Op WebTomorrow gaf De Persgroep-CEO Koen Verwee een sterke uiteenzetting over de ontwikkelingen in het media- en adverteerderslandschap. Als topman in de Belgische media sector beent hij dagelijks bij met de nieuwste ontwikkelingen in de sector. Meer zelfs, één dag per week brengt hij door met het innovatieteam. De man weet als geen ander welke richting de mediasector uitgaat. En die deelt hij met De Tijd-redacteur Luc Blyaert tijdens een diepgaand interview op WebTomorrow:

Digitaal evolueert, maar papier blijft bestaan

Dat wij Belgen steeds meer nieuws consumeren via internet, is al lang geen geheim meer. Maar wie denkt dat de traditionele papieren krant een stille dood sterft, heeft het goed mis. Koen Verwee: “We zien een opkomst in hybride gebruikers: lezers die gedurende de week het nieuws digitaal lezen, en in het weekend de krant nemen. Het is toch straf om te zien hoe sterk dat traditionele medium blijft leven. Daarom geloof ik ook dat papieren magazines niet zullen verdwijnen. Pas op, België is daar niet uniek in: in Nederland heerst dezelfde trend.”

"Er is nog steeds geen 50/50-verhouding tussen papier en digital"

Verwee heeft het dus over een “positieve evolutie richting digital”, maar de ‘papieren gazet’ is nog steeds aan de orde bij Belgische gezinnen. “Kijk maar naar de verhouding, het is nog steeds geen 50/50-verhaal,” licht hij toe. “Dat zal pas over een jaar of 4 zo zijn.”

Streven naar gepersonaliseerde nieuwservaringen voor extra waarde

Tijdens het gesprek maakt de CEO meermaals duidelijk dat De Persgroep voortdurend op zoek is naar manieren om ‘value for money’ te verhogen. Dat doet het bedrijf onder meer met ‘Topics’, de app die de lezer een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht geeft op basis van verschillende kranten van De Persgroep. “Als je abonnee bent van een van onze titels, krijg je eigenlijk toegang tot alles wat De Persgroep publiceert,” aldus Verwee. "Op die manier krijg je als gebruiker een persoonlijke benadering én relevante content."

AdBlockers: meer dan gewoon de ‘boefjes van de adverteerderswereld’

20 miljard euro. Dat is het verwachte kostenplaatje van AdBlockers tegen 2020. Uitgevers en mediabedrijven staan dus voor een grote uitdaging. Koen Verwee wond daar nooit echt doekjes om: hij omschreef het fenomeen openlijk als diefstal. 

"We moeten ook wel de hand in eigen boezem steken"

“Tja, AdBlockers zorgen ervoor dat ons business model niet meer werkt, het is gewoon niet gezond. Toch denk ik wel dat we voor een stuk de hand in eigen boezem moeten steken. De hoeveelheid reclame die we aan de surfer bieden, moet aanvaardbaar blijven. Ik blijf geloven in kwalitatieve content, waarmee we ook lezers kunnen overtuigen om te betalen voor ons nieuws.”

Hoe diplomatisch dat ook moge klinken, de De Persgroep-topman draagt de mening dat AdBlockers-gebruikers uiteindelijk geen toegang meer mogen krijgen tot de nieuwssite. “We hebben er gewoon geen model voor,” geeft hij toe. “Zo’n 20% van onze lezers gebruikt AdBlockers, dus het gaat nog steeds om een groot deel van de page views dat je niet kunt verzilveren.”

Meer weten hoe De Persgroep zich wapent en voorbereidt op de nieuwste trends in medialand? Bekijk dan het volledig interview hieronder: