over te komen. Dan spreken we van valse of doorzichtige charisma. Wanneer je er een tikje tegen geeft, valt het doek al snel...

Spreek openlijk over je falen, want iedereen faalt. Het is maar door trots over je pogingen te spreken en te wijzen op de fouten die je gemaakt hebt, dat je aantoont hoe snel je groeit en hoeveel potentieel je nog hebt. Wanneer mensen van jou horen dat alles altijd even perfect verloopt, dan vragen ze zich stilaan af waarom je na x-aantal jaar nog niet verder staat.

De voordelen van charisma?

Ik noem er ter illustratie enkele op, maar de voordelen zijn vrij duidelijk...

  • Je overtuigt makkelijker klanten
  • Je haalt de beste medewerkers naar je bedrijf
  • Je creëert een productieve, positieve atmosfeer rond je
  • Je inspireert je omgeving
  • Je wordt sneller uitgenodigd om te spreken voor publiek
  • Je krijgt online sneller aanhang
  • Je krijgt meer respect van stakeholders
  • Je wordt aanzien als "mooi" mens
  • ...

Hoe belangrijk vind jij charisma in de internetsector? En zijn er meer tips die we hier niet voorgesteld hebben?