10 Tips om LinkedIn in te zetten voor jouw Personal Branding

10 Tips om LinkedIn in te zetten voor jouw Personal Branding
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

donderdag 4 augustus 2016

foto: shutterstock.com

Ik noem LinkedIn wel eens de 'professionele Facebook'. Wist je dat er in België intussen bijna 3.000.000 mensen een LinkedIn profiel hebben? Elke dag komen er nieuwe mensen bij.

Het verbaast me nog steeds dat er mensen zijn die professioneel actief zijn, en die geen LinkedIn-profiel hebben. Mijn advies: start vandaag! Als je ermee start als je het nodig hebt, heb je veel gemiste kansen. En zeker in deze tijd, waarbij ‘een baan voor het leven, plaatsmaakt voor een leven vol banen’ is een LinkedIn-profiel wat mij betreft even noodzakelijk als je paspoort )

Ik geef je graag 10 tips!

1. Netwerken is leuk

Veel mensen zijn bang om te netwerken. Ze zeggen dat ze niet weten hoe ze dat moeten doen. Als ik je vraag of je een goed restaurant weet in Antwerpen, en jij hebt vorige week iets leuks ontdekt, ga je me dat graag vertellen. Dit is netwerken! Netwerken is een middel om je doel te bereiken. Als jij zegt wat je wil en/of waarvoor jij gebeld wil worden, zijn mensen graag bereid iets voor je te betekenen als ze dat kunnen. 

2. Weet wat je wil

Het is belangrijk om je doel helder te hebben. Als je niet weet wat je wil, hoe kan je dan krijgen wat je wil? Het is van belang om specifiek te zijn. Als ik tegen jou zeg dat ik een tweedehands auto wil, is dit vrij vaag. Als ik tegen 15 mensen zeg dat ik tegen eind maart graag een grijze metallic Nissan Qashqai zou hebben die maximaal 2 jaar oud is, is de kans vrij groot dat ik binnenkort de auto heb die ik graag wil. Vaak vinden mensen het moeilijk om exact te formuleren wat ze willen. 

3. Formuleer wat je wil

Als je op zoek bent naar een nieuwe job en momenteel geen werk hebt, is het aan te raden om je jobdoelwit zo concreet mogelijk te formuleren onder je naam bovenaan op je profiel. Vermeld dus niet: ‘Looking for a new challenge’. Dat is veel te vaag. Hoe concreter, hoe beter! Op deze manier is de kans groot dat je gecontacteerd wordt door headhunters en selectiekantoren. Of dat mensen uit je netwerk je die vacature tippen waar jij het bestaan niet van wist.

Als je aan het werk bent en eraan denkt om van job te veranderen, kan dit wel het risico inhouden dat je werkgever dit ziet en de samenwerking sneller stopt dan je gewild had. Dan is het niet zo handig om dit bovenaan in je profiel te vermelden!

4. Wat of wie heb je nodig om je doel te bereiken?

Heel vaak ligt de oplossing veel dichterbij dan je denkt. Als je bepaalde bedrijven in je hoofd hebt, kan je zien wie er uit je netwerk werkt of gewerkt heeft in dat bedrijf. Als je met bepaalde personen in contact wil komen, kan het goed zijn dat jij iemand kent die die persoon kent. LinkedIn maakt dit zichtbaar.

5. Je bent wie je kent

Je kent veel meer mensen dan je denkt. Kijk maar hoeveel namen er in je gsm zitten. Zelf maak ik er een gewoonte van om mensen, nadat ik ze persoonlijk gesproken heb, meteen toe te voegen aan LinkedIn. Anders is het risico dat het een eenmalig contact is, en dat we elkaars namen binnen enkele weken niet meer weten. Door LinkedIn vind ik mijn gesprekspartner snel terug, omdat ik de naam regelmatig terug zie komen (home/updates) en er een foto te zien is. Ik weet waar hij/zij mee bezig is, wanneer iemand van baan verandert en heb bij een volgend gesprek onmiddellijk een aanknopingspunt.

6. Your face is your brand

Zorg voor een goede, professionele foto die uitstraalt wie jij wil zijn. Een profiel met foto zegt zoveel meer dan een profiel zonder foto!

7. Vul je profiel goed in

Kijk bij ‘Edit profile’ rechts naar je ‘profile completeness’. Daar wordt in percentages weergegeven wat je nog kan doen om je profiel te vervolledigen.  Soms kan het zijn dat je nog geen aanbevelingen hebt, of geen foto, of geen goede beschrijving van wat je wil of wie je bent (summary).

8. Wees vindbaar in Google

Kijk bij ‘edit profile’. In je profiel staat er standaard staat een vreemde combinatie van jouw naam met een aantal tekens en cijfers. Klik op ‘edit’ en maak hier je volledige naam van, zonder spaties (vb https://be.linkedin.com/in/katrinvandewater). Hierdoor word jij gevonden via je LinkedInprofiel op Google, en komen ze niet bij je eventuele naamgenoten terecht (tenzij zij deze aanpassing al eerder gedaan hebben).

9. Maak je lid van relevante groepen

Er zijn groepen per regio, per vakgebied enz. Binnen deze groepen zijn er interessante discussies. Door hieraan deel te nemen, maak je je zichtbaar in jouw vakgebied en gaan mensen je als een expert zien.

10. Wees persoonlijk

Stuur geen standaarduitnodigingen. Gebruik het moment om het contact even op te frissen. Kijk regelmatig bij Home/Updates. Als iemand van baan verandert, is het erg leuk om een mailtje te sturen/krijgen met succes bij de nieuwe start!  Deze dingen kleuren je dag, zijn leuk om te geven en te ontvangen, en je blijft in de mind van de mensen die je kent, maar misschien niet regelmatig ziet.

En jij? Heb jij nog tips om je LinkedInprofiel te verbeteren?

Tags: , .



Over Katrin Van de Water


Katrin Van de Water

Katrin Van de Water is bezielster van Passion for Work. Ze helpen hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Katrin schreef het gratis eBook Personal Branding. Dit gaat over jezelf als merk in de markt zetten, zodat je gebeld wordt voor datgene wat je het liefste wil. Je ontvangt het als je je naam en mailadres invult op http://www.passionforwork.be. Je kan bij hen begeleiding volgen met loopbaancheques, waardoor je 8 u coaching krijgt voor €80.

Bekijk volledig profiel