3 hardnekkige mythes over leiderschap die helemaal niet blijken te kloppen:

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Ondernemen
3 hardnekkige mythes over leiderschap die helemaal niet blijken te kloppen:

Volgens een studie van ghSMART - een Amerikaanse management consulting firma - bestaan er heel wat misverstanden rond de ideale persoonlijkheidskenmerken van CEO's. "Uit de resultaten van de studie - die meer dan 10 jaar duurde - blijkt dat er heel wat misverstanden bestaan over goed leiderschap," legt Elena Lytkina Botelho, partner bij ghSMART en de bezieler van het 'CEO Genome Project' uit. "Uit onze data kunnen we concluderen dat meer mensen de rol van CEO kunnen aannemen, ook al denken ze van zichzelf dat ze niet uit het juiste hout zijn gesneden". 

Uit het onderzoek blijkt dat er enkele hardnekkige mythes bestaan rond succesvol leiderschap. Dit zijn ze:

Mythe 1: CEO's hebben veel charisma

Bij het woord CEO denkt iedereen wellicht aan leiders zoals Steve Jobs die dankzij hun charisma mensen in enkele tellen kunnen overtuigen. Uit het onderzoek van ghSMART blijkt dat charisma geen vereiste is om het te schoppen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat je perfect introvert kan zijn, maar toch fantastische resultaten kan neerzetten als CEO. 

"Het goed kunnen uitleggen is belangrijk, maar het zijn vooral daden die van belang zijn"

Volgens het onderzoek doen introverte leiders het zelfs iets beter dan extraverte. "Het goed kunnen uitleggen is belangrijk, maar het zijn vooral daden die van belang zijn," klinkt het bij Lytkina Botelho van ghSMART. 

Mythe 2: CEO's hebben altijd gelijk

CEO's lijken vaak onfeilbaar en vegen hun fouten vaak onder de mat. Als ze hun fouten openlijk toegeven zouden aandeelhouders of de raad van bestuur hun dat wel eens kwalijk kunnen nemen. Meer zelfs, het zou CEO's hun job kunnen kosten. Wat blijkt? Falen (én fouten ook toegeven) is dé weg naar succes, ook voor een CEO. 

"Zwakkere leiders schuiven vaak de fout in schoenen van anderen en hebben voor alles een uitleg klaar"

Volgens het onderzoek blijkt immers dat CEO's die veel fouten maken - die hen hun job heeft gekost - een hogere kans hebben om het later nog verder te schoppen. Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de ondervraagden toegeven grove fouten te hebben gemaakt die nadelig waren voor hun eigen carrière en/of het bedrijf. Opvallend: 78% van diegenen die kregen een topjob te pakken. "Wat we kunnen concluderen is dat diegenen die hun fouten toegeven en ervan leren. Daardoor bestaan ze net uit het juiste materiaal om het tot een effectieve leider te schoppen," verklaart Lytkina Botelho van ghSMART. "Zwakkere leiders schuiven vaak de fout in schoenen van anderen of hebben voor alles een uitleg klaar. Hieruit blijkt dat ze weinig hebben geleerd uit hun fouten en ze deze dus zullen blijven maken."

Mythe 3: CEO's moeten autocratisch zijn

Als het woord CEO valt denken mensen vaak aan leiders die met het mes tussen de tanden beslissingen nemen en onderhandelen op het scherpst van de snee. Daarom moeten ze zelf beslissingen nemen op een autocratische manier. Het is zeker waar dat CEO's beslissingen moeten kunnen nemen aan een hoog tempo. Maar uit de studie van ghSMART blijkt dat ze niet zomaar snel zelf beslissingen maken van bovenaf.

"De ideale CEO is zoals een dirigent. Hij moet in staat zijn om elk onderdeel van het orkest mee te laten spelen zonder dat de ene het geluid van de andere overstemt"

De beste CEO's nemen beslissingen van overtuiging, maar mikken er tegelijk om dat er (tenminste een kritische massa) van de werknemers en het bestuur mee achter de beslissing staat. "Een CEO is eigenlijk zoals een dirigent," zegt Lytkina Botelho van ghSMART. "Hij moet in staat zijn om elk onderdeel van het orkest mee te laten spelen zonder dat de ene het geluid van de andere overheerst."

Bron: BBC.com
Meer info: ceogenome.com