Woorden zoals 'ervaren' en 'creatief' op je LinkedIn? Dan ben je een wandelend cliché:

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Persoonlijk groeien
Woorden zoals 'ervaren' en 'creatief' op je LinkedIn? Dan ben je een wandelend cliché:

LinkedIn gaf een lijst vrij van de 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen. Daarvoor analyseerden ze miljoenen profielen. Wat blijkt? Een veelzeggend en origineel profiel maken, blijkt moeilijker dan gedacht.

Piek in aanpassingen

Traditiegetrouw ziet LinkedIn elke derde week van januari een piek in het aantal aanpassingen op hun platform. Veel Belgische professionals maken in die periode hun goede voornemens waar en gaan aan de slag met het zoeken naar die droombaan. Het is dé periode voor professionals om hun profiel een boost te geven.

Maar je profiel aantrekkelijk maken, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen vervallen in holle termen of buzzwoorden. Belgen noemen zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘ervaren’ en ‘strategisch’. Termen waarmee je dus niet meer opvalt tussen de rest.

Tien populairste termen

De 10 meest gebruikte woorden op Belgische LinkedIn-profielen:

1. Gespecialiseerd
2. Leiderschap
3. Strategisch
4. Expert
5. Gepassioneerd
6. Gefocust
7. Ervaren
8. Master
9. Gecertificeerd
10. Creatief

“Opvallend is dat het Belgische profielen veel waarde hechten aan hun opleiding,” geeft Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux aan. “Wereldwijd speelt dat helemaal niet, maar Belgen voegen massaal ‘Master’ toe aan hun profiel.”

Persoonlijkheid boven werkervaring

Hoewel de buzzwoorden zeker interessant klinken, voegen ze zonder context weinig toe aan het professionele profiel. Stef Verbeeck, personal branding specialist, benadrukt dat: “Talent doet er goed aan om niet klakkeloos populaire termen te gebruiken op hun online profiel, maar ook te omschrijven hoe ze die in de praktijk brengen. Communiceer je meerwaarde als professional zo duidelijk mogelijk. Bedrijven zijn niet op zoek naar leuke mensen om stoelen te vullen, maar naar unieke profielen die helpen de doelen van de organisatie te bereiken.”

Recruiters vinden persoonlijkheid zelfs belangrijker dan werkervaring,” geeft Molenaar nog aan. “En die kun je niet omschrijven in algemene termen. Gelukkig kan je tegenwoordig eenvoudig al je prestaties, ervaring en skills online etaleren. Het is echt niet meer nodig om te vervallen in clichés”.

Wil je zelf je LinkedIn-profiel updaten? Deze tips helpen je alvast op weg: