Ondanks meer dan 2 miljard views voor virale clips zoals Gangnam Style en meer dan een miljard gebruikers per maand blijkt YouTube niet winstgevend te zijn. Dat schrijft The Wall Street Journal. Desondanks is YouTube een van de meest populaire websites ter wereld. Hoe kan je daar nu geen cent aan verdienen?

Geen winst? Hoe komt dat?

Ondanks een omzet van 4 miljard dollar (1 miljard meer dan in 2013) blijkt het voor YouTube erg moeilijk om break even te draaien. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van hun bronnen. Een probleem voor Google, dat YouTube in 2006 opkocht.

Slechts 6% van Google's verkoop

Volgens The WSJ stond YouTube het voorbije jaar garant voor slechts 6% van Google’s verkoop. Een vreemd resultaat aangezien de populariteit van YouTube én hoe vaak de filmpjes opduiken in zoekresultaten.

Volgens The WSJ zijn deze slechte cijfers toe te schrijven aan het feit dat veel mensen via embedded video’s en links filmpjes bekijken en niet rechtstreeks via de YouTube-homepagina. Hierdoor zou het videoplatform een belangrijk deel van haar inkomsten missen.

Beperkt Bereik

Daarnaast zou het bereik van YouTube ook niet om over naar huis te schrijven zijn. Volgens hun cijfers zijn slechts 9% van de YouTube gebruikers verantwoordelijk voor 85% van de online video views. Aangezien het bereik zo geconcentreerd zit bij een kleine niche, zou YouTube voor adverteerders minder interessant zijn om de juiste doelgroep te bereiken. 

En nu?

Om haar inkomsten uit YouTube verder te boosten zou Google momenteel bezig zijn om een nieuw systeem te lanceren. Volgens The WSJ zijn er twee opties: 

Google zou van plan zijn om advertenties te laten zien op YouTube op basis van je zoekgeschiedenis. Zo zou het best kunnen dat je binnenkort ads te zien krijgt op YouTube van producten die je onlangs op amazon.com hebt aangeklikt.

Daarnaast zou Google ook van plan zijn om te experimenteren met abonnementsvormen zoals het onlangs gelanceerde Music Key waarmee je muziek kan ontdekken en beluisteren op het videonetwerk.

bron: The Wall Street Journal