4 Tips voor een Converterende Webshop-Betaalpagina

4 Tips voor een Converterende Webshop-Betaalpagina
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 20 november 2014

Dit is het tweede deel van de blogseries door Ve Interactive over hoe het bestelproces geoptimaliseerd kan worden. Begin deze week schreven we al over het optimaliseren van de checkout-pagina. Vandaag gaan we kijken naar een aantal optimalisatietips van de betaalpagina. De blog series worden volgende week afgesloten met tips voor de laatste pagina van het bestelproces: de bedankpagina.

Vier aanpassingen voor uw betaalpagina om conversies te verhogen

De betaalpagina. Het moment dat de handtekening wordt gezet, de eeuwige trouw wordt uitgesproken. Nadat uw klant zich een weg heeft gebaand door de checkout-pagina, is het tijd om de deal te bezegelen.

Toch is dit het moment waar twijfel om het hoekje kan komen kijken. Een slecht ontworpen betaalpagina met dubbelzinnige instructies of onduidelijkheid over beveiligingsmethodes, zal hoogstwaarschijnlijk de strop worden voor iedere verkoop.

In de blog kijken we naar het ontwerpen van een betaalpagina die vertrouwen uitstralen naar uw klant en daarmee uw conversies maximaliseert.

Vertrouwen wekken

De betaalpagina is een cruciale pagina in het bestelproces en een moment waar je jouw klanten zekerheid wil geven over hun aankoop. Jouw klant wil bijvoorbeeld weten dat hun aankoop wordt thuisbezorgd en dat hun kredietkaartgegevens volledig in veilige handen bij jou zijn.

Er zijn meerdere manieren om het vertrouwen van uw klanten te beschamen op het moment dat zij uw site bezoeken. Denk aan een trage laadtijd van pagina’s, ongelukkige navigatie en een site vol met errors zijn nog steeds veel voorkomende fouten in de e-commerce.

Wantrouwen kan ontstaan door de kleinste onzekerheden, zorg dus dat u met de juiste bewoording en een duidelijke navigatie vertrouwen uitstraalt naar uw klant.

Omgaan met zorgen omtrent veiligheid

Bij de grote webshops zijn we er redelijk gerust op om onze betaalgegevens in te voeren maar dit kan anders zijn in het geval van een kleine en onbekendere retailer. De spookverhalen over phishing of andere frauderende praktijken schrikken consumenten af. Het is daarom van grote meerwaarde om uw site te laten erkennen met een certificaat van een erkende autoriteit, denk bijvoorbeeld aan het BeCommerce keurmerk. Het plaatsen van zo’n keurmerk fungeert als een zegel van goedkeuring en veiligheid.

Daarnaast wordt het vertrouwen nog meer verhoogd door het naar voren laten komen van alternatieve contactgegevens, algemene voorwaarden en het beveiligingsbeleid.

Wees eerlijk over de kosten

Dit is een klassieke beginnersfout voor de meeste ecommerce-bedrijven. Extra kosten zoals verzendkosten of administratiekosten zolang mogelijk verbergen en de klant hier pas aan het eind van de bestelling mee confronteren. Dit zorgt vaak tot frustratie van de klant, waardoor deze een reden krijgt om alsnog af te haken.

Vaak is de reden hierachter als volgt: hoe later u deze kosten toevoegt in het proces, hoe verder u uw klant in het koopproces krijgt. Toch is het voor uw klant één van de snelste manieren om het vertrouwen in uw bedrijf te verliezen.

Alle kosten moeten vanaf het begin duidelijk zijn. Uw betaalpagina moet een volledige breakdown tonen van alle kosten en hoeveel ze onder aan de streep moeten afrekenen.

De puntjes op de i

In het begin van het bestelproces wordt de call-to-action (CTA) waarschijnlijk aangegeven met iets als “doorgaan of volgende”. Deze knoppen geven duidelijk aan wat er gaat gebeuren, namelijk doorgaan in het bestelproces met als uiteindelijke doel een aankoop doen. 

De CTA op de betaalpagina daarentegen mag niks vaags of onduidelijks bevatten. Het laatste wat u wilt voor uw klant is dat zij per ongeluk al betalen en vervolgens volledig het vertrouwen in u kwijtraken. Daarnaast wilt u ook geen verwarring bij uw klant over hoe door te gaan met zijn betaling.

De CTA zou daarom prominent geplaatst moeten worden op een witte achtergrond. Door heldere kleuren te gebruiken die niet wegvallen in uw huisstijl, valt deze CTA zeker op.

Daarnaast moet de tekst kort en bondig zijn. “Doorgaan naar betaling” of “Bevestig betaling” zijn teksten die niets aan de verbeelding over laten en uw klant weet precies wat hem te doen staat.
 
Volgende week komt onze laatste blog uit met tips voor de laatste pagina van uw bestelproces: de bedanktpagina. Hoe kunt u deze inzetten om uw klantenservice te verhogen?

Tags: , , , .



Over Laurens van der Laan


Laurens van der Laan

Laurens van der Laan werkt als Business Development Director voor Sociomantic Labs, met als business programmatic display, waarbij adverteerders geholpen worden om klanten binnen de gehele funnel te bereiken (van prospecting tot loyaliteitscampagnes).

Door de zelfgebouwde technologie van Sociomantic is het mogelijk om unieke koppelingen te maken met CRM database, waardoor eenvoudig gefocust kan worden op de meest waardevolle klanten, of nieuw klanten. Daarbij kan men ook met 100% nauwkeurigheid cross-device (mobiel, desktop en tablet) tracken en targeten.

Laurens was hiervoor werkzaam bij Ve Interactive Benelux als Head of Sales Belgium, een technologie bedrijf dat middels remarketing en retargeting apps websiteverlating tegengaat en conversies verhoogd. Daarvoor was hij werkzaam als MVO & Commercieel manager in de elektrische mobiliteitssector gewerkt, als adviseur in de zakelijke dienstverlening en werkzaam geweest in de gastvrijheidssector.

Laurens zijn interesses en ambities zijn: E-commerce, Voeding,  Ondernemen & Dienstbaarheid. 

Neem voor vragen gerust contact op via LinkedIn of Twitter.

Volg mij


Bekijk volledig profiel