Content is de heilige graal van marketing. Het internet staat dan ook bol van tips rond hoe je precies te werk gaat. Wij besloten het te vragen aan iemand die er écht kaas van heeft gegeten: Meghan Keaney Anderson, de Vice President of Marketing bij Hubspot. Bloovi zat met haar samen tijdens The Next Web in Amsterdam, en kreeg 3 tips voor een doeltreffende content marketing strategie:

1. Consistentie: achterhaal welke aanpak voor jou werkt, en speel daar op in

Content marketing schrijf je met de ‘C’ van consistentie, of dat zou perfect het motto van Meghan Keaney Anderson kunnen zijn: “Hubspot zet al zo’n 10 jaar in op blogposts, en we publiceren op geregelde basis nieuwe artikels,” begint ze haar verhaal. “Maar wist je dat elke maand wel 70% van onze webtraffiek afkomstig is van organische, oude content? En dat we daar ook 90% van onze sales leads vandaan halen? We hebben echt gekeken naar welke dingen goed werkten, en daar bepaalde patronen van gemaakt, die we omzetten naar de praktijk.

Dat is mooi, want we hoeven ons niet angstvallig te concentreren op het produceren van voldoende nieuwe content. Pas op, we doen dat wel degelijk hé. Maar we publiceren een beperkt aantal artikels om aan het einde van de maand onze targets te behalen. Je hoort me zeker niet beweren dat dat opgaat voor elk bedrijf, maar we merken wel dat vele van onze inbound marketing klanten hetzelfde ervaren.”

"Content marketing is een langetermijnbenadering, en werpt pas na een tijd vruchten af"

Consistentie, luidt de verborgen les dus. “En ook geduld hoort daarbij,” vult Anderson aan. “Er zijn genoeg bedrijven die enthousiast aan de slag gaan met content marketing, maar snel afhaken omdat ze na een maand nog geen resultaten zien. Maar pas na een periode van een aantal maanden - soms 6, maar even goed soms 12 - zal je content pas écht vruchten afwerpen. Vergis je niet: content marketing is een langetermijnbenadering.

2. Volg de resultaten via analytics, en blijf experimenteren

Meten is weten, maar vooral ook verbeteren, een credo waar nog niet elk bedrijf bij zweert. “Content marketing is gestoeld op een continue opvolging,” vindt Anderson. “Kijk naar je data, en leg op basis daarvan een conversiepad aan met een reeks interacties die hebben geleid tot web traffic. Als je dat voor elk artikel doet, kan je op basis van de analytics de meest relevante content filteren.”

"Content marketing is geen giswerk, maar je mag wel experimenteren"

Anderson geeft ook mee dat het gevaarlijk is om anno vandaag nog te vertrouwen op giswerk in je content. “Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor experimenten,” voegt ze er snel aan toe. “Buzzfeed is daar een mooi voorbeeld van, zij publiceren bijna elk artikel met 3 verschillende titels. En daar bouwen ze op voort.”

Toch draait het niet om eenvoudigweg je Google Analytics in de gaten te houden. “In tegenstelling tot wat je vaak hoort, is krachtige content marketing het resultaat van een combinatie van buikgevoel en objectieve data,” meent Anderson. “Het buikgevoel heb je nodig om de juiste tone-of-voice te vinden, de cijfers moet je gebruiken om voortdurend je strategie bij te sturen waar nodig.”

3. Schrijf voor mensen, en niet voor machines

De reden waarom Anderson ook hamert op dat buikgevoel: we mogen niet vergeten dat we content produceren voor …. wel ja, mensen. “Je schrijft geen artikels voor Google of robots,” lacht Anderson. “Probeer uitsluitend content te creëren die ook voor jou natuurlijk aanvoelt, of anders zal je artikel ook niet aanslaan bij je doelpubliek. Dat is overigens de reden waarom native advertising haar effect niet mist. Het lost een probleem op, is relevant en biedt een zekere toegevoegde waarde. Zo simpel is het.”

Een interessant weetje, is dat Hubspot in haar startfase uitsluitend bestond uit een blog. “De oprichters hadden iets van ‘hey, laten we een blog aanmaken voor marketeers’,' verklapt Anderson. “En uiteindelijk is de software daar uit voortgevloeid. Wanneer ik vaststel dat we een publiek bereiken dat soms nog steeds denkt dat Hubspot geen product is, maar enkel een blog, dan weet ik dat we in ons opzet van native content zijn geslaagd,” aldus de vrouw.

Heb jij bovenstaande tips al getest? Deel gerust je ervaringen hieronder in de comments.