Een snelle manier om je content te delen met een grote groep is via Twitter. Voor bloggers het ideale sociale netwerk om hun recentste post de wereld in te sturen en extra bezoekers aan te trekken. Natuurlijk kan een beginnende account nog niet meteen rekenen op honderden followers. Maar via enkele RT’s kan je content al snel Twitter rondgaan. Enkel hoe maak je dat berichtje van 140 tekens lang zo aantrekkelijk mogelijk?

1. Wees doelgericht

Op Twitter worden zo goed als alle bevolkingsgroepen vertegenwoordigd. Van ondernemers, huismoeders met een talrijke kroost, politici, muzikanten, studenten tot de Paus en de Dalai Lama. Je kan natuurlijk iedereen beginnen volgen die je voorgesteld of aanbevolen wordt, maar wees daarbij toch doelgericht in je keuze.

Een massa mensen volgen terwijl slechts enkelen je terug volgen maakt je account niet erg aantrekkelijk. Voor wie ben jij interessant? Blog je over het laatste sportnieuws, dan zijn je artikels zeker interessant voor de sportliefhebbers op Twitter. Start je een blog met tips en tricks voor jonge moeders, dan is je doelgroep erg duidelijk. Wanneer je content interessant is voor je volgers zal deze ook sneller geretweet worden.

2. Help elkaar

De nadruk op sociale media ligt nog steeds op het ‚sociale’ aspect. Is een tweet of een blog van een collega interessant voor je netwerk? RT en gij zult geretweet worden. Wees loyaal aan je netwerk en help elkaar. Samen haal je een groter bereik. Je zal zien dat ook jij op je netwerk kan vertrouwen en meer RT’s haalt.

3. Durf te vragen

In 140 tekens heb je geen tijd om rond de pot te draaien. Wil je écht dat je tweet geretweet wordt? Wind er geen doekjes om en vraag ernaar. Uit een onderzoek van Hubspot blijkt dat met een simpele „Please Retweet” je 4 maal meer kans maakt dat je bericht gedeeld wordt op Twitter. Waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan?

4. Wees visueel

Twitter wordt steeds visueler. Zeker nu afbeeldingen prominenter getoond worden in de Twitterfeed. Goed voor merken en personen die meer interactie willen. Uit een recent onderzoek van Shift marketing platform blijkt dat je 5 maal meer response krijgt op een tweet met foto dan het zelfde bericht zonder afbeelding erbij.

5. Praat niet alleen over jezelf

Natuurlijk maken we ons allemaal eens graag schuldig aan selfie’s en de melding wat we gegeten hebben, maar deze berichten zullen aanvankelijk geen retweets opleveren. Berichten met nieuwswaarde of grappige berichten maken meer kans om gedeeld te worden. Wat is relevant voor je netwerk of op welke berichten zitten je volgers te wachten? Biedt de content hen een meerwaarde? Dit zijn allemaal vragen die je in het achterhoofd kunt houden wanneer je meer retweets wilt.